Festivalul de film experimental BIEFF 2017 invită la sfidarea granițelor
Ajuns la cea de-a șaptea ediție, Festivalul Internațional de Film Experimental București BIEFF revine anul acesta, între 28 martie și 2 aprilie , la Cinema Muzeul Țăranului și Cinema Elvire Popesco , prezentând în premieră românească cele mai inovatoare experimente cinematografice ale ultimului an, cu un focus special asupra lucrărilor semnate de artiști vizuali proeminenți, ce expun de obicei în muzee și galerii de artă și doar rareori în săli de cinema.
Creată sub semnul salutului antic al civilizației Maya IN LAK’ECH ALA K’IN – care se traduce prin TU EȘTI UN ALT EU / YOU ARE ANOTHER ME– ediția de anul acesta invită publicul la un exercițiu de empatie, punând în discuție abilitatea fiecăruia dintre noi de a ne transpune în pielea semenilor noștri. Considerăm demersul acesta o necesitate acută în special în momentul de față, în lumina conflictelor sociale și a crizei umanitare recente. O bună parte din filmele prezentate anul acesta de BIEFF ne confruntă cu istoriile personale care se ascund în spatele știrilor adesea senzaționaliste și superficiale ce ne asaltează în ultimul timp, știri ce creează o atmosferă generală de anxietate și respingere. Supunând dezbaterii noțiunea de graniță – exterioară versus interioară, geografică versus socio-politică și culturală, conceptuală versus stilistică – selecția de anul acesta incită publicul la o negare a barierelor, atât a celor dintre oameni, cât și a celor de limbaj cinematografic, invitând spectatorul să internalizeze tragedia aproapelui său și să privească lumea prin ochii acestuia.
Competiția Internațională revine așadar cu cinci programe concentrate în jurul a cinci teme de mare relevanță pentru societatea contemporană, provocând publicul la dezbatere și implicare, cu un focus particular pe ideea de alteritate, pe necesitatea acută a empatiei, toleranței și incluziunii:
YOU ARE ANOTHER ME: On Exile and Shifting Borderscapes
THE POLITICS OF THE BODY: The Performative Self
SEARCHING FOR TRANSCENDENCE: Spirituality in the Digital Age
THE ALCHEMY OF THE FRAME: Deconstructing the Image
CUTTING THE CORD: Family Love and Its Discontents
Painting with History
Parteneriatele BIEFF,unice în România, cu câteva dintre cele mai importante festivaluri europene de film revin anul acesta, cu aceeași invitație adresată publicului de a-și activa așa numiții neuroni-oglindă, acea parte a creierului uman responsabilă pentru abilitatea noastră nu doar de a întelege la nivel rațional, ci și de a simți visceral emoțiile celorlalți.
Renumitul Festival Internațional de Film de la Berlin în colaborare cu Arsenal Berlin (Institutul Național de Film și Artă Video din Germania) prezintă publicului cinefil român câteva dintre cele mai provocatoare lucrări din secțiunea sa de avangardă: Berlinale Forum Expanded, în cadrul programului tematic NOSTALGIA FOR THE FUTURE: Manufactured Histories. Unul dintre highlight-urile acestui program este cel mai recent film al maestrului cinema-ului experimental Guy Maddin, controversatul Bring Me The Head of Tim Horton, ce a provocat dezbateri aprinse în prestigioasele festivaluri în care a fost deja proiectat: Berlin, Toronto și New York.
De asemenea, BIEFF 2017 continuă parteneriatul cu Festivalul Internațional de Film de la Rotterdam, care prezintă publicului român o mostră impresionantă de activism politic în arta vizuală, în cadrul programului tematic PAINTING WITH HISTORY.Pentru al treilea an consecutiv, popularul program ce îmbină cinema-ul și coregrafia va fi prezentat în parteneriat cu festivalul Cinedans – Dance on Screen Amsterdam, sub tema EMOTIONAL BODIES: Anxiety, Desire and Solitude in the Post-Internet Urbanscape.
Timecode
Așa cum ne-a obișnuit în ultimii ani, parteneriatul de lungă durată al BIEFF cu secțiunea Quinzaine des Réalisateurs (cunoscută internațional ca Directors’ Fortnight) a Festivalului de Film de la Cannes, aduce și de această dată în premieră românească un nou lungmetraj al unui maestru al cinema-ului de avangardă îndrăgit deja de publicul BIEFF.
