Expoziție. De la anatomia artistică la opera finită
Data publicării:
Autor: Flaviu Predescu
WhatsApp
Expoziția anuală a Pinacotecii Muzeului Municipiului București se va deschide la Palatul Suțu (Bd. Ion C. Brătianu nr. 2) miercuri, 9 decembrie 2020, începând cu ora 10.00.

Expoziția „De la anatomia artistică la opera finită” – autori dr. Elena Olariu și dr. AdrianMajuru – va putea fi vizitată până pe data de 26 septembrie 2021.„Conceptul propus de Muzeul Municipiului București pornește de la definiția anatomieiartistice, aceasta fiind știința care studiază din punct de vedere estetic relațiile dintredimensiunile, reliefurile și proporțiile corpului uman, jocul mușchilor, diferite atitudini șimișcări, cu scopul teoretizării și înțelegerii frumuseții.

Reprezentarea corpului uman șiportretistica în arta plastică presupun ca artistul să aibă serioase cunoștințe de anatomie,fiziologie, antropologie sau psihologie.

Lecții de anatomie artistică

Picturile, operele finite care se vor expune cu această ocazie, sunt realizate de mari maeștri aiartei românești: Gheorghe Tattarescu, Theodor Aman, Mișu Popp, Constantin Lecca, G.D.Mirea, Daniel Rosenthal, Nicolae Enea, Mihail Dan, Anton Chladek, Theodor Pallady, IonTheodorescu-Sion, Ștefan Dimitrescu, Corneliu Baba, Nina Arbore, Mina Byck Wepper,Frederic Storck, Cornel Medrea etc.

„Prin acest concept expozițional, unic în România, propus de Secția Artă, se încearcăaducerea în actualitate a importanței studierii anatomiei artistice în orice sistem educaționalde tip plastic, pentru că nu se poate ajunge la esențe, la formule clare de reproducere acorpului uman, la un limbaj personalizat și epurat stilistic până la limita lui materială, dacămecanismele interioare ale formei nu sunt corect stăpânite. Vizitatorii vor afla și tainelerealizării unei lucrări de anatomie artistică, cum se poate obține proporția corectă, în ceconstă perspectiva, când este necesară tehnica umbrei și cum se ajunge la forma operei finite.

Lecțiile de anatomie artistică au fost și rămân baza înțelegerii modului de funcționare a aceleicapodopere a naturii care este corpul uman.În secolul al XIX-lea și la începutul secolului al XX-lea, în arta românească, studiul corpuluiuman se va face în atelierele artistice, în fața modelului viu care pozează, observândreprezentările marilor clasici ai picturii sau ai sculpturii, analizând arta clasicismului greco-roman sau aprofundând lecții de anatomie artistică.

Importanța studierii anatomiei artistice

Dominată secole de-a rândul de maniera de reprezentare bizantină, care accepta doar redareaformei spiritualizate a corpului uman, arta românească începe din secolul al XIX-lea să sealinieze la cea vest-europeană. Gheorghe Tattarescu și Theodor Aman, întemeietorii școliisuperioare de arte din București, au susținut importanța studierii anatomiei artistice îninstituția creată chiar de ei.

Operele de artă care redau corpul uman, rămân, în orice perioadăistorică, o provocare, o dovadă a virtuozității de reprezentare în pictură sau în sculptură.Anatomia artistică rămâne o știință foarte sofisticată, preocupată de aspectul corpului uman,de expresivitatea lui, de studiul mișcării, pentru a obține în final diverse posturi firești alecorpului uman” – dr. Elena Olariu, director adjunct Secția Artă, Restaurare, Conservare –Muzeul Municipiului București, coordonatorul proiectului” arată un comunicat MMB.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?
pixel