Festivalul Enescu - inovație în muzica clasică
Ediția 2017 a Festivalului Internațional George Enescu (2-24 septembrie) s-a deschis oficial pe 2 septembrie printr-o conferință de presă care a avut loc de la ora 14, la Sala Palatului.
La eveniment au participat: Sergiu Nistor, consilier Președinția României, Lucian Romașcanu, Ministrul Culturii, Georgică Severin, Președinte Director General al Societății Române de Radiodifuziune, Mircea Neacșa, Director al canalului de Televiziune TVR 3, Vladimir Jurowski, Director Artistic al Festivalului Enescu, Carmen Lidia Vidu, regizoare, precum și o parte din distribuția Oedipe - baritonul Paul Gay, Felicity Palmer, mezzosoprană, Ruxandra Donose, mezzosoprană -, Mihai Constantinescu, Directorul Executiv al Festivalului Enescu și Steven Van Groningen, CEO Raiffeisen Bank.
“Împreună cu echipa Artexim, domnule Vladimir Jurowski, ați dus mai departe viziunea fundamentală a Festivalului, valorificând opera lui George Enescu, și ați reușit să faceți cultura română să fie în strâns dialog cu cea universală. Președintele României a dorit să dea aprecierea sa înaltă faptului că în acest an Festivalul George Enescu este un dialog între generații artistice, cât și un eveniment ce face cinste secolului XXI“, a declarat Sergiu Nistor, consilier al Președinției României la înmânarea Înaltului Patronaj pentru ediția 2017 a Festivalului Enescu.
“Este o onoare să contribui atât eu, cât și echipa din Minister, alături de celelalte instituții la succesul Festivalului Enescu care contribuie la menținerea României la un nivel înalt pe harta internațională a lumii. Vreau să felicit organizatorii. Misiunea Ministerului Culturii este una prozaică, să se asigure ca Festivalul să poată fi făcut la nivelul la care ne dorim cu toții. Într-adevăr, este problema Guvernului României să facă inffrastructură, inclusiv săli de concerte. Din păcate, au fost ani în care nu s-a considerat cultura o prioritate, dar deja bugetul Minsiterului Culturii este cu 50% mai mare și avem în programul nostru construcția unei săli multifuncționale, a unei săli de două mii de locuri și avem aproape totul pregătit pentru a porni procedurile de renovare a Sălii Palatului.”, a punctat Lucian Romașcanu, Ministrul Culturii.
“Prin canalele Radio România Cultural și Radio România Muzical, Societatea Română de Radiodifuziune va transmite în integralitate Festivalul Enescu, într-un efort organizatoric și logistic exceptional, transmisii în direct, declarații în exlcusiviate, vor fi regăsite pe canalele noastre.”, a declarat Georgică Severin, Președinte Director General al Societății Române de Radiodifuziune.
“Festivalul George Enescu, pentru Televiziunea Română, este cel mai amplu proiect cultural din acest an. Putem spune că are un caracter strategic, pentru că se subscrie misiunii fundamentale a Televiziunii Române de serviciu public de interes național. De aceea, am pregătit o rețetă editorială complexă și completă: asigurăm transmisia în livestreaming a concertelor pe site-ul nostru, transmitem 21 de concerte de la Sala Palatului, 35 de concerte de la Ateneul Român, dar și pe cele de la Sala Auditorium, și zilnic, Agenda Festivalului va aduce publicului interviuri și informații esențiale din timpul Festivalului”, a declarat Mircea Neacșa, Director al Canalului de Televiziune TVR 3.
“Mă bucur să mă aflu aici nu doar în calitate de dirijor al London Philharmonic Orchestra, alături de care susțin două concerte în Festival, ci și ca director artistic al ediției 2017 a Festivalului Enescu. Invitația de a interpreta Oedipe a venit înainte de a mi se propune să devin director artistic al Festivalului, însă m-am bucurat să pot contribui cu câteva idei la programul artistic - acestea s-au concentrat în special în deschiderea față de muzica contemporană, muzica Secolului XXI, de aici și prezența evenimentului Forumul Internațional al Compozitorilor, și prezența crescută a lucrărilor de muzică contemporană în programul ediției 2017. Aș vrea să fac o reverență la adresa directorului artistic al Festivalului dinainte, domnul Ioan Holender, care a făcut foarte mult pentru a crește nivelul de cunoaștere al muzicii lui Enescu în lume, și al Festivalului, și a adus nume celebre ale operei la Festivalul Enescu. Într-un fel, mă gândesc la mine ca la un descendent al maestrului Lawrence Foster, un om care a făcut enorm pentru promovarea muzicii lui Enescu în lume - el a și înregistrat Oedipe, pentru mine, aceasta este cea mai bună înregistrare Oedipe, cel puțin în franceză. Îmi aduc aminte pe vremuri, când eram în Uniunea Sovietică, aveam acasă un set de înregistrări cu Oedipe - una dintre ele era chiar românească, și cred că era în limba română interpretarea. Întotdeauna m-am gândit la Oedipe ca la o lucrare pivot a secolului XX și mi-am dorit să o pot dirija, așa că este o imensă onoare și bucurie să o dirijez la Festivalul Enescu 2017, alături de artiști români și străini. Partea inovativă este tocmai în faptul că vom prezenta această operă în concert cu proiecții multimedia live - o inițiativă multimedia pe care ne propunem să o dezvoltăm la următoarele ediții și mai mult.”, a declarat Vladimir Jurowski, directorul artistic al Festivalului Enescu 2017, care a punctat și necesitatea construirii unei noi săli de concerte.
“Ideea de a face un spectacol multimedia i-a aparținut lui Vladimir Jurowski. A fost o muncă foarte dificilă, de mai bine de jumătate de an, zi de zi. M-am gândit în primul rând la public, și am închis ochii și mi-am imaginat cum ei ascultă muzica și ce ar putea vedea în fața privirii astfel încât să nu deranjez muzica, și nici soliștii, și totuși subtil, subliminal să construiesc un univers. Și-atunci, pe o foaie contemporană foarte grafică, am plonjat în elemente care să țină de praf de stele, profeții, statui sparte, frânturi de temple, elemente care vin dintr-o vreme antică, dar care reformulate într-o cheie poetică pot să creeze un univers puternic pentru privitor.”, a declarat regizoarea Carmen Lidia Vidu, care asigură direcția multimedia pentru Oedipe.
“Este pentru prima dată când interpretez Enescu. Încă nu am văzut sala, vor fi repetiții până la ora la care se apropie concertul - deci un program foarte strâns -, dar sunt convinsă că va fi un concert minunant. Iar lucrul care mă bucură cel mai mult este că voi interpreta doar la începutul Actului II, așa că mă voi putea bucura de restul operei, alături de public.”, a declarat Felicity Palmer, mezzosoprană.
“Este important că sectorul privat contribuie la un eveniment de o atât de mare importanță națională și internațională cum este Festivalul Internațional George Enescu. Este o plăcere și o onoare să suținem Festivalul, nu este singurul eveniment cultural pe care îl susținem. Avem nevoie de cultură și de reechilibrare în societatea noastră. “, a declarat Steven van Groningen, CEO Raiffeisen Bank.
"Cultura este un indicator al evoluției și dezvoltării unei națiuni, din acest motiv susținem diferite forme de manifestare artistică si facilităm accesul publicului la evenimente muzicale de calitate. Și Rompetrol, și Festivalul George Enescu s-au dezvoltat ca branduri românești, cucerind piețe internaționale și promovând valori precum creativitate, mândrie națională, voință și determinare. Suntem mândri să fim parteneri de aproape 10 aniși ne bucuram ca putem oferi publicului meloman aceasta pauză de magie muzicală si deschidere internatională către un eveniment de extraordinară amploare și prestantă”, Alexey Golovin – Vicepresedinte Dezvoltare Corporativa si Strategie – KMG International.