Nu lipsesc nici anul acesta scurtmetrajele câștigătoare ale marilor premii din cele mai prestigioase festivaluri internaționale de film (Cannes, Veneția, Locarno, Clermont-Ferrand). În programul Golden Shorts: Best Films in Major Festivals va fi proiectat, printre altele, Timecode, de Juanjo Giménez – câștigătorul Palme d’Or-ului pentru scurtmetraj din 2016, nominalizat pentru un premiu Oscar pentru Cel mai bun scurtmetraj.
Competiția You Are Another Me prezintă și ea filme multipremiate: printre acestea se numără câștigătorul premiului pentru scurtmetraj al Academiei Europene de Film (European Film Awards 2016), 9 Days – From My Window in Aleppo, de Floor van der Meulen, Thomas Vroege și Issa Touma, și scurtmetrajul Over, de Jörn Threlfall, nominalizat la premiile BAFTA (Oscarurile britanice).
Până la sfârșitul lunii martie, când începe festivalul, vor fi dezvăluite și alte surprize pregătite pentru cea de-a șaptea ediție. BIEFF 2017 invită publicul la empatie și la sfidarea granițelor, atât interumane, cât și cinematografice, în perioada 28 martie – 2 aprilie, la Cinema Muzeul Țăranului și Cinema Elvire Popesco.
Când personalul devine politic și prezentul oglinda trecutului: Berlinale Forum Expanded revine la BIEFF 2017
Între 28 martie și 2 aprilie, în parteneriat cu Arsenal – Institute for Film and Video Art și cu sprijinul generos al Goethe-Institut, Festivalul Internațional de Film Experimental București BIEFF oferă publicului românesc rara oportunitate de a viziona câteva dintre cele mai provocatoare titluri din selecția prestigiosului Festival Internațional de Film de la Berlin, din secțiunea sa de avangardă: Berlinale Forum Expanded.
Programul tematic Nostalgia for the Futureprezintă cel mai recent titlu semnat de celebrul regizor de film experimental Guy Maddin, alături de lucrări ale câtorva dintre cei mai interesanți artiști vizuali contemporani: Clemens von Wedemeyer, Larissa Sansour și Søren Lind. Analizând rolul subiectiv al cinema-ului în reprezentarea istoriei, aceștia investighează relația complexă a individului cu istoria, lupta personală contra fluxului colectiv al evenimentelor, dihotomia subiectiv versus obiectiv în construirea narațiunilor istorice și a identităților naționale, subminând cu consecvență dictonul conform căruia Istoria e mereu de partea învingătorilor.
Bring Me the Head of Tim Horton de Guy Maddin
Ce poate ieși când un Méliès al zilelor noastre e angajat să producă un making-of pentru un film de război cu mega-buget? O satiră deopotrivă savuroasă și neliniștitoare, dar mai ales sinceră în contradicțiile sale, Bring Me the Head of Tim Horton sondează adânc în inima întunecată a cinema-ului. Devenit artist „de comandă”pe platourile super-producției Hyena Road, Guy Maddin filmează behind-the-scenes în deșertul iordanian (care joacă rolul Afganistan-ului aflat sub ocupație talibană). Prin manipularea materialului filmat și meditațiile narate pe tema culturii pop și a violenței în cinema, ceea ce trebuia să fie un simplu material promoțional se transformă în subversiune artistică, combinând lupta in/eternă a ego-ului prins între artă și comercial, cu patriotismul gonflat și etica reprezentării.
Clemens von Wedemeyer propune o viziune lirică a unei metropole dintr-un viitor distopic, în care o comodificare centralizată a transformat tot ce există în valoare monetară: de la spații urbane și structuri sociale, până la memoria noastră colectivă. ESIOD 2015 urmărește călătoria protagonistei către inima acestei noi lumi - banca centrală care stochează toate datele, finanțele și amintirile societății - în încercarea de a-și accesa seiful virtual, pentru a călători înapoi în timp și a transmite un mesaj subversiv către prezent. La granița dintre real și virtual, corpul devine performativ, iar memoria colectivă și filmul însuși se dezintegrează într-un nor de pixeli, într-o distopie SF ce proiectează criza financiară și virtualizarea muncii și a capitalului într-un viitor nu foarte îndepărtat.
ESIOD 2015 de Clemens von Wedemeyer
Într-un twist temporal, In the Future They Ate From the Finest Porcelain,semnat de artista de origine palestiniană Larissa Sansour în colaborare cu regizorul danez Søren Lind,investighează importanța miturilor și a ficțiunii în construcția faptelor, a istoriei și a identităților naționale, într-un mix ingenios de live action și CGI, de arheologie, politică și science fiction. Filmul spune povestea unor așa-numiți teroriști narativi, care plantează artefacte arheologice spre a fi descoperite de generațiile viitoare. Acest grup de rezistență narativă influențează astfel parcursul istoriei, artefactele funcționând ulterior ca mărturii ale existenței unui popor fictiv. Implementarea propriului mit devine astfel o operațiune de intervenție politico-istorică, creând de facto o națiune.
Purtând titlul ediției de anul acesta a festivalul, programul competitiv You Are Another Me pune sub semnul întrebării noțiunea de frontieră, explorând în același timp alteritatea și limitele empatiei. Cum ne putem raporta la realitatea altei ființe umane? Putem oare ieși din bula interioară a propriilor minţi pentru a înțelege ceva ce nu am trăit noi înşine? Aceste întrebări au devenit tot mai presante în lumina conflictelor sociale şi a crizei umanitare recente. Greutăţile altora ajung până la noi sub formă de narațiuni care adesea reduc și înlocuiesc complexitatea vieţii, devenind inevitabil ficţiuni filtrate prin perspectiva noastră subiectivă, inerent părtinitoare și distantă. Abordând problema în mod direct, filmele din acest program, experimente audio-vizuale deopotrivă inovatoare și cu un puternic impact emoţional, dizolvă barierele din calea înțelegerii tragediei Celuilalt.
In the Future They Ate From the Finest Porcelain - Larissa Sansour
Imagini brute, filmate de la o fereastră, fotografii făcute în grabă și un voice-over reconstruit din note de jurnal creează imaginea copleșitoare a unui război la persoana întâi. Câștigător al Premiului pentru Cel mai bun scurtmetraj acordat de Academia Europeană de Film, 9 Days – From My Window in Aleppo este un documentar cutremurător care contracarează viziunea romanțată asupra Războiului Civil din Siria, așa cum este el prezentat de presa occidentală. Fotograful sirian Issa Touma surprinde aici modul în care războiul devine parte din normalitatea vieții de zi cu zi; iar în timp ce focuri de armă asurzitoare se aud dinspre fereastră, arta devine singurul mecanism de supraviețuire posibil.
Nominalizat la premiile BAFTA și la premiile Academiei Europene de Film, Over, de Jörn Threlfall, adoptă o formulă simplă, dar de mare impact, de a privi poveștile celor ce caută în Europa un tărâm promis al salvării. Inspirat din fapte reale, scurtmetrajul implică activ spectatorii în descifrarea și re-constituirea unei morți misterioase povestite în ordine cronologică inversă. Înțelegerea succesiunii de evenimente nu oferă nimic din confortul rezolvării unui puzzle; în schimb, finalul șocant, aproape suprarealist, ne lasă cu întrebarea cum s-a putut întâmpla una ca asta?!, prea consternați pentru a îndrăzni să dăm un răspuns.
We All Love the Seashore de Keina Espineira
Din competiția Festivalului Internațional de Film de la Berlin vine la BIEFF Summer, un film care dezvăluie cât de limitate sunt posibilitățile fotografiilor de a spune poveștile pe care le consumăm. O plajă îngheţată în timp, ca într-un instantaneu: oamenii se bucură de soare, un copil îşi mănâncă înghețata, în timp ce tatăl îl fotografiază. Însă în cadru apare încă un personaj. Înaintând cu greu prin valuri, un grup de refugiați se îndreaptă către siguranța incertă a plajei, scăpați de la o moarte aproape sigură. Un mix inovativ de modelare 3D și filmare pe 16mm, filmul devine un comentariu politic inteligent despre criza umanitară contemporană. Regizorul Ronny Trocker va fi prezent la BIEFF cu sprijinul Delegației Valonia-Bruxelles și al Institutului Italian de Cultură.
Summer de Ronny Trocker
Rănile trecutului, atât cele fizice cât și cele psihice, nu se lasă alinate cu ușurință. Acest subiect este focusul filmului Remains from the Desert, povestea tulburătoare a unui tânăr refugiat din Eritreea, capturat și torturat pentru bani. În ciuda cicatricilor care poartă amintirea ororii, peisajul impresionant al deşertului, scenă a teribilelor întâmplări, rămâne impasibil și nevătămat. În cele din urmă, filmul recunoaște inutilitatea încercărilor de a găsi o logică în activitatea lipsită de sens care e tortura. Singura consolare pare a fi ideea că memoria umană este la fel de fragilă precum corpul și că, puțin câte puțin, totul va fi uitat. Regizorul Sebastian Mez va fi și el prezent la proiecțiile din București, cu susținerea Goethe-Institut.
