Data actualizării:
Data publicării:

Firea, bilanț după ce a condus Capitala: Replică pentru nemulțumiți

Autor: Anca Murgoci | Categorie: Politica
WhatsApp

Primarul General al Capitalei, Gabriela Firea, reamintește că atribuțiile sale nu sunt de a impresiona oamenii politici. Chiar și cei care se declară nemulțumiți și afirmă că în Capitală nu s-a făcut nimic în ultimii 4 ani sunt contraziși de starea de fapt, pe care bucureștenii o cunosc foarte bine: în perioada 2016 – 2020, în București există realizări în toate domeniile, multe dintre acestea fiind adevărate premiere pentru Capitală, fie că vorbim de investiții în transport, infrastructură, sănătate sau cultură.

Cel mai relevant exemplu este modul în care a fost modernizat transportul public în comun – unul dintre primii pași în a-l face mai atractiv pentru bucureșteni, în defavoarea transportului rutier individual.

”În acest mandat, am achiziționat 630 de noi mijloace STB:


Bucureștenii circulă deja cu 400 de autobuze noi Euro 6 cumpărate în acest mandat, iar în acest an au sosit primele 22 de autobuze hibrid din cele 130 care se predau în acest an (alte 30 sunt livrate până la sfârșitul acestei luni). Începând din luna noiembrie, sosesc trepptat și cele 100 de noi troleibuze - contract semnat tot în acest mandat.


Alte 200 de noi mijloace STB sunt în procedură de achiziție: 100 de tramvaie noi și 100 de autobuze electrice.

Aproximativ 276 de milioane euro cheltuiție pentru acest domeniu reprezintă fonduri nerambursabile – atrase în preieră de Primăria Capitalei prin POR și Fondul de Mediu.

De anul trecut, călătorii STB pote vedea în aplicații dezvoltate pentru telefonul mobil pe ce rute pot merge, care e durata, unde sunt stațiile, când sosește următorul autobuz/troleibuz/tramvai – utilizarea tehnologiilor smart pentru transportul public fiind o premieră în Capitală.

Alte exemple concrete de realizări ale acestui mandat sunt următoarele:

Pasajul Sudului – În 2016, acest pasaj nu era ajuns nici măcar la jumătate. Proiectul avea cu multe lipsuri, existau conflicte între toate părțile implicate, dar și cerințe financiare nejustificate. Actuala echipă a reușit deblocarea lucrărilor, iar unii dintre colegi aproape că s-au mutat în șantier pentru a grăbi ritmul. Într-un an de la preluarea mandatului, am reușit să redăm circulației acest pasaj rutier subteran, extrem de important pentru locuitorii din Sudul Capitalei.

Modernizare Bulevardul Liviu Rebreanu – Proiectul bătea pasul pe loc în urmă cu patru ani. Dacă până la intersecția cu Bulevardul Nicolae Grigorescu lucrările erau avansate, mai departe nici nu începuseră. Proiectul nu putea continua pentru că nu erau făcute exproprierile necesare și pentru că în zonă se intersectau două proiecte diferite. Au fost rezolvat toate aceste probleme și în doar câteva luni am finalizat lucrările până la Bulevardul 1 Decembrie 1918. Circulația tramvaielor 19 și 23 a fost reluată după șapte ani de pauză.


Modernizare Șoseaua Iancului-Pantelimon – În 2016, doar lucrările de modernizare pe Șoseaua Iancului erau finalizate. Pe Șoseaua Pantelimon, șantierul era blocat din cauza falimentului firmei constructoare. Au fost preluate lucrările și actuala echipa a reușit să finalizeze linia de tramvai între strada Morarilor și capătul Șoselei Pantelimon, iluminatul public, semaforizarea, marcajele, parcările și arterele colectoare. Acum se circulă în condiții moderne pe ambele artere.

Modernizare și extindere Spitalul Foișor – La începutul mandatului actualei echipe, proiectul era blocat și multe dintre lucrări nu erau executate. Din decembrie 2017, Bucureștiul are unul dintre cele mai moderne spitale de ortopedie din Europa.

Modernizare și extindere Spitalul Gomoiu – Șantierul era complet blocat, desi lucrările erau începute încă din anul 2012. Un an între a fost pierdut pentru că nu au fost rezolvate neînțelegerile dintre constructor și consultant. Într-o singură lună, actuala echipă a deblocat lucrările. Spitalul Gomoiu este singurul spital de copii din Capitală construit în ultimii 30 de ani.

Reabilitare Arcul de Triumf – În 2016, am reușit să readucem parada de Ziua Națională a României pe sub Arcul de Triumf. Când a fost preluat mandatul de actuala echipă, lucrările erau blocate și mult întârziate.  Chiar se pierduseră sume importante din fondurile europene din cauza lipsei de implicare. Au fost puse la masă toate părțile implicate și s-a reușit finalizarea la timp a monumentului de importanță majoră.

Consolidarea sediului Primăriei - La preluarea mandatului, lucrările de consolidare a sediului Primăriei erau departe de finalizare, cu termene mult depășite. Nu existau finisaje, nici măcar mobilier. În tot acest timp, Primăria Capitalei își desfășura activitatea într-un sediu închiriat și plătea sume enorme în fiecare lună. În decembrie 2016, am luat decizia să relocăm cu forțe proprii tot aparatul de lucru al instituției. Ne-am mutat într-un sediu în care încă se mai lucra, dar am făcut o economie de aproape 300.000 de euro, cât era chiria lunară la sediul provizoriu.

Consolidare Pod Străulești - La preluarea mandatului, actuala echipă a decis expertizarea a 22 dintre cele 24 de poduri existente în Capitală. Podul Străulești, principala ieșire din Capitală spre Târgoviște, a fost reabilitat în doar un an. Au fost realizate lucrări la infrastructură și suprastructură, inclusiv pentru ridicarea tablierului, de relocare a conductei de gaz, și a fost așternut un nou strat de asfalt.  

Pasajul Nicolae Grigorescu – În 2016, era un șantier care stătea pe loc de aproape 6 ani. Proiectul inițial era greșit și nu conținea detalii importante. Nimeni nu se gândise la relocarea liniilor de înaltă tensiune sau la semaforizare. Am reușit să finalizăm prima etapă. Avem acum un bulevard mult mai larg, iar din această vară se circulă pe podul peste Dâmbovița. Avem planurile gata și pentru etapa a doua, până la Șoseaua Vitan-Bârzești. Au fost aprobate toate documentele și urmează să înceapă lucrările.

Park&Ride Cora-Pantelimon – În 2016, la intersecția Șoselei Pantelimon cu Șoseaua Vergului era o groapă. Nu era începută nici o lucrare, iar planurile existente nu se puteau pune în practică. A fost reanalizat proiectul și se construiește o parcare cu jumătate din costurile inițiale. În această toamnă șoferii vor putea parca în noua construcție supraterană. De acolo își pot continua drumul în oraș cu transportul în comun. Parcarea etajată va avea 500 de locuri, iar nodul intermodal, stații pentru tramvai, autobuze și microbuze private.

Modernizare Șoseaua Fabrica de Glucoză – În 2016, actuala echipă a găsit un proiect blocat în exproprieri și cu niște costuri uriașe. S-a reușit deblocarea, iar lucrările au fost finalizate în acest an. Acum avem o legătură modernă cu Autostrada A3, cu acces facil într-o zonă în plină dezvoltare.

Lărgire Bulevardul Prelungirea Ghencea – Un proiect așteptat de peste 20 de ani, devine o realitate. Acest proiect a început, efectiv, în acest mandat. Specialiștii din această echipă au schimbat proiectul și, iată, îl pun în practică. Se lucrează de aproape un an de zile la o arteră modernă, cu linie dublă de tramvai, piste pentru bicicliști, trotuare și spații verzi. Lângă Șoseaua de Centură, se va construi o parcare cu 300 de locuri și stație pentru tramvai.

Nodul Virtuții – Podul Ciurel este una dintre cele mai complexe lucrări realizate vreodată în Capitală, dar și printre cele mai costisitoare. Începută în urmă cu aproape 12 ani, construcția era blocată în 2016. Proiectul era realizat doar 10% și avea multe probleme. A fost finalizată prima etapă, iar din această toamnă șoferii vor putea circula pe pod. Există planuri concrete și pentru etapa a doua, până la Bulevardul Uverturii. Se lucrează deja la proiectul tehnic, iar coridorul de expropriere care afecta inițial sute de clădiri a fost schimbat.

Pasajul Doamna Ghica – Acum patru ani, acest proiect era uitat într-un sertar. În acest an, proiectul abandonat timp de 14 ani va fi finalizat.


În ce privește „marile probleme ale orașului - traficul, poluarea, declinul sistemului centralizat de încălzire” există eforturi considerabile făcute de actuala echipă pentru a îmbunătăți situația.


Singurele lucrări majore de înlocuire a conductelor din Capitală au fost realizate în acești ultimi patru ani. La fel și acțiunile concrete pentru atragerea fondurilor europene necesare modernizării sistemului:

 

Din 2016 până în prezent am înlocuit cu bani de la bugetul local 260 km de reţea, dintre care 60 km din reţeaua primară, 200 km din reţeaua secundară.

Pentru termoficare atragem, în premieră, 278 de milioane de euro, fonduri nerambursabile pentru modernizarea a 200 de km de conductă de transport a energiei termice.


Proiectul a fost pregătit și depus spre finanțare în acest mandat, deja a trecut de etapele de evaluare și se află în contractare. Finanțarea provine din POIM (Programul Operațional Infrastructură Mare) 2014-2020.

Sistemul de sănătate a beneficiat de investiții constante și consistente.


În acest mandat au fost finalizate proiectele pentru:


- Spitalul Clinic de Copii „Dr. Victor Gomoiu” - singurul spital de copii, construit în Capitală, în ultimii 30 de ani, o investiţie de aproape 50 de milioane de euro.


- Spitalul Clinic de Ortopedie, Traumatologie și TBC Osteoarticular "Foișor"- un spital de nivel european. Din decembrie 2017, Bucureştiul are unul dintre cele mai moderne spitale de ortopedie din Europa, unde au fost investite aproape 50 de milioane de euro;


- În mai puţin de doi ani şi cu o investiţie de 1,5 milioane de euro, am extins Centrul Clinic de Boli Reumatismale  'Dr. Ion Stoia' cu un corp nou de clădire, consolidat, modernizat, supraetajat şi dotat de Primăria Capitalei, prin ASSMB.


În timpul acestui mandat, Primăria Capitalei a investit în aparatură și echipamente medicale pentru maternități - aproximativ 6,6 milioane de euro. De asemenea, pentru întreținere și funcționare, modernizări, reabilitări si extinderi, am cheltuit, pentru maternități, 7,8 milioane de euro: la Cantacuzino - 3,6 milioane euro, la Malaxa - 2,5 milioane euro, la Giuleşti - 960.000 euro şi la Filantropia - 850.000 euro.


Locuințe de serviciu pentru personal medical (177 de apartamente) și achiziția a 106 noi ambulanțe – sunt alte premiere din timpuc acestui mandate, în domeniul medical.

Peste 220 de clădiri sunt incluse, în prezent, în programul de reducere a riscului seismic și se află în diferite etape preliminare ale procesului, expertizare, proiectare, punere în siguranță, autorizare, iar în această lună am preluat încă 18 pentru a le include în program.

În ultimii 28 de ani, înaintea acestui mandat, au fost consolidate doar 20 de imobile. În doar 2 ani, actuala administrație a început efectiv lucrările de consolidare pentru tot atâtea, dintre care 10 au fost deja finalizate, iar celelalte sunt în stadii avansate de exeuție.

Primăria Capitalei a luat măsuri pentru exproprierea a 25 de imobile monument-istoric, concomitent cu lansarea unui ambițios program de refacere a fațadelor clădirilor din centrul Bucureștiului: în mai puțin de un an, au fost recondiționate 10 imobile, unele dintre ele monument-istoric, iar alte patru vor fi finalizate în acest an.

Continuăm expertizarea și consolidarea clădirilor încadrate în clasa I de risc seismic! Numai pentru anul 2020, au fost alocate 25,5 milioane de euro!”, a spus Gabriela Firea.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel