Începe Dance Film Festival
Bucharest International Dance Film Festival începe joi, 7 septembrie, cu proiecția lungmetrajului ”La Danseuse/ Dansatoarea”, în regia lui Stéphanie di Giusto, și se va încheia pe 10 septembrie, cu prezentarea documentarului ”WIM”, de Lut Vandekeybus.
BIDFF 2017 va avea loc la Cinema Elvire Popesco, Centrul Naţional al Dansului Bucureşti şi Muzeul Naţional de Artă Contemporană, iar mai multe evenimente vor fi organizate la Point Cultural Hub, Gallery şi Deschis Gastrobar.
Tema ediţiei BIDFF din acest an, ”The Age of the Strange”, îşi propune o întoarcere la starea de natural, căutând modalităţi de expunere “tehno-surealiste”, îmbrăţişând contradicţia şi fragilitatea.
În competițiile de scurtmetraj ale festivalului au fost selectate 20 de pelicule din 14 ţări şi şapte producţii româneşti.
Anul acesta este organizată pentru prima dată o secţiune competiţională dedicată exclusiv filmelor de dans româneşti. Producţiile vor rula pe 8 septembrie, de la ora 21.00, la Muzeul Naţional de Artă Contemporană.
Titlurile străine au fost alese din peste 300 de aplicaţii, iar ele vor fi proiectate la Cinema „Elvire Popesco”, pe 9 septembrie, începând cu ora 18.30. Proiecţiile vor fi urmate de sesiuni de întrebări şi răspunsuri la care vor participa o parte dintre creatorii filmelor.
Juriul de anul acesta este format din Tomer Heymann, regizorul filmului "Mr. Gaga", care s-a bucurat de un succes internaţional remarcabil şi a fost prezentat la ediţia de anul trecut a BIDFF, Mayo Rodriguez, directoarea festivalului Bestias Danzantes din Chile, şi Florin Fieroiu, unul dintre cei mai cunoscuţi coregrafi români.
Premiile vor fi acordate pentru cel mai bun film (1.000 euro), cel mai bun film românesc (1.000 euro, oferit de Institutul Cultural Român), inovaţie (500 euro) şi pentru favoritul publicului (500 euro).
Tomer Heymann va susține un masterclass pe 8 septembrie, de la ora 13.00, la Gallery.
Alex Mirutziu
Alex Mirutziu - ”No blood bank included” şi ”Dignity to the unsaid”
Artistul Alex Mirutziu va prezenta, tot pe 8 septembrie, între orele 19.00 şi 22.00, la Muzeul Naţional de Artă Contemporană, Expoziţia personală ”No blood bank included” şi performance-ul ”Dignity to the unsaid”.
Vernisajul expoziției și performance-ul vor avea loc la Muzeul Național de Artă Contemporană. De asemenea, MNAC va găzdui proiecția filmelor românești selectate anul acesta în competiția națională a festivalului.
”Lucrările prezente în expoziție nu pot fi încasate frontal, fie vizual sau multisenzorial, ci prin ocol sau detour cu digestie lentă, care te poate consuma, chiar pierde. Lucrările mele cele mai recente ies din logica «eu» - aici — «restul» - în afară și problematizează dimensiunile incerte care coagulează un înțeles sau altul, cât și relațiile de co-existență dintre multiplele prezente, perspective sau aparențe ale individului și ale lumii în care acesta este aruncat, care nu pot fi epuizate niciodată”, afirmă artistul.
Alex Mirutziu spune despre sine că este un artist în contra-timp, având profesia unui delimitator.
”Dignity to the unsaid” va fi susținut de performerii Alex Popa, Irina Sibef și Cosmin Stănilă. Performance-ul este comisionat de BIDFF și realizat în parteneriat cu Programul de Artă Performativă al Muzeului Național de Artă Contemporană București și sprijinit de Galeria SABOT.
”Intenționez să cercetez metode prin care una dintre cele mai importante scriitoare ale secolului XX - Iris Murdoch - a reușit să creeze sens printr-o abundență de sensuri, spus și nespus, sensuri pe care le numesc - modalități de a stăpâni lumea. Mișcarea conceptuală dintre spus și nespus este influențată de mereu prezenta fragmentare pe care o manifestăm atunci când privim lumea ca «ceva asemănător cu», un aspect fatal al limitărilor noastre fizice. Fragmentăm lumea ca să putem să o înțelegem și să funcționăm în interiorul ei”, explică Mirutziu.
Performance-ul include instalaţia de sunet Causal variations for something like (computer-generated sound, 3 x multichannel audio), creată de Elías Merino.
Causal variations for something like este o serie de obiecte sonore autonome bazate pe un ţesut relationar care implică sunetul şi oamenii că actori în cadrul performance-ului creat de Alex Mirutziu. Cu toate acestea, aceste entităţi sonore sunt plasate/deplasate în spaţiul fizic ascuns în spatele unei prezente în oglindă.
Plasticitate, entitate dinamică non-umană, sinteză, ireductibilitate, discreţie, lipsa obiectificării, relaţie, ecologie, temporalitate elastică, scindare, decorporalizare, algoritmic, sculptură sonoră, articulare, reducţionism, gest structural, gest permutator, variaţie, lipsa ierarhiei, fizicalitate, procesul coexistenţei, eroare în comunicare.
Originar din Sibiu, Alex Mirutziu a avut expoziţii personale în Zürich, Los Angeles, München şi Cluj-Napoca. În plus, el a susţinut prezentări despre performance şi teatru la instituţii prestigioase precum Royal College of Arts (Anglia), Von Kraal Theatre (Estonia), IASPIS (Suedia), şi a colaborat cu artişti şi scriitori printre care se numără Grit Hachmeister (Germania), Paul Devens (Olanda), Elias Merino (Estonia), Graham Foust (Statele Unite), Asa Jungnelius (Suedia) și Graham Harman (Statele Unite).
BIDFF vizual
The Age of the Strange este conceptul sub care festivalul a adunat o serie de evenimente care propun o întoarcere la starea de natural, căutând modalităţi de expunere “tehno-suprarealiste”.
Cele 35 de filme scurte prezentate în festival, dintre care 20 în competiţia internaţională, 7 în competiţia românească şi 8 în seria Midnight Specials explorează, printre altele, libertatea şi limitările ei, sistemul informaţional şi reîntoarcerea la gândirea intuitivă, regăsirea veneraţiei într-o lume care inhibă emoţia şi dorinţa de atinge perfecţiunea.
LA DANSEUSE
7 SEPT | 19:00 - 21:00, CINEMA ELVIRA POPESCU
LUNGMETRAJ, REGIZOR: STÉPHANIE DI GIUSTO
COREGRAF: JODY SPERLING
A avut premiera în 2016 la Festivalul Internaţional de Film de la Cannes, în secţiunea Un certain regard.
„La Danseuse/Dansatoarea” spune povestea lui Loïe Fuller, o răsfăţată a celebrelor spectacole de cabaret de la Folies Bergere (Paris) la începutul secolului al XX-lea. Cunoscută dansatoare americană, un pionier al dansului modern, a fost şi o sursă de inspiraţie pentru Toulouse-Lautrec, dar şi fraţii Lumiere. Pelicula se învârte în jurul relaţiei sale complicate cu protejată şi rivală să, Isadora Duncan.
Rolul principal este interpretat de artista şi cântăreaţa Soko (Her, Augustine), distribuţia fiind completată de Gaspard Ulliel, Melanie Thierry, Lily-Rose Depp, Francois Damiens.
MIDNIGHT SPECIALS
7 SEPT | 22:00 - 23:15
DESCHIS GASTROBAR
În seara de deschidere a festivalului, BIDFF se conectează cu circuitul internaţional al festivalurilor de film de dans prin Midnight Specials, o selecţie inedită de 8 filme scurte, co-prezentate de 5 dintre cele mai populare festivaluri din Europa, SUA şi America de Sud.
Cold Storage
Best Film - FIVER (ES)
R: Thomas Freundlich
C: Valtteri Raekallio
Când un pescar pe gheaţă îşi descoperă sufletul pereche îngheţat, mai multe straturi ale timpului şi realităţii se amestecă într-o explorare cinematografică şi cinetică a alienării, dependenţei şi prieteniei.
Dignity to the unsaid. Alex Mirutziu
Lines
R & C: Nikita Maheshwary
Filmul investighează problema complexă a abuzului de droguri din Punjab, India. Statul, aflat la graniţa cu Pakistan, este puternic marcat de efectele sociale, politice şi emoţionale ale abuzului de droguri care conduce la o rată alarmant de mare a dependenţei şi deceselor în rândul tinerilor.
One Floor Above Sing Until Someone Swims with Dolphins
R & C: Vik Laschenov
Eroii mei lucrează în corporaţii mari, cumpără mâncarea de la magazine, iau cina în cafenele şi restaurante. Sunt oameni de succes, strălucitori, prevăzători, dar un pic nefericiţi. Încearcă să se regăsească pe ei înşişi şi caută natura în mod inconştient.
Wind Telephone
R: Joe Stillwater
C: Nicole Klaymoon
Jucăuş, emoţional şi câteodată macabru, The Wind Telephone este un film de dans despre o femei-copil Micah, care şi-a construit un spectru de prieteni imaginari care să-i înlocuiască părinţii.
Ravages
R: Alan Lake
C: Alan Lake & Complicité Des Bailarinas
Ravages spune o poveste narativă abstractă, invitând privitorul în lumea crudă şi fragilă a epicului simbolic unde omul se confruntă cu ceea ce este perisabil şi neschimbat.
Oliver Tree - Demons (ft. Beat Culture & Lena Kuhn)
R: Luisa Betancur Ossa
C: Valeria Alvarado Mejia & Luis Ramirez Muños
Între vise şi coşmaruri, o fată se luptă să accepte moartea mamei sale.
The Missing Part
R: Salvador Sunyer, Baró d’Evel
C: Baró d’Evel
Un film despre familia umană şi coexistenţa ei cu animalele.
Tomer Heymann
Move Away
R: Ch Martinez
C: Pere Jospeh Vilaplana & Maria De Acha
Ultimele momente ale unei relaţii de cuplu spuse printr-o coregrafie care se întâmplă în spaţiul limitat al unei maşini.
MASTERCLASS TOMER HEYMANN
8 SEPT | 13:00 - 17:00
GALLERY
În atelierul documentar „Între Cinema şi Dans; Între Documentar şi Ficţiune” - Masterclass cu creatorul MR. GAGA despre Vise şi Prestigiu, Heymann împărtăşeşte opţiunile artistice complexe pe care le-a făcut în timpul filmării şi al editării filmului, conexiunea (mai mult din mintea regizorului) între biografia personală a coregrafului israelian Naharin şi creaţiile sale în materie de dans intercalate în ea, legătură dintre artă, politică şi libertatea de exprimare, precum şi motivele care l-au făcut să reînceapă lucrul la film de trei ori după ce fusese deja vizionat cu pubilc şi faza de producţie părea că se terminase.
Momente din film, inclusiv părţi care nu au fost incluse în versiunea finală, vor fi proiectate în timpul atelierului, iar Heymann va împărtăşi motivaţia pentru fiecare astfel de decizie artistică. Atelierul permite participanţilor nu numai să între în mintea regizorului, ci şi să înţeleagă şi să simtă creaţiile de dans ale lui Naharin într-un mod diferit şi proaspăt.
“Contextul din ce în ce mai tulburător al unei lumi în situaţie de criză pune sub semnul întrebării autenticitatea existenţei cotidiene, contradicţiile şi fragilitatea devenind vectori ai traiectoriei zilnice. The Age of the Strânge este conceptul sub care festivalul a adunat o serie de evenimente care propun o întoarcere la starea de natural, căutând modalităţi de expunere “tehno-suprarealiste”. Este o ediţie în care trasăm o punte între un trecut incert şi un viitor probabil”, spune SIMONA DEACONESCU - director artistic.
Sharon Fridman, celebru coregraf israelian stabilit în Spania, este invitatul special al celei de-a treia ediții a Bucharest International Dance Film Festival.
El va aduce pe scena singurului festival de film de dans experimental din România, pe 9 septembrie, performance-ul „Hasta Donde”, la care accesul publicului este gratuit, iar pe 10 septembrie, la Centrul Naţional al Dansului Bucureşti, în sala „Stere Popescu”, spectacolul care l-a consacrat - „Cădere liberă/ Caida Libre”. Biletele pentru acest spectacol sunt epuizate.
WIM
Documentarul ”WIM”, de Lut Vandekeybus, va fi proiectat în ultima zi a festivalului, de la ora 17.00, la POINT. Pornind de la spectacole, repetiții, interviuri și arhive familiale, Lut Vandekeybus explorează creativitatea neliniștită a fratelui ei – performerul, coregraful și regizorul Wim Vandekeybus – și felul în care cercurile de familie se interconectează, se inspiră și, uneori, se ciocnesc/lovesc cu/de opera sa.
Lut Vandekeybus și-a construit reputația cu documentarele observaționale „Bletzi, Bletzi” (1997), ”Nu tot ce face «Lumea» este bine pentru un menonit/ Not All That «The World» Does Is Good for a Mennonite” (1998) și multi-premiatul „Linda & Ali: Două lumi între patru pereți/ Two Worlds Within Four Walls” (2005). Scurtmetrajul ei „Câinele chinezesc/ The Chinese Dog” (2001) a câștigat mai multe premii. După o lungă perioadă petrecută în Orientul Mijlociu, concentrându-se pe contextul local, s-a întors la filmul documentar cu ”WIM” (2016).
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News