Data publicării:

FSDI, piatra de încercare a guvernării PSD

Autor: DCNews Team | Categorie: Politica
WhatsApp

Vedeta programului de guvernare, Fondul Suveran de Dezvoltare și Investiții (FSDI), reprezintă piatra de încercarea a guvernării PSD. Aceasta este cartea pe care se joacă, la propriu, viitorul PSD, dar și viitorul României. 

Dacă proiectul va reuși, România se poate transforma într-un real succes-story în Uniunea Europeană. Dacă însă va eșua, atunci se va nărui întreg programul de guvernare, iar factura electorală ar putea aduce falimentul politic pentru PSD.

FSDI este totodată principala carte de vizită a noului prim-ministru Mihai Tudose. El este autorul proiectului de lege de înființare a Fondului, realizat la Ministerul Economiei, dar și cel care a scris efectiv acest capitol în programul de guvernare propus de PSD.

În viziunea social-democraților, FSDI ar urma să fie deținut 100% de către statul român și ar include cele mai profitabile companii de stat, ceea ce îi va conferi o forță financiară considerabilă, nu doar în raport cu economia românească, ci și pe plan regional.

De ce este atât de important FSDI pentru programul de guvernare al PSD? În primul rând pentru că reprezintă principalul motor de investiții ce ar contrabalansa creșterea economică bazată doar pe consum. Multe promisiuni PSD indică FSDI drept sursă de finanțare. Reabilitarea sistemelor de irigații, construcția Spitalului Republican și a celor opt spitale regionale, marile proiecte de autostrăzi și căi ferate, dezvoltarea infrastructurii energetice, înființarea de unități de procesare legume-fructe, carne sau lână și implicit crearea a sute de mii de locuri de muncă – toate acestea depind în mod direct de realizarea FSDI. Așadar, dacă acest proiect eșuează se declanșează un lung lanț de eșecuri în aproape toate sectoarele guvernării.

Principalul avantaj al FSDI este capitalul enorm de încredere și de bani pe care îl poate acumula. Dacă va include cele mai profitabile companii de stat, atunci Fondul va deveni extrem de interesant pentru marii investitori interesați să își plaseze banii în proiecte cu o rentabilitate garantată. PSD estimează că, doar prin astfel de parteneriate cu investitorii privați, ar putea injecta peste 30 miliarde de lei în economia românească.

Un alt avantaj important ar fi că toate fondurile alocate prin acest instrument către lucrările de interes public nu ar afecta deficitul bugetar al României – un aspect urmărit cu mare atenție de Comisia Europeană. De pildă, investițiile realizate de un consorțiu compus din FSDI și bănci de de renume mondial, de genul BERD, BEI sau Banca Mondială, în care care Fondul să dețină maxim 49%, nu ar intra în calculul deficitului bugetar.

În plus, PSD și-a propus să folosească FSDI pentru emiterea de obligațiuni pe termen lung, de unde ar putea veni alte 15 miliarde de lei, destinate și ele pentru marile proiecte de infrastructură sau pentru capitalizarea companiilor din FSDI. Mai multe fonduri private de pensii și-au manifestat deja interesul pentru achiziția unor astfel de obligațiuni, dar așteaptă să vadă cum va arăta efectiv acest FSDI.

Totul se reduce, așadar, la credibilitate. Iar de aici ajungem inevitabil la structura de conducere a FSDI! Cine îl va conduce? Cine va face numirile? Cât de mare va fi controlul politic? Cât de mult își vor băga politicienii coada în deciziile strategice ale managementului? Iată câteva întrebări de care depinde în mod direct succesul sau eșecul acestui proiect major al guvernării PSD. O soluție care ar da încredere ar fi listarea la bursă a companiilor deținute de FSDI, ceea ce ar asigura transparența activității lor. Vor rezista însă politicienii versați din PSD în fața tentației de a pune mâna pe această mega-pușculiță, asigurându-și astfel un viitor politic strălucit? Sau, dimpotrivă, vor ceda ispitei și își vor băga mâna până la cot în managementul Fondului și vor compromite astfel cel mai mare proiect al propriei guvernări?

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel