Evaluarea națională la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a, în luna mai. Cum se vor desfășura examenele
Metodologia de organizare și desfășurare a evaluărilor naționale de la finalul claselor a II-a, a IV-a şi a VI-a în anul școlar 2024 - 2025 este oficială.
Metodologia de organizare și desfășurare a evaluărilor naționale de la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a în anul școlar 2024 - 2025 a fost publicată marți în Monitorul Oficial.
Astfel, calendarul aprobat de Ministerul Educației privind evaluarea rezultatelor învățării elevilor la finalul clasei a II-a este: Limbă și comunicare - scris - Limba română 13 mai 2025; Limbă și comunicare - scris - Limba maternă - 13 mai 2025; Limbă și comunicare - citit - Limba română - 14 mai 2025; Limbă și comunicare - citit - Limba maternă - 14 mai 2025; Matematică și Explorarea mediului - 15 mai 2025; Limbă și comunicare - scris - citit - Limba română pentru minoritățile naționale - 16 mai 2025.
Evaluarea Națională la clasa a IV-a are următorul calendar: Limbă și comunicare - Limba română/Limba română pentru minoritățile naționale - 20 mai 2025; Matematică și științe ale naturii - 21 mai 2025; Limbă și comunicare - Limba maternă - 22 mai 2025.
La clasa a VI-a evaluarea se va face astfel: Limbă și comunicare - Limba română - 27 mai 2025; Matematică și științe ale naturii - 28 mai 2025; Limbă și comunicare - Limba maternă - 29 mai 2025.
Când au loc examenele de la Evaluarea Națională
Potrivit ordinului de ministru, Evaluarea Națională 2025 se desfășoară conform calendarului aprobat, în timpul orelor de curs, în funcție de programul fiecărei unități de învățământ.
Pentru EN VI, comisia județeană/a municipiului București de organizare și desfășurare a EN-2025 stabilește un interval orar unic pentru desfășurarea testelor, pentru toate unitățile de învățământ din județ/municipiul București.
Responsabilitatea administrării la clasă a EN II aparține administratorului de test - învățătorul/institutorul/profesorul pentru învățământul primar de la clasă, conform procedurilor din Manualul de administrare.
Responsabilitatea administrării la clasă a EN IV și a EN VI aparține administratorului de test, un cadru didactic care nu predă la clasa respectivă.
Pe toată durata administrării testelor, administratorul de test este asistat de un al doilea cadru didactic, care nu predă la clasa respectivă și care are rolul de a susține procesul de administrare a instrumentelor de evaluare.
Sălile în care se susține EN-2025 sunt, de regulă, sălile în care elevii clasei își desfășoară activitatea în mod obișnuit.
Acestea sunt adaptate în prealabil, după caz, în funcție de testul planificat, prin eliminarea oricăror materiale didactice care i-ar putea influența pe elevi în timpul administrării evaluării, precizează Ministerul Educației.
Administratorul de test, cu sprijinul asistentului, pregătește evaluarea, urmărind așezarea obișnuită a elevilor în bănci, în sala lor de clasă. Înainte de începerea testului, administratorul de test realizează, într-o manieră motivantă, instructajul elevilor cu privire la proceduri și la importanța acestei evaluări.
Fiecărui elev i se distribuie testul din ziua respectivă, pe care își scrie numele, prenumele și unitatea de învățământ.
”Înregistrarea și monitorizarea timpului de rezolvare a testelor se fac de către administratorul de test. Pe durata evaluării, administratorul de test asigură respectarea ordinii și a liniștii în sala de clasă. Se interzice administratorului de test să le ofere elevilor indicații referitoare la rezolvarea testelor, să facă modificări ale testelor sau să realizeze completări ale rezolvărilor testelor”, arată sursa citată.
Fiecare test de la EN II și EN IV este evaluat de către două cadre didactice evaluatoare, dintre care unul este învățătorul/institutorul/profesorul pentru învățământul primar de la clasă.
Pentru EN VI, testele care vizează evaluarea unor competențe din aria curriculară ”Limbă și comunicare” sunt evaluate de echipe formate din două cadre didactice, având specialitatea limba și literatura română.
Pentru EN VI, testele care vizează evaluarea unor competențe din aria curriculară ”Matematică și Științe ale naturii” sunt evaluate de echipe formate din trei cadre didactice, unul cu specialitatea matematică, al doilea cu specialitatea fizică, al treilea cu specialitatea biologie.
Pentru a facilita analiza rezultatelor și comunicarea acestora către elevi și părinți/reprezentanți legali ai elevului, în timpul evaluării testelor, profesorii-evaluatori pot face pe acestea sublinieri sau mențiuni.
Elevii și părinții, acces la rezultatele Evaluărilor Naționale
Evaluarea testelor pentru fiecare din clasele a II-a, a IV-a, a VI-a se finalizează în termen de cel mult 7 zile de la data susținerii ultimului test de la clasa respectivă.
”Directorul unității de învățământ asigură încărcarea rezultatelor testelor în aplicația informatică dedicată și transmite fișele de evaluare și testele către cadrele didactice de la clasele a II-a, a IV-a, respectiv a VI-a, în vederea analizării rezultatelor împreună cu elevii și părinții/reprezentanții legali ai elevului. Scopul analizării rezultatelor este comunicarea punctelor tari și a aspectelor care necesită remediere/consolidare/aprofundare în cazul fiecărui elev”, se menționează în documentul publicat în Monitorul Oficial.
Testele de la EN-2025 se evaluează în cadrul unității de învățământ de către cadrele didactice din respectiva unitate.
În cazul în care numărul de cadre didactice din unitatea de învățământ este insuficient, președintele comisiei de organizare și de administrare a EN din unitatea de învățământ solicită comisiei județene/a municipiului București de organizare și desfășurare a evaluării nominalizarea unor cadre didactice din alte unități de învățământ.
Rezultatele individuale obținute la EN-2025 nu se afișează/nu se comunică public și nu se înregistrează în catalogul clasei. Prin excepție, la solicitarea scrisă a elevului, punctajele obținute se pot echivala în calificative/note și pot fi trecute în catalog.
Rezultatele sunt valorificate la nivelul unității de învățământ prin: elaborarea planurilor individualizate de învățare; informarea elevilor și a părinților/reprezentanților legali ai elevului asupra stadiului formării și dezvoltării competențelor evaluate, informează Agerpres.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News