Data publicării:
Directivă art 11 și art 13. Mașină de cenzură: Ne vizează pe toți
Propunerea de Directivă a Parlamentului European și a Consiliului privind dreptul de autor pe piața unică digitală aduce în discuție viziunea Comisiei Europene „pentru adaptarea anumitor excepții și limitări la mediul digital”.
Propunerea Comisiei de reformă a legii copyright-ului în UE a generat tensiuni în spațiul european, principala critică adusă fiind reprezentată de amenințarea dreptului la link și a dreptului la upload.
Valentina Pavel, jurist și cercetător specializat în drept IT, a vorbit despre pericolele directivei.
În ce măsură reforma copyright în UE poate afecta libertatea utilizatorilor în mediul online?
Valentina Pavel: Libertatea de exprimare este grav afectată de cel puțin două articole din noua propunere de directivă. Este vorba de Articolul 11, supranumit și „taxa pe link" și de Articolul 13, cunoscut drept „mașina de cenzură".
La presiunile industriei, Comisia Europeană a propus crearea unui nou drept pentru editorii de presă (denumit ca Google News Tax sau Link Tax), de a putea interzice agregarea conținutului produs de editorii de presă. Practic, editorii de presă ar putea cere taxe pentru cei care preiau preview-ul articolelor sau acel snippet. De aici și porecla "taxa pe link".
În alte cuvinte, editorii de presă vor putea decide ce ajunge în lista căutărilor tale din motorul de căutare sau din alt agregator. Iar acest lucru ar putea afecta libertatea de exprimare deoarece acest drept constă atât în libertatea de comunica liber, cât și în libertatea de a primi informație.
Prin adoptarea unui astfel de nou cvasi-drept de autor la nivel comunitar, căutările pe Internet ar putea fi reduse doar la a introduce în bara browser-ului numele site-ului pe care se presupune că îl știi. Sau nu vom mai avea deloc servicii de agregare fiindcă nu vor putea plăti indemnizațiile pe care le cer editorii. Vezi exemplul Google News Spania care s-a închis imediat după ce a fost introdus un astfel de drept pe piața spaniolă. Alte servicii mult mai mici din Spania de agregare de conținut au fost și ele închise.
Implicațiile directe ale unei astfel de propuneri sunt că îngreunează accesul la informație și afectează pluralitatea media și varietatea de conținut. Mai multe informații despre "taxa pe link" și efectele acesteia găsiți aici și pe site-ul campaniei video lansate de ApTI.
Articolul 13
În ceea ce privește Articolul 13, acesta impune o nouă obligație pentru platformele online de a filtra conținutul încărcat de utilizator. Atunci când utilizatorii vor dori să încarce materiale pe platforme online, li se va scana automat conținutul pentru a se asigura că nu conține material protejat de drepturi de autor. Vorbim de orice fel de intermediari care găzduiesc conținutul altora – cum ar fi platforme online video (YouTube, Vimeo, Trilulilu), platforme de bloguri (WordPress, Blogger, Tumblr), portaluri de informații (Wikipedia), platforme social media, platforme de partajare a documentelor (Dropbox, Google Drive & Docs), platforme de imagini și artă (Flickr, Instagram, Pinterest, DeviantArt), platforme de cod (GitHub) sau chiar secțiunile de comentarii (de exemplu în cazul ziarelor online).
Dar cum își poate da seama un algoritm dacă am vrut să fac o parodie, o caricatură sau dacă am folosit material liber pentru reutilizare? Nu poate.
Platformele online, adică niște firme private, vor deveni judecători și cenzori ai Internetului, vor hotărî ce e legal și ce nu. Filtrarea automată a conținutului prin algoritmi "inteligenți" devine un sistem de cenzură în masă.
În plus, articolul 13 contravine Directivei privind comerțul electronic (2000/31 /CE) care spune că nu există o obligație generală de monitorizare pentru furnizorii de servicii ale societății informaționale, și inclusiv jurisprudența Curții Europene de Justiție pe acest subiect. Mai mult, încalcă și Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene, scrie Juridice.ro.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News