România: - confirmate, - vindecate, - decese
Scrie-ne pe WhatsApp
sau sună-ne 0772.264.642 (L - V, 09:00 - 18:00)
DCNewsTV.ro -  Live  |  Video  |  Înregistrări
Conținutul articolului îl regăsiți mai jos.
 Vezi si: Ultimele stiri
Autor: Anca Murgoci | Publicat pe: 17 feb 2014 / 05:25
Exclusiv. Interviu cu artistul român care a revoluționat pictura. O cerere neobișnuită pentru București: dric tras de cai și prostituate în lenjerie intimă

Marian Condruz s-a născut în București, într-o toamnă a anului 1952. În afară de faptul că de sub mâna sa ies lucruri mărețe, fiind un pictor care reușește să dea culorilor o expresie nemaivăzută, are și o poveste de viață interesantă, tatăl său fiind de origine valonă, în vreme ce mama lui provine dintr-o familie de boieri din Moldova. Marian Condruz a acordat un amplu interviu pentru DC News în care a vorbit despre rolul artei în România, dar și despre mesajul pe care vrea să-l transmită prin operele sale.  

[caption id="attachment_426397" align="aligncenter" width="604"] Marian Condruz, foto DC News[/caption]

Artistul mărturisește că și-a întrebat bunicul – la un moment dat – de ce nu a rămas în Belgia și a venit pe meleagurile noastre și i s-a spus că în România este ”soare mult, femei foarte frumoase pe metru pătrat, mâncare multă și ieftină, dar și toleranță religioasă”.

A avut o copilărie și o adolescentă nefericită, grea și plină de lipsuri: ”Au fost două perioade absolut nefericite. De ce? Tatăl era de origine valonă, iar mama făcea parte dintr-o familie de boieri din Moldova. Țin minte că a avut loc un mic scandal din cauza faptului că bunica mea era una dintre strănepoatele lui Alexandru Ioan Cuza. Tatăl mamei se trăgea dintr-o familie de academicieni. Toți frații bunicului vorbeau 10-12 limbi străini, în schimb ce el vorbea doar cinci. În fine, am avut o copilărie nefericită din cauza luptei sociale existente la mine în familie care a culminat cu un divorț.

O cerere mai puțin obișnuită, respinsă de Primăria București

La începutul anilor `90, Marian Condruz depunea la Primăria București o cerere mai puțin obișnuită. Solicita autorităţilor aprobarea de a organiza un mic spectacol stradal ocazionat de lansarea manifestului a ceea ce s-ar fi putut considera a fi la acea vreme un mod de exprimare artistică inedit, inovator şi provocator în acelaşi timp. El dorea să i se permită ca într-un interval orar bine stabilit să se poată plimba între Piaţa Universităţii şi Piaţa Romană cu un dric tras de cai, pe platforma căruia să se afle o mică fanfară şi care să fie urmat de vreo zece prostituate îmbrăcate în lenjerie intimă.

”Eu aș putea spune că sunt deschizător de drumuri în pictură. Pe români nu prea îi interesează. Eu am născut în stil pe care americanii l-au numit SENSATION, iar francezii antistress. Este un stil care se bazează pe o tehnologie și pe o filozofie. Mai precis, se bazează pe influența celulei ritmice de culoare asupra psihicului uman. Pictura este o știință care la ora actuală a devenit ceva derizoriu, lucru care mă deranjează. Eu am crez în pictură și nu îmi place să văd arta în derizoriu. Am vrut să public manifestul SENSATION. Vedeam un dric tras de cai, pe platforma căruia să se afle o mică fanfară şi care să fie urmat de vreo zece prostituate îmbrăcate în lenjerie intimă. De asemenea, îmi doream să mai fie și o pancartă pe care să scrie <>. De ce? Pentru că pictura românească este plină de gri... considerat de unii foarte elevat. Înnebunești de atâta gri, nu mai este loc de culoare! Manifestul nu a fost aprobat pentru că la români ceea ce iese din tipar, nu este binevenit. Îmi pare rău că nu am făcut acest lucru în Franța. Acolo nu s-ar fi opus nimeni”.

A fost îndemnat să renunțe la pictură, dar și-a văzut de drum mai departe

Marian Condruz a fost îndrumat mereu să nu mai picteze, dar a refuzat acest lucru. ”De mic copil, am fost <> să nu ajung pictor… când de mama, când de tata, dar de tata mai puțin. El chiar îmi aducea cărți să studiez. În schimb, ciudățenia a fost la mama, care a fost mai proletară decât proletarii. Nici nu voia să audă că vreau să devin pictor, dar nu m-am gândit niciodată să îmi aleg altă carieră”.

În România prețul unui tablou este de aproximativ 2.800 RON, în timp ce în Franța, prețurile nu coboară sub 2.000 de Euro

[caption id="attachment_426405" align="aligncenter" width="275"] Brașoveanca, de Marian Condruz[/caption]

În colecția sa, Marian Condruz are foarte multe tablouri cu subiecte diferite, dintre care amintim: peisaje citadine, marine, peisaje de țară, portrete sau flori. ”Brașoveanca este prima lucrare pe care am vândut-o în 2014 cu prețul de 2.800 RON. Este un preț bun. În Franța, nu există lucrare – la acest nivel – care să aibă un preț sub 2.000 de euro. În 1997, când am făcut prima vânzare în Franța, mi s-a oferit pe o lucrare suma de 2.000 de dolari”.

Spune că s-a gândit să se întoarcă în Franța – acolo unde a stat o bună perioadă de timp –, dar consideră că în România se poate afirma, un pictor reușind mai ușor să rămână în istorie.

Un pictor este cu adevărat artist după vârsta de 50 de ani

Marian Condruz ne-a spus că un pictor poate vorbi de artă în adevăratul sens al cuvântului după ce are o anumită vârstă și o experiență pe măsură. ”Am văzut că sunt oameni care au pretenții legate de creațiile lor, fără ca acestea din urmă să aibă o valoare artistică. Vrem nu vrem, un artist plastic este marcant după vârsta de 50 de ani. O spun cu durere în suflet. Până la acea vârstă, se cam face foamea. De ce? Pentru că cei mai mulți bâjbâie până atunci, iar oamenii nu dau bani pe bâjbâieli. Oamenii dau bani în momentul în care văd un stil deja concretizat în portret, natură statică sau compoziție. Este trist ceea ce spun, dar este adevărat. Nu poți vorbi la 20 de ani despre o valoare ieșită din comun”.

 Pictura este sângele spiritual al unui popor Maestrul spune că importanța artei plastice în viața unui popor este covârșitoare: ”Pictura este sângele spiritual al unui popor. În arta plastică se vede de ce este capabil poporul respectiv. Noi nu avem compoziții mari cu personaje extraordinare. La români predomină marginea de sat, trei flori într-o ulcică, țigăncușa cu fuiorul și două-trei căsuțe, dar nu este marea compoziție... Nu sunt idei”. Marian Condruz își găseșe sursele de inspirație citind filosofie. ”Există o relație între pictură și filosofie, o legătură bazată pe idee, pe tranformare. Arta înseamnă prezentarea subiectivă a realității cotidiene”, a conchis artistul. Realizarea unei lucrări poate dura și doi ani În galeria foto de mai jos puteți admira câteva dintre creațiile sale. Pentru ca un tablou să reușească, să atragă atenția ochiului critic al privitorului, artistul muncește chiar și doi ani. Pe artistul Condruz îl puteți întâlni în aceste zile la Hotel Novotel (București, Calea Victoriei) unde are o expoziție personală. În galeria foto de mai jos puteți admira câteva dintre creațiile sale. Sursa foto: Marian Condruz

Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?
DCNewsTV.ro - Ultimele materiale video
Crossuri parteneri
DCBusiness.ro
DCBusiness.ro
DCMedical.ro
DCMedical.ro
StiriDiaspora.ro
StiriDiaspora.ro
DefenseRomania.ro
DefenseRomania.ro