Experiment electoral secret al Facebook. Cum a fost manipulat news-feed-ul utilizatorilor
Data actualizării:
Data publicării:
Autor: DCNews Team
WhatsApp
În ultimii şase ani, în fiecare Zi naţională a Alegerilor, Facebook a folosit un instrument social cu opţiunile „Votez” sau „Sunt votant” - menit să îi încurajeze pe americani să voteze.

Statele Unite ale Americii sunt cuprinse de febra alegerilor şi candidaţii, partidele, consultanţii sunt cu ochii pe intenţiile de vot ale americanilor. La rândul ei, reţeaua socială Facebook se transformă într-un „Big Brother" al procesului electoral, scrie motherjones.com.

Instrumentul social media al Facebook a fost optimizat şi 150 milioane de votaţi americani vor merge la urne la îndemnul prietenilor din reţea. Din nefericire, procesul prin care Facebook a dezvoltat acest tool - pe care îl numeşte „portavocea alegătorului" - nu a fost foarte transparent şi a stârnit îngrijorări cu privire la modul în care reţeaua va influenţa alegerile prezidenţiale din SUA.

Au accelerat volumul de știri

În paralel cu dezvoltarea instrumentului social media, potrivit sursei citate, Facebook a realizat un experiment secret referitor la influenţa reţelei asupra alegătorilor. Facebook a analizat cum sunt influenţaţi utilizatorii de fluxul de ştiri de pe „peretele" paginii sociale. Astfel, informaţiile vehiculate de prietenii din reţea pot influenţa comportamentul electoral al utilizatorilor de Facebook.

În urma unui asemenea experiment, realizat cu trei luni înainte de Ziua Alegerilor din 2012, Facebook a accelerat volumul de ştiri cu influenţă electorală în fluxul a 1,9 milioane utilizatori. Potrivit unui specialist în social media, această schimbare - de care utilizatorii habar nu aveau - a contribuit la creşterea angajamentului civic şi tot mai mulţi americani de pe Facebook au decis să meargă la vot.

Cei de la Facebook spun că nu au făcut nimic ilegal sau imoral. Totuşi, de ani de zile, susţine sursa citată, compania refuză să vorbească despre campaniile sale de promovare a exercitării dreptului la vot şi experimentele respective. În 2010, Facebook a postat diverse forme ale butonului „Votez" pe paginile a 60 milioane de utilizatori americani. Cercetătorii angajaţi de companie au testat diverse versiuni, pentru a înţelege efectele acestora asupra utilizatorilor. Două grupuri de 600.000 votanţi au fost transformate în grupuri de control - unul avea la dispoziţie butonul „Votez", dar nu a primit nicio informaţie despre comportamentul prietenilor din reţea şi al doilea a fost privat complet de aceste manipulări. Doi ani mai târziu, o echipă de savanţi de la Facebook a publicat rezultatele experimentului în revista „Nature".

"Portavoce electorală"

Documentul, intitulat „Un experiment despre influenţa social media şi mobilizarea politică realizat în rândul a 61 milioane de utilizatori", arată că 20% dintre utilizatorii care au sesizat că prietenii din lista lor au votat s-au raliat la acest efort, accesând butonul „Am votat".

După alegeri, autorii studiului au examinat rezultatele voturilor şi au conchis că numărul alegătorilor a fost cu 340.000 mai mare datorită acţiunilor Facebook. Ţinând cont că prezenţa la vot a crescut de la 37,2% în 2006 la 37,8% în 2010 - ambii ani fiind rezervaţi alegerilor non-prezidenţiale - cercetătorii de la Facebook susţin că impactul „portavocii electorale" în 2010 a fost substanţial. „0,6% din creşterea numărului de votanţi între 2006 şi 2010 se datorează mesajului promovat de Facebook", au declarat aceştia.

Facebook a folosit aceeaşi metodă în 2012, dar a susţinut că nu influenţează în mod voit un anumit grup de utilizatori, în privinţa angajamentului electoral. Motherjones.com scrie că Facebook nu doreşte să discute despre experimentele sale cu privire la impactul social media asupra votanţilor. Cei mai mulţi utilizatori nu ştiu că Facebook manipulează informaţiile din feed-urile lor. Potrivit sursei citate, lipsa transparenţei Facebook-ului când vine vorba de experimentele sociale ar avea motivaţii politice. Astfel, Mark Zuckerberg nu ar vrea ca republicanii să ştie că „portavocea" nu este imparţială.

Marţi, 4 noiembrie 2014, în SUA au avut loc aşa-numitele alegeri de la mijlocul mandatului (e vorba de mandatul prezidenţial) pentru Congres. Facebook a apelat din nou la experimentele realizate în rândul utilizatorilor săi americani. Reprezentanţii companiei precizează însă că nu vor folosi „portavocea votanţilor".

Pe de altă parte, un număr de 6.230 de români au votat, duminică, în cele 22 de secţii deschise pe teritoriul SUA, pe primul loc în preferinţe aflându-se Klaus Iohannis, urmat de Monica Macovei şi de Victor Ponta.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?
pixel