Haos legislativ în zona achiziţiilor publice. Călin Cristescu (Consitrans): Documentațiile sunt, practic, o maculatură. Singura soluţie este rescrierea legislaţiei
Data actualizării:
Data publicării:
Autor: Mihai Ciobanu
WhatsApp
Inquam Photos / George Călin
Inquam Photos / George Călin
Călin Cristescu, directorul departamentului de marketing al Consitrans, pune degetul pe rană şi spune care sunt, în opinia sa, principalii vinovaţi pentru “haosul” din zona achiziţiilor publice, a licitaţiilor care se fac pentru proiectele de infrastructură din România.

“Vinovaţii principali pentru haosul din achiziții sunt, în ordine, ANAP (n.r. - Agenția Națională pentru Achiziții Publice), CNSC (n.r. - Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor) și autoritățile contractante (n.r. – vorbim aici fie de CNAIR în privinţa autostrăzilor şi drumurilor naţionale, fie de primăriile sau consiliile judeţene atunci când vine vorba despre drumuri judeţene sau locale)”, subliniază Călin Cristescu.

„Din 2016, după 7 ani de la noua legislaţie, soluţia cred că ar fi rescrierea ei. Aşa de rău a început şi aşa de rău a continuat prin toate modificările care au fost aduse, încât nu cred că mai poate fi corectată. Fondul problemei este că legislaţia spune că aplică directivele UE. În primul rând aceste directive sunt făcute, categoric, de nişte birocraţi care nu au legătură cu realitatea, cu lumea reală. În al doilea rând, cred că suntem singurii care nu am pus în aplicare directivele, ci le-am tradus şi am zi că sunt lege.

Nimeni nu a schimbat un cuvânt din directivele care, de fapt, sunt nişte sfaturi. Cineva care avea puțină legătură cu realitatea, ca să nu mai spun de specialiști care trebuiau să lucreze la asta, trebuiau să le pună în aplicare într-un mod coerent și pe înțelesul tuturor. Vinovaţii principali pentru haosul din achiziții sunt, în ordine, ANAP, CNSC și autoritățile contractante. Noi, operatorii economici, suntem singurii care suportăm consecinţele. Nimeni din cei trei mari vinovați nu suportă absolut nicio consecință pentru haosul din achiziții și pentru ce se întâmplă după achiziții. Adică răspunderea selectării unor operatori economici cu adevărat capabili să facă ceva. 

În primul rând, documentațiile sunt practic o maculatură din punct de vedere tehnic, iar din punct de vedere legal este un haos total.  Caietele de sarcini despre care vorbeam sunt sursa principalelor întârzieri, care înseamnă trei-patru sute de răspunsuri la clarificări, amânarea procedurilor de achiziție cu șase-șapte luni, contestații care țin cu anii. Nu are nicio vină operatorul economic. Contestația unor operatori economici care să face numai ca să întârzie procedurile, cum spun autoritățile contractante este un mit, pentru că contestația e pe bani mulți, care se recuperează, dar totuși trebuie să-i ai la momentul respectiv. Și nu există nicio justificare pentru cineva să facă așa ceva. Pentru că asta înseamnă timp, energie și bani, consumaţi. 

Contestația îți cere eforturi s-o faci. Angajezi firme de avocatură care încasează onorarii mari, indiferent ce fac. Deci ce interes ai avea să faci contestații? Sursa contestațiilor este neclaritatea și abuzul documentațiilor. Abuzul evaluării. Dacă evaluările unei autorități contractante au dus de patru ori la respingerea lor de către CNSC sau dacă CNSC-ul le-a dat dreptate la respingerea lor de către instanță, atunci de ce operatorul economic care a făcut-o este vinovat, dacă el a avut dreptate. Ce vina are el că operatorii fac contestații și întârzie licitații? 

Cerințele, caietul de sarcini, în loc să conțină cerințe tehnice care depind și de autoritatea contractată, depind și de un privat, să spunem, care a făcut un caiet de sarcini și l-a făcut superficial. Își complică rostul prin cerințe de contract. Deci cerințele de specialitate care ar trebui să fie în contract sunt în trei sau patru documente distincte care fac parte din documentația de atribuire. Invariabil se vor contrazice. Timp, bani, neclaritate pe care se suprapun abuzuri de neimaginat”, a explicat, în intervenţia sa, Călin Cristescu, directorul departamentului de marketing al Consitrans.

VEZI ȘI: Care este cel mai mare eşec al României în privinţa infrastructurii. Eduard Hanganu (Consitrans): Acolo se blochează lucrurile - https://www.dcnews.ro/care-este-cel-mai-mare-esec-al-romaniei-in-privinta-infrastructurii-eduard-hanganu-consitrans-acolo-se-blocheaza-lucrurile_914196.html

VEZI ȘI: https://www.dcnews.ro/de-ce-e-romania-corigenta-la-capitolul-infrastructura-eduard-hanganu-consitrans-situatia-e-din-cauza-incompetentei-si-legislatiei-facuta-in-coada-de-peste_914041.html

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News


WhatsApp
Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?
pixel