Data actualizării:
Data publicării:

FACIAS: Nicușor Dan blochează lucrări de construcție importante și își revendică puteri totale asupra avizelor PUZ, PUD și DTAC

Autor: Crişan Andreescu | Categorie: Stiri
WhatsApp

Fundația pentru Apărarea Cetățenilor Împotriva Abuzurilor Statului (FACIAS) atenționează asupra unui abuz grav din partea Primarului General al Municipiului București, Nicușor Dan, care, printr-o notă emisă în luna august a acestui an, a suspendat lucrări de construcție esențiale pentru bucureșteni, inclusiv reabilitarea rețelei de termoficare Grozăvești, vitală pentru căminele CP3-CD2, precum și alte lucrări, racorduri și branșamente la rețelele de utilități publice.

În pragul iernii, mii de familii suferă din cauza lipsei de căldură, apă caldă și a altor servicii esențiale, afectând semnificativ viața și confortul bucureștenilor.

Într-un răspuns oficial transmis de Primăria Municipiului București (PMB) către FACIAS, se confirmă că, din 8 august până în 8 noiembrie 2024, un număr de 318 dosare au fost înregistrate și suspendate în cadrul Comisiei Tehnice de Circulație (CTC), fără a putea fi supuse dezbaterii. Aceste dosare vizează proiecte majore de interes public, precum:

147 de dosare care includ lucrări de reabilitare, racorduri și branșamente la rețelele de utilități publice (apă, canalizare, gaze, energie electrică),Reabilitarea rețelei de termoficare din zona Grozăvești, necesară pentru căminele studențești CP3-CD2,70 de dosare pentru construcția sau modernizarea de locuințe unifamiliale și locuințe colective,Lucrări de infrastructură pentru transportul public, inclusiv reabilitarea liniilor de tramvai și construirea de pasarele pietonale,Repararea planșeului și a infrastructurii din zona Piața Unirii,Proiecte de autorizare pentru imobile cu funcțiuni comerciale și de servicii,Alte lucrări de infrastructură urbană esențiale pentru dezvoltarea orașului.

Prin nota emisă de Primarul General, înregistrată cu nr. 132580 din data de 7 august 2024, Nicușor Dan a dispus suspendarea emiterii de acorduri și avize pentru PUZ (Plan Urbanistic Zonal), PUD (Plan Urbanistic de Detaliu) și DTAC (Documentația Tehnică pentru obținerea Autorizației de Construire) până la modificarea dispoziției privind organizarea, funcționarea și competența nominală a Comisiei Tehnice de Circulație a Municipiului București. Motivația primarului general a fost că avizele emise de CTC „nu țin cont de întregul context urbanistic și juridic pe care îl avizează și sunt de multe ori în contradicție cu poziția juridică a Primarului.” 

FACIAS consideră că această justificare ignoră natura exclusiv tehnică a Comisiei Tehnice de Circulație (CTC), al cărei rol, conform legii, este de a emite recomandări și avize bazate pe criterii strict tehnice, fără a implica aspecte juridice. CTC, alcătuită din specialiști, are responsabilitatea de a emite opinii și recomandări de specialitate pentru acorduri de principiu și avize destinate documentațiilor DTAC, PUZ și PUD. Aceste opinii sunt limitate la aspecte tehnice și nu iau în considerare cadrul juridic, întrucât verificarea conformității legale este de competența exclusivă a Direcției Juridice a PMB, nu a CTC.

FACIAS atrage atenția că în proiectul de modificare a organizării CTC, aflat în procedură de transparență decizională, la articolul 24, alineatul (3), din Anexa 1, se propune ca toate avizele pentru PUZ, PUD și DTAC să poată fi semnate și de către Primarul General, Nicușor Dan, în locul Directorului Executiv  Direcției Transporturi, atribuție care, aterior, era în sarcina exclusiva a acestuia. 

FACIAS consideră că acest demers de centralizare a deciziilor de avizare pentru PUZ, PUD și DTAC, prin care Primarul General își rezervă prerogativa de a semna personal avizele emise de Comisia Tehnică de Circulație, este nejustificat și profund contrar interesului public. O astfel de schimbare ridică întrebări legitime cu privire la rolul și relevanța CTC, comisie alcătuită din specialiști tehnici, a căror expertiză riscă să fie marginalizată prin subordonarea directă deciziei primarului. 

FACIAS atenționează că aceste noi modificări, sunt lipsite de un fundament administrativ solid care să justifice centralizarea deciziei de avizare exclusiv în mâinile Primarului General. O astfel de măsură riscă să împiedice implementarea unor proiecte esențiale de reabilitare și modernizare, indispensabile pentru asigurarea calității vieții și siguranței comunității urbane din București.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel