Cu ocazia Centenarului Giacomo Puccini, de la a cărui trecere în eternitate se omagiază 100 de ani, Institutul Italian de Cultură, alături de ARTEXIM, organizează la Ateneul Român luni, 13 mai 2024, ora 19.00, Gala Puccini.
Eveniment de referință pentru Anul Puccini, concertul va fi susținut de către Orchestra Camerata Regală, sub bagheta Maestrului Tito Ceccherini (Italia), cu participarea extraordinară a sopranei Cellia Costea (România), și a tenorului Leonardo Caimi (Italia).
Orchestra Camerata Regală, condusă de dirijorul italian Tito Ceccherini, va aduce în atenția publicului atât arii și duete celebre din cele mai iubite opere pucciniene, în interpretarea renumitei sopranei Cellia Costea și a remarcabilului tenor italian Leonardo Caimi, dar și lucrări din creația simfonică și vocal-simfonică a lui Puccini, cu participarea Corului de cameră ”Preludiu-Voicu Enăchescu”, programul fiind astfel structurat încât să cuprindă toată complexitatea compozitorului italian.
Soliștii vor impresiona auditoriul cu arii și duete din binecunoscutele opere Manon Lescaut, Tosca, Madama Butterfly, Turandot, Camerata Regală va interpreta în premieră în România Preludiul simfonic, iar măiestria Corului de cameră ”Preludiu-Voicu Enăchescu” se va evidenția în fragmente din lucrarea vocal-simfonică Messa di Gloria.
Camerata Regală s-a născut din pasiunea fără limite a unui grup de tineri muzicieni care și-au dorit să contribuie la dezvoltarea și promovarea muzicii culte din România. În scurt timp de la înființare, proiectul a devenit un nume de referință în domeniu, iar în prezent întâlnim Camerata Regală tot mai des atât pe scenele românești, unde desfășoară proiecte inedite, precum Mari Soliști, Mari Dirijori, Camerata Regală și Micii Muzicieni, Stagiunea Regală de la Ateneul Român, cât și pe scenele internaționale: Elveția, Italia, Spania, Rusia, Albania, Polonia, Germania, Belgia, unde participă la numeroase festivaluri de mare anvergură. De asemenea, orchestra este o prezență constantă în Festivalul Internațional George Enescu. Numele Camerata Regală nu este întâmplător, orchestra dobândind în anul 2009 Înaltul Patronaj al Alteței Sale Regale Principele Radu al României.
Tito Ceccherini este unul dintre cei mai culți și profunzi dirijori din generația sa, apreciat pentru claritatea interpretărilor sale și pentru versatilitatea pronunțată a abordării repertoriului. Dirijor aclamat al repertoriului modern, a explorat opera clasicilor secolului al XX-lea: de la Bartók, Debussy și Ravel, la Schönberg, Webern, Ligeti. Repertoriul său operistic, care evidențiază pasiunea sa pentru muzica secolului XX, demonstrează de asemenea o cunoaștere profundă a melodramei, acordând o atenție specială belcanto-ului și demonstrând astfel abilitatea de a îmbina stilul creațiilor cu sensibilitatea modernă. Înregistrările discografice ale lui Tito Ceccherini, realizate pentru Sony, Kairos, Col legno, Stradivarius etc., au fost decorate cu premii precum Choc - Le Monde de la Musique, Diapason d'Or și MIDEM Classical Awards.
Soprana Cellia Costea este una dintre cele mai apreciate voci românești din lumea lirică internațională. Glasul special și jocul actoricesc convingător au impus-o în atenția marilor teatre de operă, unde a jucat în producții valoroase ale unora dintre cele mai cunoscute titluri din repertoriul de gen.
Născută într-o familie de muzicieni, Cellia Costea a urmat cursurile Liceului de Muzică din Piatra-Neamț (orașul său natal) și apoi pe cele ale Universității Naționale de Muzică din București, perfecționându-se și în cadrul diverselor masterclass-uri susținute de personalități ale artei lirice românești și internaționale.
Aparițiile sale la Deutsche Oper Berlin, Covent Garden Londra, Gran Teatre del Liceu Barcelona în titluri precum ”Nunta lui Figaro” de W. A. Mozart, ”Norma” de V. Bellini, ”Adriana Lecouvreur” de F. Cilea, ”Otello” și ”Aida” de G. Verdi, ”La Bohème”, ”Tosca”, ”Manon Lescaut”, ”Madama Butterfly” de G. Puccini au impresionat auditoriul de fiecare dată.
Din 2012, Cellia Costea este solistă la Opera Națională din Atena, Grecia, și tot în același an primește din partea Uniunii Criticilor de Teatru și Muzică din Grecia, Marele Premiu pentru cel mai bun artist al anului.
Tenorul Leonardo Caimi este celebru pentru frumusețea catifelată a tonului și pentru muzicalitatea elegantă, precum și pentru excelența sa în actorie. El s-a afirmat ca unul dintre cei mai aclamați tenori ai generației sale, cântând în teatre și festivaluri prestigioase precum Royal Opera House Covent Garden, Teatro alla Scala din Milano, Teatro Real din Madrid, Opera de Stat Bavareză din München, Teatro Colón din Buenos Aires, Deutsche Oper din Berlin și Festivalul de la Salzburg, printre altele.
În acest an, Leonardo Caimi a fost aclamat pe scena The Royal Opera House din Londra, în rolul Rodolfo din ”La Bohème”, motiv pentru care se va întoarce în toamna aceluiași an pentru deschiderea stagiunii, cu Les contes d'Hoffmann în rolul principal.
De-a lungul timpului, Leonardo Caimi a interpretat personaje principale în opere precum ”Don Carlo”, ”Carmen”, ”Turandot”, ”Madama Butterfly”, ”La Bohème”, ”Cavalleria Rusticana”, ”Tosca”, ”Aida”, ”Adriana Lecouvreur”, ”Bal mascat”, la Deutsche Oper din Berlin, Oper Leipzig, Festivalul Puccini din Torre del Lago; Opera din Seul, La Monnaie din Bruxelles, Teatro Colón din Buenos Aires, Teatro Monumental din Madrid, Teatro Real din Madrid, Teatro San Carlo din Napoli, Maggio Musicale Fiorentino etc.
Corul de Cameră ”Preludiu” a fost fondat de Voicu Enăchescu în 1972, acesta devenind unul dintre cele mai apreciate grupuri muzicale din România, dar și din străinătate. Din 2023, corul a preluat și numele fondatorului său pentru a-i cinsti memoria.
În cei peste 50 de ani de activitate, Corul de cameră ”Preludiu – Voicu Enăchescu” a realizat peste 350 de înregistrări radio și TV. De la apariția sa, corul a prezentat mai mult de 2.500 de concerte pe marile scene din România și din străinătate, în cursul celor peste 90 de turnee efectuate în 30 de țări din Europa, America și Asia, fiind laureat al multor festivaluri internaționale (Pardubice, Nitra, Barcelona, Celje).
În 1995, Corul de cameră ”Preludiu” și dirijorul Voicu Enăchescu au primit, cu ocazia ediției a XIII-a a Festivalului Internațional George Enescu ”Premiul pentru excepționalul program prezentat”, distincție acordată de Uniunea Interpreților, Coregrafilor și Criticilor Muzicali din România.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
- Semnalul dat de BNR privind economia. Adrian Negrescu: Ce urmează pentru România
- Marea reorganizare din Ministerul Muncii: Sunt mai puțini cu... 7 angajați!
- Plăcintă de mere cu aluat turnat, ca-n Ardeal. Rețeta din moși strămoși
- Infracțiuni economico-financiare, cu prejudicii foarte mari, în care sunt angrenate persoane din funcții publice, din administrația locală, dar și afaceriști. Cms. Neagu Claudiu vine cu dezvăluiri
- Hellvig: În urmă cu 25 de ani era un om normal și nimic nu îl recomanda pentru vreo funcție. Dacă ar fi să recomand un model de urmat, el e unul dintre numele care îmi vine în minte
- Autostrada București - Alexandria. ”Astăzi e nenorocire, cozi kilometrice, mai ales în weekend”. Gâdea și Catana dau asigurări: Se va face. Vă spun două motive
- Județul care a devenit un șantier în ultimii 4 ani. Claudiu Catana: Se lucrează la drumuri, la poduri și la port / video
- Tânărul cu barbă din această fotografie restaurată a avut, la un moment dat, toată România la picioare. L-a sfidat până și pe Regele Carol 1
- Ai avut telefon fix în trecut? Ești bun de plată azi! Avocatul Bărbuceanu îți spune ce să faci în astfel de situații
- Solicitarea CPI de arestare a lui Netanyahu este șocantă, subliniază Chirieac. ”Este pentru prima dată când amestecă victimele cu agresorii”
- Cum sunt prinse firmele cu administrator fictiv, numit și „om de paie”. Comisar: Întotdeauna identificăm adevăratul șef, aceștia nu scapă
- Lupta dependenților, de două ori mai grea într-un cuplu în care ambii consumă. Psiholog: Partenerul poate fi un obstacol în calea recuperării
- România o ia pe urmele Greciei. Negrescu: Cheltuielile statului, cu 28% mai mari în 2024, în țara codașă la colectarea TVA