Urmărește emisiunea live
Exportul din Marea Britanie către UE, cu 16% mai mic decât dacă Brexitul nu ar fi avut loc. Regatul Unit suferă și șocul ieșirii din Uniunea Europeană, pe lângă urmările pandemiei și ale războiului
Data actualizării:
Data publicării:
Autor: Alexandru Negrici
WhatsApp
Foto cu rol ilustrativ: Pixabay
Foto cu rol ilustrativ: Pixabay
Comerțul din Marea Britanie către UE a scăzut cu 16% față de nivelurile anticipate dacă Brexitul nu ar fi avut loc, a constatat un nou raport.  

Între timp, comerțul din UE în Marea Britanie a scăzut și mai mult, cu 20%, față de un scenariu în care Brexit nu a avut loc, potrivit raportului publicat miercuri de Institutul de Cercetări Economice și Sociale.

Folosind datele din Regatul Unit și UE, s-a constatat că măsurarea impactului Brexit-ului asupra comerțului dintre Regatul Unit și UE poate da rezultate variate, în funcție de sursa de date și de grupul de comparație utilizat, notează The Guardian.

Raportul, „Cum a schimbat Brexit fluxurile comerciale UE-Marea Britanie?”, a constatat că impactul Brexit-ului asupra comerțului UE-Marea Britanie nu pare atât de mare în comparație cu comerțul Regatului Unit cu restul lumii, deoarece exporturile globale din Marea Britanie au crescut lent. Dar când comerțul Regatului Unit cu restul lumii a fost comparat cu performanța economică mult mai rapidă a UE, care are peste 200 de parteneri comerciali, imaginea a arătat o diferență semnificativă.

Analiza, bazată pe datele lunare ale HMRC și ale Eurostat, a constatat „o reducere substanțială a numărului de produse comercializate din Regatul Unit către UE”.

Comerțul și-a revenit la cea mai mare parte a nivelului său de dinainte de 2021 în termeni de valoare. Cu toate acestea, rămâne semnificativ sub ceea ce ar fi fost altfel dacă ar fi urmat aceeași rată de creștere ca și alți parteneri comerciali.

ESRI a remarcat că exporturile globale de mărfuri din Regatul Unit au crescut lent - o tendință despre care a transmis că ar fi putut fi parțial rezultatul efectelor „deversarii Brexit” asupra lanțurilor de aprovizionare. Se spune că pentru majoritatea țărilor din UE, dimensiunea impactului Brexit-ului a fost în general similară atât pentru exporturi, cât și pentru importuri.

Peter Norris, președintele grupului Virgin și co-convocator al grupului de monitorizare a Brexit, Comisia pentru comerț și afaceri din Marea Britanie, a declarat că „recuperarea comerțului pierdut cu Europa ar trebui să fie o prioritate de vârf” pe măsură ce țara intră în recesiune.

„Guvernul poate face acest lucru eliminând barierele în calea comerțului pe care le-a creat Brexitul”, a adăugat el.

Potrivit ESRI, Irlanda a avut o reducere deosebit de mare a importurilor din Regatul Unit, în comparație cu celelalte modele comerciale internaționale.

Brexit: Ce pot păți românii din UK? Guvernul din Marea Britanie, în fața instanței pentru că încalcă legea privind drepturile cetățenilor UE

Miniștrii guvernului britanic sunt trimiși în judecată de un organism prezidat de fostul lider al conservatorilor din parlamentul UE, din cauza acuzațiilor că executivul britanic încalcă legea privind drepturile cetățenilor UE după Brexit.

Autoritatea Independentă de Monitorizare (IMA) susține că 2,6 milioane de cetățeni ai UE sunt expuși automat riscului de a-și pierde dreptul de a locui, de a lucra și de a se pensiona în Regatul Unit și ar putea fi expulzați din cauza unei presupuse interpretări „nelegale” a acordului de retragere (WA) din blocul comunitar. Ministerul de Interne ar fi cel responsabil, potrivit The Guardian.

Înalta instanță a acordat deja IMA, un organism statutar înființat post-Brexit pentru a proteja drepturile cetățenilor UE, o revizuire judiciară a regulilor Ministerului de Interne.

Acest caz este programat să fie audiat pe 1 noiembrie.

Într-un argument depus joi la Înalta Curte, IMA a spus că Ministerul de Interne a stabilit condiții pentru drepturile de ședere despre care consideră că sunt „ilegale”.

În centrul cazului se află „schema de reglementare” creată de guvern pentru a asigura drepturile cetățenilor UE care aveau dreptul automat de a trăi în Regatul Unit înainte de Brexit, conform regulilor de liberă circulație.

Aproximativ 5,8 milioane de cetățeni ai UE au primit statutul pentru a rămâne stabiliți în Regatul Unit, dar 2,6 milioane au primit „statut de pre-stabilit” deoarece se aflau în țară de mai puțin de cinci ani.

În conformitate cu regulile Ministerului de Interne, aceștia sunt obligați să solicite din nou dreptul de a rămâne în țară pe termen nedeterminat, cunoscut sub numele de statut stabilit, odată ce statutul lor prestabilit expiră. Dacă nu o fac, riscă să-și piardă dreptul de a rămâne în Marea Britanie.

IMA susține în argumentul său de la înalta instanță că WA „nu prevede pierderea statutului în astfel de circumstanțe”.

IMA susține că, potrivit legii, drepturile cetățenilor UE „nu expiră” decât dacă sunt pierdute sau retrase din motivele prevăzute la articolul 15 alineatul (3) din WA.

Această clauză precizează că „odată dobândit, dreptul de ședere permanentă se pierde numai prin absența din statul gazdă pe o perioadă mai mare de cinci ani consecutivi”.

IMA continuă: „Dreptul de ședere nu este limitat în timp și, în special, nu expiră după cinci ani (cu excepția cazului de absență prelungită din Regatul Unit).

„Retragerea automată a dreptului pentru nedepunerea unei noi cereri în termen de cinci ani pentru continuarea dreptului de ședere este incompatibilă cu WA, care nu prevede așa ceva.”

IMA este îngrijorată de faptul că regula Ministerului de Interne ar putea avea consecințe devastatoare pentru unii cetățeni ai UE care, dintr-o varietate de motive, nu solicită statutul de stabilit.

„Rezultatul pierderii unor astfel de drepturi este că ei vor fi expuși unor consecințe considerabile care le afectează dreptul de a trăi, de a munci și de a avea acces la  securitate socială și de locuință în Regatul Unit și vor fi pasibili de detenție și deportare”, continuă IMA.

Cei mai vulnerabili sunt cei cu vieți tumultoase, bătrânii și copiii aflați în îngrijire. În cazul celor din urmă, poate că tutorii au făcut cererea în numele lor și ar putea să nu știe că trebuie să depună din nou cererea pentru statutul stabilit.

IMA susține în continuare: „Este ilegal ca secretarul de stat să pretindă să condiționeze existența unui drept de ședere continuă în baza a minim cinci ani, de depunerea unei noi cereri.”

„IMA susține că abordarea secretarului de stat este greșită în drept, în sensul că nu dă efect deplin drepturilor conferite de WA. Instanța este invitată să declare acest lucru.”

Ministerul de Interne a spus că nu este de acord cu interpretarea IMA a WA și poziția sa a rămas că oamenii ar trebui să solicite din nou statutul stabilit înainte de a se aplica statutul lor prestabilit.

Un purtător de cuvânt al Ministerului de Interne a spus că ia „obligațiile privind drepturile cetățenilor foarte în serios”.

Ministerul a adăugat: „Cu bună-credință, am pus în aplicare aranjamentele convenite în cadrul Acordului de retragere.

„Deoarece acesta este un litigiu în derulare, ar fi inadecvat să comentăm în continuare.”

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?
pixel