Google scapă, pentru moment, de o despărțire forțată impusă de Uniunea Europeană
Oficialii antitrust ai Uniunii Europene se pregătesc să impună Alphabet, compania-mamă a Google, să înceteze practicile anticoncurențiale din domeniul publicității digitale, dar nu vor ordona despărțirea acestei divizii, așa cum au amenințat anterior, conform Reuters.
Decizia Comisiei Europene, care va fi însoțită de o amendă semnificativă, este așteptată în următoarele luni. Aceasta vine după ce, anul trecut, Margrethe Vestager, comisarul european pentru concurență, a avertizat Google cu privire la o posibilă divizare a afacerii sale extrem de profitabile de publicitate digitală, în cadrul unei anchete antitrust. Dacă această măsură ar fi fost pusă în aplicare, ar fi reprezentat cea mai severă sancțiune aplicată până acum gigantului tech, în urma acuzațiilor că Google și-ar fi favorizat propriile servicii publicitare.
Cu toate acestea, este puțin probabil ca oficialii din domeniul concurenței să impună o astfel de măsură drastică în acest moment, din cauza complexității pe care o implică o asemenea decizie. Potrivit surselor, un ordin de despărțire ar putea fi luat în considerare la o etapă ulterioară, dacă Google va continua să adopte practici anticoncurențiale. Sursele fac referire la un caz precedent din urmă cu două decenii, când Microsoft a fost vizată de o investigație similară.
Decizia finală a Comisiei ar putea evolua
Chiar dacă despărțirea nu va fi impusă acum, decizia Comisiei Europene ar putea evolua în viitor, în funcție de comportamentul Google. Se preconizează că un verdict oficial nu va fi emis înainte ca Margrethe Vestager să părăsească funcția în noiembrie, deși acest lucru este încă posibil teoretic.
Atât Comisia Europeană, cât și Google au refuzat să comenteze pe marginea acestei chestiuni. Google a acumulat amenzi în valoare de 8,25 miliarde de euro (9,14 miliarde de dolari) în cadrul investigațiilor antitrust din partea UE în ultimul deceniu.
Dominanța Google în publicitatea digitală
În anul 2023, veniturile Google din publicitate, care includ servicii precum căutările pe internet, Gmail, Google Play, Google Maps, YouTube și platformele Ad Manager, AdMob și AdSense, au ajuns la 237,85 miliarde de dolari, reprezentând 77% din veniturile totale ale companiei. Google deține o poziție dominantă pe piața globală de publicitate digitală, fiind cea mai mare platformă de acest tip din lume.
Margrethe Vestager a sugerat că Google ar trebui să vândă unele dintre instrumentele sale publicitare, cum ar fi DFP (DoubleClick for Publishers) și propria bursă de publicitate AdX, pentru a evita conflictele de interese, având în vedere că deține și platforme de cumpărare de publicitate, cum ar fi Google Ads și DV360. Compania a fost acuzată că a favorizat în mod ilegal propria bursă de publicitate AdX în cadrul licitațiilor publicitare, abuzând de poziția sa dominantă din 2014.
În același timp, Google este ținta unui proces antitrust intentat de Departamentul de Justiție al SUA, care acuză compania că a încercat să monopolizeze piețele pentru serverele de publicitate destinate editorilor și rețelele de publicitate pentru agenții, urmărind să domine piața burselor de publicitate.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News