Un oficial de rang înalt a declarat, sub protecţia anonimatului, că Mehmet Bostan a fost demis joi de la conducerea fondului suveran de investiţii al Turciei, în locul lui fiind numit, interimar, preşedintele Bursei de Valori Istanbul, Himmet Karadag. Potrivit sursei citate, fondul nu a demonstrat până acum "performanţele aşteptate de public".
Demiterea a fost confirmată şi de consilierul preşedintelui Turciei, Recep Tayyip Erdogan, care l-a lăudat însă pe Mehmet Bostan pentru eforturile sale.
"Au existat unele întârzieri. Avem informaţii că nu s-au făcut progrese", a declarat Hatice Karahan, consilierul preşedintelui Erdogan.
Fondul suveran de investiţii al Turciei a fost înfiinţat anul trecut de Recep Tayyip Erdogan pentru a creşte valoarea activelor strategice ale ţării şi a genera resurse pentru investiţii. Printre activele fondului se numără pachete de control la două mari bănci de stat, TC Ziraat Bankasi AS şi Turkiye Halk Bankasi AS, împreună cu participaţii la Turkish Airlines, Turk Telekom, Bursa de la Istanbul şi Loteria naţională.
Istoric, fondurile suverane de investiţii au fost înfiinţate de state producătoare de petrol, precum Norvegia sau ţări din Golful Persic, care utilizează bani generaţi de exporturile de energie pentru investiţii. Însă, Turcia importă aproape în totalitate energia pe care o consumă, iar unii economişti au apreciat că Executivul de la Ankara ar cheltui mai bine banii, dacă ar reduce datoria naţională, situată la aproximativ 30% din PIB.
Modelul Turciei
Guvernul Turciei vroia ca în cel mai scurt timp posibil fondul suveran de investiţii să gestioneze active în valoare de 200 de miliarde de dolari. Un oficial de rang înalt declara recent că fondul ar putea fi utilizat pentru a obţine finanţare care să fie utilizată la mari proiecte de infrastructură. În schimb, agenţia de evaluare financiară Standard & Poor's susţine că acest fond este mai degrabă o bancă naţională de dezvoltare, modul în care a fost conceput sugerând un vehicul de investiţii.
Sub conducerea lui Erdogan, care este un susţinător al marilor proiecte pentru a stimula sectorul construcţiilor şi cererea internă, Turcia a construit căi ferate de mare viteză, poduri suspendate şi tuneluri submarine. Alte mega-proiecte preconizate vizează construcţia celui mai mare aeroport din lume la Istanbul şi a unui canal care să facă legătura între Marea Neagră şi Marea Marmara.
Însă, unii analişti şi politicienii din opoziţie şi-au exprimat îngrijorări că fondul suveran de investiţii ar putea fi folosit pentru a creşte controlul politic asupra activelor statului şi a scădea supervizarea externă, relatează Agerpres.
[citeste si]
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
- Fructul pe care japonezii îl mănâncă pentru a-și proteja memoria
- SUA încetează furnizarea de rachete Patriot către Ucraina: Spania și Japonia intervin
- Programul Casa Verde Fotovoltaice, deblocat. Laurențiu Neculaescu (AFM): Documentul care e obligatoriu la decontare / video
- Incendiu puternic în zona Aviației din Capitală / Galerie foto - video. Update: A fost emis RO-ALERT
- Florin Piersic a fost operat de urgență. Medicii i-au descoperit o infecție la genunchi
- Firmele chineze se retrag "în subteran" în privința plăților către Rusia. Băncile nu mai au încredere - Reuters
- Cozonac fără frământare. Iese pufos și nici nu te mai chinui
- Ce este „Slow living”-ul și cum poate redefini calitatea vieții în era modernă
- Rabla Clasic și Rabla Plus. Neculaescu (AFM): Banii pentru mașini clasice, în scădere / Cât primești dacă îți cumperi o mașină electrică
- Când vor scădea prețurile locuințelor din România și marea modificare din Noua Casă. Nancu (FNGCIMM) vine cu o veste excelentă
- Traiul dincolo de hotare. O româncă stabilită în Londra: „Să trăiești astăzi în Londra este foarte scump, nu foarte greu”
- INFRAMETEO, la final! Ultimele informații de la ANM: Elena Mateescu anunță la ce să ne așteptăm
- Zodia care este cuprinsă de invidie și nerăbdare. Astrolog: “Adevărata competiție este cu voi înșivă”