Filmul este rezultatul proiectului How I Miss Bucharest or The Journey of a Dog’s Life propus de Ovidiu Anton şi Alexandru Bălăşescu, câștigător al premiului I al concursului de idei „Create Your Bucharest“ organizat ca parte a Vienna Biennale 2015 care a avut în centrul atenției expoziţia „Mapping Bucharest: Art, Memory, and Revolution 1916–2016“.
„Doi câini, două orașe, două voci: una masculină și una feminină. Filmul Miroase a paradisrealizat de Ovidiu Anton și Alexandru Bălăşescu încearcă prezentarea unui simplu și clar experiment: un maidanez din București – metropolă care a fost cunoscută ca un teritoriu al câinilor vagabonzi – este adoptat în Viena unde va fi domesticit în condiții civilizat-birocratice privitoare la tratamentul animalelor. Povestea prezentată în paralel este a unei cățele care ajunge cu proprietarii săi în capitala română, unde scapă de aceştia și este expusă junglei urbane cu manierele ei sălbatice și necruțătoare ale subculturii postsocialiste şi preia treptat obiceiurile acesteia, acomodându-se încetul cu încetul la viața fără stăpân și fără siguranța hranei oferite de acesta.
Povestea este prezentată din perspectiva celor doi câini care oferă comentarii, observații, speculații filosofice pe teme cum ar fi: conviețuirea om-câine, exilul, urbanismul, migraţia sau ierarhiile sociale şi relaţiile de putere. Antropomorfizarea e voit aleasă ca mijloc de exprimare, încercarea artistică de ștergere a granițelor om-animal având ca scop înlesnirea anulării unei ierarhii în relație. Toate acestea sunt în spiritul filosofiei din ultimii ani de creaţie a lui Jacques Derrida, care propune filosofia animalică pentru a pune sub semnul întrebării logocentrismul uman ca metodă de poziţionare ierarhică ce urmăreşte să desfiinţeze propria animalitate. Derrida încearcă să estompeze linia de demarcație dintre lumea umană și regnul animal – abisurile dintre ele ce servesc ca zid de apărare – pentru a putea crea apoi suprafețe multiple sau diferențiate ce se pot suprapune sau pot interfera. Miroase a paradis ocupă exact acest loc între lumi crepusculare în care animalele încep să grăiască. Animot, adică animalul, devine cuvântător, pe când omul-stăpân amuțește.
Camerele video portabile urmăresc câinii în rutina lor: în Viena este stabilită de oameni, pe când în Bucureşti este determinată pe cont propriu. Deteritorializare contra reteritorializare. Sonorul, vocile sunt strâns legate de acțiune dar nu se confundă cu ea dând astfel un cadru dialectic: domesticire versus sălbăticire, transcendența adăpost – neadăpost și marea întrebare existențială: condiția libertății. În final se ajunge la neplăcuta revelație cum că Janis Joplin ar putea avea dreptate: Freedom’s just another word for nothing left to lose.“ (Thomas Miessgang, 2016)
Citește și: Un secol de cinema românesc la Lisabona
Producţia Miroase a paradis – Über damals, jetzt und die Freiheit a fost susținută de Cancelaria Federală a Austriei – secţia Artă şi Cultură, Fundaţia Otto Mauer Fonds şi Brenntag România.
Colaborarea dintre Ovidiu Anton şi Alexandru Bălăşescu a început încă din 2013 cu filmul Street Cat Deluxe de Ovidiu Anton, care abordează transformările urbane din Istanbul aşa cum sunt ele povestite de pisici. Cât de mult îmi e dor de Bucureşti. Povestea unor vieţi face parte dintr-o serie extinsă de documentare în stilul mockumentary, planificată de autori, care abordează relaţia transformativă dintre umanitate şi natură, extinzându-se în viitor şi în alte oraşe ale lumii.
Ovidiu Anton (n. 1982, Timişoara) locuieşte şi lucrează în Viena. A studiat la École Supérieure des Beaux-Arts din Marseille (2009) şi la Academia de Arte Vizuale din Viena (2010). A beneficiat de burse în Chișinău (2015), Ljubljana (2014), Istanbul (2013) şi Paris (2011). Artistul şi-a expus lucrările în numeroase oraşe europene, precum Viena, Salzburg, Ljubljana, Amsterdam și Marsilia. Dintre expoziţiile individuale amintim: „New Positions“ (Art Cologne, Germania, 2015), „Sub Fuckin Versive“ (Tabacco 001 Cultural Centre, Ljubljana, Slovenia, 2014), „Sauve qui peut!“ (Galeria Christine König, Viena, Austria, 2013) şi „Weiße Wände?“ (Galerie 5020, Salzburg, Austria, 2013).
Alexandru Bălăşescu (n. 1974, Craiova) este profesor adjunct în urbanism la Universitatea Simon Fraser, Vancouver şi este activ cercetător şi curator. Autor al volumului Paris Chic, Tehran Thrills (Paris Elegant, Teheran Incitant), a publicat 41 de articole şi lucrări ştiintifice în perioada 1993-2016. Alexandru Bălășescu este doctor în antropologie culturală la Universitatea din Irvine, California (Statele Unite ale Americii) şi licenţiat în studii avansate în etnologie la Universitatea Lumiere din Lyon (Franţa). A obținut mai multe burse internaționale printre care „Wenner Gren Foundation for Anthropological Research“ si „British Library – Endangered Archives Programme“. A fost asistent universitar la Universitatea din Irvine, California (1999-2002) şi profesor adjunct asociat în comunicare internaţională la Universitatea Americană din Paris. Este curator al expoziţiei „Totul e regizat | This Is a Set-up“ deschisă până pe 15 ianuarie la Muzeul Național de Artă Contemporană din Bucureşti.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
Citește articolele cu aceleași etichete:
- Horoscop 23 aprilie: Balanță, Scorpion, Săgetător, Capricorn, Vărsător, Pești. Zodia care are probleme în familie. Mergi pe vârfuri!
- Plata pensiilor pentru luna mai. Daniel Baciu, șeful Casei de Pensii, precizări importante pentru pensionarii români
- Scenariu de necrezut: Armate de gândaci cyborg controlați de la distanță. Ce spun cercetătorii japonezi
- Horoscop 24 aprilie: Berbec, Taur, Gemeni, Rac, Leu, Fecioară. Zodia care-și pierde controlul. Va fi foarte greu să-ți revii!
- Calcule electorale pentru Primăria București. Marele pierzător după retragerea lui Cîrstoiu. Chirieac: Va absorbi imediat o bună parte a electoratului său
- Klaus Iohannis, iritat de o întrebare primită de la un jurnalist DC NEWS: Asta să vă spună analiștii, sociologii, părerologii - Video în articol
- ANAF se pregătește să ia bani de la români. Ești bun platnic? Vin vești proaste. Anunțul lui Boloș: Cât va trebui să plătim
- Tabloul unei „femei necunoscute” păstrat la Cernăuți s-a dovedit a fi un portret extrem de valoros al Reginei Maria a României / foto în articol
- Geoană, anunț privind candidatura la prezidențiale 2024: Văzând ce se întâmplă în țară...
- Horoscop 23 aprilie 2024. Soarele din Taur se rupe de careul cu Pluto. Daniela Simulescu, previziuni pentru zodii
- Noi împotriva noastră. Zodia care se confruntă cu introspecții intense sub influența Lunii Pline
- Chirieac arată partea bună a noii curse pentru Capitală: Nu mai hotărăsc alții. Bucureștenii să aleagă!
- Care sunt șansele ca inteligența artificială din viitor să nu se lase condusă de om. Prof. Duțu: Am asista la încă o catastrofă asupra vieții pe planetă, deși n-ar fi prima