Ediția 2017 a Festivalului Internațional George Enescu se află sub un nou directorat artistic de primă marcă la nivel internațional - Zubin Mehta, Președinte de Onoare și Vladimir Jurowski, Director Artistic și are loc între 2 și 24 septembrie, la București și în alte șapte orașe din țară, provoacând publicul la a experimenta noi moduri de exprimare artistică și la a redescoperi muzica clasică într-o nouă lumină.
Trei opere în concert cu proiecții multimedia live, cel mai mare număr de lucrări de George Enescu interpretate în Festival - 37, promovarea muzicii contemporane la un nivel internațional ce permite dialogul intercultural între artiști români și străini de anvergură, racordarea muzicii clasice la matematică - acestea sunt principalele inovații pe care le aduce ediția 2017 a Festivalului Enescu.
ŒDIPE A DESCHIS FESTIVALUL ÎNTR-UN MOMENT SIMBOL
La 81 de ani de la premiera franceză, la 59 de ani de la premiera românească și la 136 de ani de la nașterea lui George Enescu, Festivalul Enescu se deschide pe 2 septembrie cu opera „Œdipe” de George Enescu în versiune concertantă cu London Philharmonic Orchestra sub bagheta lui Vladimir Jurowski, având proiecții multimedia, creație a regizoarei Carmen Lidia Vidu - într-un moment simbol. Alte două opere din Festival vor avea proiecții multimedia live: Mathis der Maler, de Hindemith, sub bagheta dirijorului Lawrence Foster la pupitrul Orchestrei Naționale Radio și a Corului Academic Radio (13 septembrie) – proeicții multimedia concepute de regizoarea Carmen Lidia Vidu. Un alt ansamblu de referință, Corul şi Orchestra Filarmonicii „George Enescu” va fi dirijat de John Nelson pentru premiera operei „Damnațiunea lui Faust”, de Berlioz - proiecții multimedia creație a regizorului de origine română Petrika Ionescu (20 septembrie).
MUZICĂ CONTEMPORANĂ ȘI MATEMATICĂ
Ediția 2017 a Festivalului Enescu aduce ca noutate absolutăîn istoria Festivalului -seria de concerte „Muzica Secolului XXI”, care se desfășoară la Sala Radio și reunește deopotrivă artiști români și străini interpretând compoziții contemporane de referință. O parte dintre compozitorii lucrărilor - considerați repere ale muzicii contemporane de astăzi - vor fi prezenți în sala de concert, sau vor fi soliști ai propriilor compoziții. 30 dintre cei mai influenți compozitori ai lumii se vor reuni la Universitatea Națională de Muzică București, în dialog cu artiștii români și străini de anvergură, desfășurat de-a lungul mai multor weekenduri (9-24 septembrie), în cadrul unui eveniment organizat în premieră: Forumul Internațional al Compozitorilor. În premieră absolută, la București se vor afla și remarcabili compozitori contemporani precum Sir James MacMillan, Iain Bell Nimrod Borenstein, Sven Helbig, Zygmund Krauze, Rolf Martinsson, Magnus Lindberg, Helmut Lachenmann, Thomas Larcher, Elliot Goldenthal - laureat al unui Premiu Oscar pentru cea mai bună coloană sonoră pentru filmul Frida (cu Salma Hayek).
De asemenea, un alt moment important, în premieră absolută în România, este „Imaginary” – o expoziție interactivă despre matematică și muzică, parte a proiectului „Bucureștiul Creativ”, din cadrul Festivalului Enescu 2017. În această expoziție publicul va avea ocazia de a interacționa cu diferite opere de artă, cu sculpturi 3D, cu instalații special create de artiști și matematicieni, care vor ilustra felul în care matematica poate crea unele dintre cele mai interesante forme de artă. În același timp, expoziția internațională „Imaginary”ilustrează maniera unică prin care matematica și muzica se pot completa reciproc, aducând laolaltă, cu același scop creativ, matematicieni și muzicieni. Organizată de „Freie Universität Berlin” și de Organizația Non-Profit „Imaginary”, în colaborare cu Università di Genova, IMAR şi Universitatea din Bucureşti, expoziția a ajuns până acum în 50 de țări și a avut peste 2.5 milioane de vizitatori.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News