Guvernul Rusiei prezice cel mai puternic colaps industrial al țării, din ultimii 13 ani. În realitate, impactul ar putea întrece cu mult calculele Kremlinului
Industria non-primară a Rusiei se așteaptă la cel mai puternic colaps din ultimii 13 ani, prezice Ministerul Industriei și Comerțului.
Potrivit acestuia, producția din sectorul prelucrător va scădea cu 6%, a declarat vineri șeful departamentului, Denis Manturov, la o ședință extraordinară a Dumei de Stat. În realitate, scăderea va fi și mai mare, deoarece cifra finală include complexul militar-industrial, care funcționează în trei schimburi pentru a asigura războiul.
Conform rezultatelor lunii ianuarie-mai, fabricile din sectorul non-primar și-au crescut producția cu 2%. Dar aceasta este o inerție din cauza faptului că stocurile de materiale și componente sunt încă depozitate, i-a avertizat Manturov pe deputații care vor trebui să-l promoveze la statutul de viceprim-ministru.
Scăderea exporturilor și închiderea piețelor occidentale „va duce la o scădere a volumelor în cele mai încăpătoare industrii, printre care industria metalurgică, industria chimică și industria lemnului”, a spus Manturov. Industria auto, unde s-au oprit 18 din cele 20 de fabrici, potrivit ministrului, va încheia anul cu o scădere de 50%.
„În general, în acest an, chiar și ținând cont de creșterea tangibilă din sectorul apărării, producția ar putea scădea cu aproximativ 6%”, a spus Manturov (citat de Interfax). Potrivit Rosstat, acesta va fi al doilea cel mai mare colaps de la începutul secolului 21. În acest secol, producția din afara conductei de materii prime a scăzut mai mult în Rusia doar în 2009 (cu 15,2%).
Statisticile oficiale înregistrează deja o frână în industrie în care se încadreazăramurile private de acces la provizii de import. În luna mai, producția de mașini s-a prăbușit cu 97%, cablurile de fibră optică - cu 81%, iar construcția de autobuze cu 77%.
Furnizorii Căilor Ferate Ruse au rămas fără rulmenți străini și reduc masiv producția: locomotivele diesel - cu 63%, vagoane de marfă - cu 52%, vagoane de pasageri - cu 40%.
Potrivit lui Rosstat, producția de sticlă s-a prăbușit cu 60%, cea de mașini de spălat cu 59%, cea de frigidere cu 58%, motoarele electrice și televizoarele cu 50%, lifturile și echipamentele de panificație cu 35%.
Metalurgia, a doua cea mai mare industrie în ceea ce privește contribuția la PIB, după producția de petrol și gaze, a devenit neprofitabilă: toate cele mai mari companii operează cu profitabilitate negativă, au declarat pentru Kommersant surse din Severstal, NLMK și MMK.
Producția de oțel și aliaje în iunie a scăzut cu o valoare între 20 și 50%, a declarat Andrey Leonov, vicepreședintele Asociației Ruse a Oțelului, care reunește cele mai mari companii metalurgice din țară.
Din cauza sancțiunilor care închideau piețele de export, Fabrica de Siderurgie Magnitogorsk a închis două din cele opt furnale și a redus producția de fontă cu 30%. Severstal a pierdut între 20-25% din încărcătură.
În aceste condiții, potrivit lui Manturov, este necesară „abandonarea politicii industriale a pieței” și forțarea mărfurilor importate în echipamente. În același timp, nu va exista nicio revenire la economia planificată a URSS, a asigurat el, în ciuda elementelor de „control manual”.
Cel mai mare proiect petrolier nou din Rusia a ajuns în mâinile unui offshore obscur din China
Cel mai mare proiect petrolier nou din Rusia din perioada sovietică, Vostok Oil, care este condus de Rosneft, are un nou coproprietar, de la principalul offshore al Chinei.
Trafigura, un comerciant elvețian de mărfuri, partener de lungă durată Rosneft, care a rupt legăturile cu Rusia după izbucnirea războiului, și-a vândut pachetul de 10% din proiect unei companii obscure din Hong Kong, Nord Axis Limited, scrie The Moscow Times.
Listată la bursă în urmă cu mai puțin de patru luni și după ce și-a schimbat CEO-ul de trei ori, în această perioadă, Nord Axis a achiziționat un activ pentru care Trafigura a plătit 7 miliarde de dolari în urmă cu doi ani.
Allex Dirazh Heredia, cel care a înregistrat Nord Axis, a declarat pentru Financial Times că nu are nicio putere asupra deciziilor companiei și nici nu știe cine deține Nord Axis.
Potrivit lui Kheridia, partenerii săi i-au spus că este un cetățean din Azerbaidjan.
Directorul Nord Axis în registrul din Hong Kong este un cetățean turc, Murat Sayin, a aflat publicația Kommersant. Singurul acționar este Asia Business Consultants Ltd, înregistrată la aceeași adresă cu Nord Axis, notează FT.
Offshore-ul din Hong Kong, asamblat după principiul „matrioșka” - din două companii investite una în cealaltă - a devenit coproprietar al unui activ strategic pentru economia rusă. Grupul de petrol din nordul Teritoriului Krasnoyarsk și din Peninsula Taimyr are rezerve totale de 6 miliarde de tone (44 miliarde de barili), sau 20% din toate rezervele de petrol recuperabile din țară (28,9 miliarde de tone).
Din anii 1990, zăcămintele polare descoperite în timpul Uniunii Sovietice au fost eliminate. În cadrul proiectului s-a planificat construirea a 15 tabere de pescuit, două aerodromuri, un port, montarea a aproape 9.000 km de conducte și 3.500 km de rețele electrice și, de asemenea, crearea a aproximativ 100.000 de noi locuri de muncă.
Conform planului, până în 2030 Vostok Oil trebuia să pompeze peste 100 de milioane de tone de petrol pe an, ceea ce reprezintă aproape 20% din volumul actual de producție din țară. Ei intenționau să-l exporte cu cisterne de gheață adaptate pentru a opera pe Ruta Mării Nordului.
Acum, din cauza sancțiunilor, proiectul practic s-a oprit: partenerii occidentali au plecat și există o lipsă de „orice, de la echipamente de foraj la software”, au declarat surse familiare cu situația pentru The Wall Street Journal.
Nu există alte zăcăminte cu o bază similară de resurse în Rusia. În 2017, Rosnedra a vândut ultimul câmp din categoria „mare” - Erginskoye, din regiunea autonomă Khanty-Mansiysk. Rezervele acesteia sunt de aproape 60 de ori mai mici decât cele ale Vostok Oil (103 milioane de tone).
În același an, Yevgeny Kiselev, care deținea atunci postul de șef, a recunoscut: „Krupnyak” nu a mai fost lăsat în țară. Fondul (subsolul) nedistribuit pentru petrol este aproape epuizat.”
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News