Data publicării:

Doi competitori. Și amândoi pierzători!

Autor: DCNews Team | Categorie: Stiri
WhatsApp

Citesc si ascult fel de fel de analize. In cele mai multe dintre ele, autorii estimeaza ca Victor Ponta a inregistrat, in aceste zile, un important castig de imagine. De ce? A determinat PNL sa paraseasca USL procedand in asa fel, incat victimizat sa para PSD. A strans peste 60 la suta din voturile parlamentarilor prezenti pentru noul sau Guvern. A scapat de Antonescu, in postura acestuia de presedinte al Senatului. Si, in fine, a invins spectaculos cerbicia lui Traian Basescu. A inregistrat Victor Ponta, cu adevarat, aceste victorii?

Pentru a elimina PNL de la guvernare lasand impresia ca liberalii sunt cei care au rupt alianta, PSD in general si Victor Ponta in special au facut eforturi uriase. Iar masina de propaganda PSD, de altfel bine unsa, la propriu si la figurat, a lucrat cu toate motoarele ambalate la maxim. Jocul lui Ponta a fost eficient, dar contine o asemenea doza de cinism, incat este cu neputinta ca, in timp, sa nu se intoarca impotriva sa. Si iata, in cele ce urmeaza, o explicatie extrem de simpla. Este limpede ca PNL, aflat la guvernare, dar cu prim-ministru in persoana lui Victor Ponta, ar fi putut, daca ar fi dorit, sa faca un joc de asteptare. Adica ministrii sa nu demisioneze, dar sa puna tunurile pe premier in interiorul Executivului. Timpul ar fi lucrat impotriva lui Ponta. El ar fi fost pus, in cele din urma, in situatia de a ceda si de a rupe USL, exmatriculandu-i pe liberali din Guvern. Aceasta posibila victorie liberala, in planul imaginii, ar fi costat insa Romania enorm. Criza ar fi fost prelungita pana cand nervii lui Ponta ar fi cedat. Liberalii s-au dovedit insa responsabili fata de interesele majore ale statului roman, mai ales in contextul conjuncturii externe.

 Aducandu-i pe maghiari in Guvern, Victor Ponta nu are decat de castigat in plan extern, unde o asemenea miscare politica este apreciata pozitiv. In plus, a obtinut o sustinere parlamentara concludenta. Din nou, a castigat spectaculoase puncte de imagine si, tot din nou, pe termen mediu si lung, aceasta aparenta victorie reprezinta o infrangere. Nu atat fiindca maghiarii au obtinut mai multe functii in Guvern si in deconcentrate decat numarul lor de mandate parlamentare. Ci dintr-un cu totul alt motiv. Ei nu puteau veni la guvernare doar pentru ceea ce este denumit participarea la cascavalul puterii. In mod obiectiv, UDMR a facut importante solicitari si a primit, in acest sens, asigurari legate de lista de pretentii, unele legitime, altele nu, privind statutul, in sens larg, al minoritatii maghiare. Acestea s-au concretizat in intelegeri secrete. Poate chiar scrise. Intr-o buna zi si relativ curand, ele se vor sparge in capul Guvernului Ponta III. Aducerea lui Kelemen Hunor, de exemplu, in fruntea aceluiasi minister, al Culturii, in care s-a aflat si sub Guvernul Boc si cu statutul de viceprim-ministru pe care l-a avut si sub Guvernul Boc a dus la bun sfarsit procedura de rupere a USL si a deschis calea unui Guvern care lucreaza dupa un program politic diferit. Chiar daca, oficial si pentru moment, Victor Ponta afirma contrariul. Aceasta le-a dat prilejul liberalilor sa afirme, in mod repetat si apasat, ca, desi nou Executiv este instalat constitutional, sub aspect politic, el este ilegitim. Pe de o parte, UDMR nu are de ce sa mosteneasca programul USL, neavand niciun grad de rudenie cu aceasta alianta, iar, pe de alta parte, nu exista nici cea mai mica garantie ca un asemenea program va fi, de acum incolo, respectat, in conditiile in care 95 la suta din el a fost incalcat cu maghiarii afara si cu liberalii in Executiv. Si acest balon de sapun se va sparge inevitabil.

 Detectand o serie de vulnerabilitati de natura procedurala, presedintele Traian Basescu, si el ilegitim aflat la Cotroceni, si-a construit o intreaga strategie de umilire si de compromitere, inca din fasa, a Guvernului Ponta III. Prin intermediul PDL, noua coalitie a fost atacata la Curtea Constitutionala a Romaniei. Si inca nu am aflat de la magistratii acestei institutii daca o asemenea sesizare intra sau nu in fisa postului CCR. Teoretic, este posibil orice verdict. Inclusiv unul care sa dea satisfactie PDL si lui Traian Basescu. Ce se va intampla in aceasta situatie?

 Desi a invocat o serie intrega de argumente constitutionale, conform carora legea fundamentala ii interzice sa-i numeasca pe noii ministri, ceea ce prelungea sine die o criza guvernamentala transformand-o in criza institutionala si politica, spre surpriza tuturor, Traian Basescu s-a razgandit in numai doua ore. Domnul Gabriel Oprea a jurat de doua ori peste zi in fata presedintelui, fara a pune niciodata mana pe Biblie. A si demisionat din functia de viceprim-ministru pentru a fi, in aceeasi zi, reinvestit. In ziua in care Guvernul era pe muchie de cutit, urmand ca soarta lui sa se joace candva la Curtea Constitutionala, iata ca, prin suceala presedintelui, el a fost batut in cuie. Si inca cu urari de bine. Numai ca acum situatia e mai incurcata. Si iata, in cele ce urmeaza, de ce.

 Daca este adevarat ce spunea presedintele insistent in ultimele zile, si anume ca daca ar semna decretele de numire a ministrilor, ar incalca legea fundamentala a statului, atunci la fel de adevarat este ca, semnandu-le miercuri dupa-amiaza, a batjocorit Constitutia. Ori a mintit inainte si ar trebui sa-si ceara scuze pentru asta, ori se face vinovat de incalcarea cu premeditare a Constitutiei si ar trebui sa demisioneze pentru asta. Pe de alta parte, sesizarea depusa de PDL impreuna cu PMP isi produce efectele. Sambata, Curtea Constitutionala nu poate, pur si simplu, sa ia act de faptul ca presedintele s-a dat peste cap si a procedat taman invers de cum spunea si sa renunte sa mai judece cauza cu care a fost sesizata. Trebuie sa dea o solutie. Fie ca solicitarea e gresit indreptata, in sensul ca nu intra in atributiile CCR sa judece o decizie a Parlamentului privind instalarea unui nou Guvern. Ceea ce inseamna ca atat argumentatia presedintelui, cat si a liderilor celor doua partide este facuta praf si pulbere primind calificativul de gest politic prostesc. Fie CCR poate constata ca este in dreptul institutiei sa judece.

Citește mai multe pe CorectNews

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel