Giganții tech cedează în fața presiunilor UE. Ce beneficii vor avea utilizatorii din România
Gigantii tech, precum Google, Apple și Meta, se supun noilor reguli ale Uniunii Europene, care intră în vigoare luna viitoare. Legea, cunoscută sub numele de Digital Markets Act (DMA), are ca scop crearea unui mediu online mai echitabil și mai competitiv, oferind utilizatorilor europeni mai multă libertate de alegere și control asupra datelor lor.
2024 marchează un an al schimbărilor pentru marile companii tehnologice, care se supun noilor reguli ale Uniunii Europene ce intră în vigoare luna viitoare. Aceste norme vor zdruncina modul în care europenii utilizează platforme extrem de populare, de la Google la Instagram. De multă vreme, UE are ochii pe giganții din domeniul tehnologic, dorind să controleze companii dominante la nivel global, precum Apple, Google și Microsoft, relatează AFP.
Legea inovatoare, cunoscută sub numele de Digital Markets Act (DMA), deschide drumuri noi prin faptul că nu acționează retroactiv, ci încearcă să prevină companiile să devină suficient de puternice încât să își elimine concurenții.
„Aceasta este o intervenție cu adevărat mare pe piețele care afectează viețile oamenilor în fiecare zi”, a declarat Fiona Scott Morton, cercetător principal la think tank-ul Bruegel.
În septembrie, Bruxellesul a desemnat șase așa-numiți „gatekeeperi” care se confruntă cu restricții mai dure: Alphabet (Google), Amazon, Apple, ByteDance (TikTok), Meta (Facebook, Instagram) și Microsoft. Legea identifică 22 de servicii „de bază” ale platformelor celor șase mari companii, inclusiv Amazon Marketplace, App Store de la Apple, Facebook, Instagram și browserul Chrome de la Google.
„Scopul legii este să deschidă aceste platforme și să facă interfața larg accesibilă, astfel încât să existe concurență”, a declarat Scott Morton.
Firmele au termen până la 7 martie să se conformeze, o serie de modificări fiind anunțate încă de la începutul anului, chiar dacă Apple, TikTok și Meta contesta anumite aspecte ale legii.
Una dintre cele mai mari schimbări anunțate până acum a venit de la Apple, care a declarat în ianuarie că va permite pentru prima dată magazine alternative de aplicații pe iPhone. Compania s-a conformat cu reticență, contestând în același timp pe cale legală faptul că magazinele sale de aplicații de pe toate produsele, inclusiv iPhone, ar trebui să fie considerate ca unul singur.
O altă schimbare importantă vor fi ecranele de alegere: UE dorește ca firmele să le faciliteze utilizatorilor alegerea motorului de căutare sau a browserului implicit, în încercarea de a contesta dominația căutării Google. Google a promis să își revizuiască pagina de rezultate, cu un grup de linkuri către site-uri de comparare a prețurilor și eliminând anumite funcționalități precum Google Flights.
Microsoft a anunțat, de asemenea, măsuri de conformare, inclusiv permițând utilizatorilor Windows din Spațiul Economic European (SEE) să dezinstaleze browserul Edge de pe computerele lor și renunțând la pop-up-urile care îi îndeamnă pe noii utilizatori să încerce interfața. SEE include blocul european plus Islanda, Liechtenstein și Norvegia.
Serviciile de publicitate oferite de Amazon, Google și Meta trebuie, de asemenea, să se adapteze noilor reguli, iar Amazon a detaliat luna trecută modificările aduse serviciului său de publicitate, inclusiv furnizarea de mai multe informații despre prețuri.
Permisia utilizatorilor de a decide cât de multe date ale lor pot fi partajate între diferitele platforme ale celor mai mari companii este una dintre principalele schimbări solicitate de UE.
Meta a anunțat luna trecută că utilizatorii din UE, SEE și Elveția vor putea crea un cont separat Facebook Messenger dacă nu doresc să fie conectat la contul lor de Facebook.
De asemenea, persoanele vor putea accesa Facebook Marketplace și Facebook Gaming fără a utiliza informațiile principale ale contului.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News