Arta ca politică: prestigiosul Festival Internațional de Film Rotterdam revine la BIEFF 2017
Continuând colaborarea de succes cu inovatorul Festival Internațional de Film de la Rotterdam, BIEFF oferă cinefililor din România ocazia rară de a vedea câteva dintre cele mai interesante filme din competiția Tiger Awards for Short Films. Concentrându-se asupra rolului cinema-ului în (re)prezentarea istoriei recente, cu complexele sale implicații socio-politice, programul tematic Painting With History relativizează noțiuni precum realitatea și ficțiunea, falsitatea și adevărul, analizând căile prin care subiectivitatea și obiectivitatea se întrepătrund în procesul de construire a memoriei și identității, atât personale cât și colective.
Painting With History in a Room Filled With People With Funny Names 3 de Korakrit Arunanondchai
Un plin de energie și culoare (auto)portret-al-artistului, ce călătorește liber între trecut și viitor, între știință și vis, filmul thailandezului Korakrit Arunanondchai, Painting With History in a Room Filled With People With Funny Names 3, urmărește artistul aflat în căutarea propriei identități, în spațiul de întâlnire între Orient și Occident. Cantități bine dozate de budism, animism, tehnologie și cultură pop fuzionează la limita dintre videoclip hip-hop și reclamă religioasă, într-un film care analizează rolul spiritualității în era globalizării și digitalizării.
One.Two.Three de Vincent Meessen
Focalizând pe conceptul de reprezentare națională, One.Two.Three, expus la cea de-a 56-a Bienală de la Veneția, este un demers de restituție a rolului aproape necunoscut jucat de intelectualitatea congoleză în cadrul mișcării Internaționala Situaționistă. Împreună cu autorul cântecului și cu câțiva tineri muzicieni din Kinshasa, artistul vizual Vincent Meessen reinterpretează un cântec de protest scris în mai 1968; iar legendarul club de rumba Un.Deux.Trois, cândva sediul modernității artistice congoleze, devine cutie de rezonanță pentru impasurile istoriei, în timp ce proteste populare izbucnesc chiar dincolo de zidurile sale.
A Brief History of Princess X de Gabriel Abrantes
Investigând cu inteligență și spirit ludic însuși actul privirii,programul de competiție The Alchemy of the Frame explorează nelimitatul și mereu suprinzătorul potențial creativ al limbajului cinematografic.
După premiera internațională la prestigiosul Festival de Film de la Locarno, etern provocatorul Gabriel Abrantes revine la BIEFF cu umorul subversiv specific, într-o ireverențioasă poveste falică despre sculptura lui Brâncuși numită Principesa X, simultan un omagiu emoționant și plin de respect adus fragilității umane ce se ascunde sub masca curajoasă a artei. A Brief History of Princess X face o cronică a celebrei lucrări de (infamă) notorietate a sculptorului, urmărind firele narative încărcate de erotism care fac legătura între conceperea lucrării, cea care i-a fost model (Principesa Marie Bonaparte), studiile ei revoluționare în materie de sexualitate feminină și, în fine, impactul sculpturii în spațiul muzeal.
Craving for Narrative de Max Grau
Ce au în comun John Travolta, Olivia Newton-John, Karl Marx, Jean Baudrillard, American Apparel și Bob Dylan? Cu toții fac parte din căutarea unei narațiuni comune în contagiosul eseu cinematografic al lui Max Grau, «[...] craving for narrative». Izolând un motiv muzicalo-narativ din Grease, filmul din anii ‘70, pe care îl repetă obsesiv, regizorul deschide o discuție francă despre infiltrarea culturii pop în conștiința colectivă. Regizorul va fi prezent la proiecții cu sprijinul Goethe-Institut.
Cu Foyer, arta iese în stradă. Ismaïl Bahri se plimbă cu camera de filmat prin Tunis, înregistrând orașul și pe locuitorii săi. Elementul subversiv din acest travelogue artistic e generat de bucata de hârtie albă care obturează obiectivul camerei, creând ca efect o reprezentare neașteptată a realității, ce se schimbă ca nuanță și ton în funcție de capriciile vântului. Cortina-barieră a lui Bahri invită la un nou discurs despre moduri de a privi, propunând de fapt o reinterpretare a parabolei Peșterii lui Platon, în care ecranul devine agora pentru idei și opinii, iar totul, de la artă la economie și politică, devine subiect de dezbatere. Foyer s-a bucurat de un deosebit succes în circuitul festivalier internațional, fiind proiectat la festivaluri precum Toronto, Rotterdam, FIDMarseille, New York etc.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News