Diferența dintre pașaportul simplu electronic și pașaportul simplu temporar. Tot ce trebuie să știi despre fiecare
Tu știi care este diferența dintre pașaportul simplu electronic și pașaportul simplu temporar?
Pașaportul simplu electronic
România, ca stat membru al Uniunii Europene, a introdus în circulaţie paşapoarte electronice care conţin datele biometrice ale titularului (amprente digitale si fotografia) in conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 2252/2004 din 13 decembrie 2004 privind standardele pentru elementele de securitate şi elementele biometrice integrate în paşapoarte şi în documente de călătorie emise de statele membre.
- Cererea pentru eliberarea paşaportului se depune personal. Prezenţa solicitantului este obligatorie pentru prelevarea datelor biometrice.
- Se eliberează paşaport individual şi pentru minori. Minorul nu poate fi inclus în paşaportul părinţilor.
- Paşaportul simplu electronic pentru adulți are valabilitatea de 10 ani.
- Paşaportul electronic nu se efectuează în regim de urgenţă.
- La cerere, paşaportul poate fi remis printr-un serviciu de curierat rapid şi securizat, ales de titular, cu suportarea cheltuielilor de către acesta.
Depunerea cererii
Personal, în ţară, la Serviciul Public Comunitar pentru Eliberarea şi Evidenţa Paşapoartelor Simple din subordinea Instituţiiilor Prefectului de pe raza judeţului de domiciliu.
Personal, la Secţia consulară a Ambasadei României la Roma - dacă vă aflaţi în Italia şi nu doriţi să vă deplasaţi în România.
Secţia consulară este competentă pentru preluarea cererilor, datelor şi documentelor justificative ale solicitanţilor pe care le transmite automat în România in sistem electronic securizat.
Prezenţa personală la Secţia consulară a solicitanţilor pentru depunerea cererii este absolut obligatorie întrucât este necesară preluarea datelor biometrice - fotografierea şi preluarea amprentelor digitale ale viitorilor titulari de paşapoarte, conform normelor legale în vigoare.
Documente necesare:
- cartea de identitate, cartea de identitate provizorie sau buletinul de identitate, aflate în termen de valabilitate,
- paşaportul anterior, dacă este cazul,
- în cazul furtului paşaportului este necesară prezentarea dovezii eliberate de organele de poliţie italiene, tradusă în limba română de către un traducător autorizat,
- în cazul distrugerii se va prezenta paşaportul distrus sau deteriorat, iar în cazul pierderii se va completa o declaraţie la sediul oficiului consular,
Paşaportul simplu temporar
Paşaportul simplu temporar este documentul de călătorie care se eliberează cetăţenilor români care îndeplinesc condiţiile prevăzute de lege şi nu se află în una dintre situaţiile de suspendare a dreptului de a călători în străinătate, iar în perioada imediat următoare au nevoie urgentă demonstrată de un paşaport valabil.
Acest document este eliberat cetăţenilor români atât de autorităţile competente din ţară, cât şi de către misiunile diplomatice/oficiile consulare ale României din străinătate.
Cetăţenii români care solicită eliberarea unui paşaport simplu temporar trebuie să aibă atribuit în mod obligatoriu un Cod Numeric Personal (CNP) care să fie înscris în certificatele de stare civilă românești sau în documentele de identitate (carte de identitate, carte de identitate provizorie, buletin de identitate, pașaport).
Valabilitatea paşaportului simplu temporar este de 1 (un) an, indiferent de vârsta titularului şi nu poate fi prelungită.
Paşaportul simplu temporar se eliberează cetăţenilor români care îndeplinesc condiţiile prevăzute de prezenta lege şi nu se află în una dintre situaţiile de suspendare a dreptului de a călători în străinătate, în următoarele situaţii:
a) pentru persoanele care declară că nu doresc să li se elibereze un paşaport simplu electronic;
b) în cazul în care titularul declară în scris că urmează să călătorească în state între care există stare de beligeranţă ori conflict diplomatic şi are aplicată în paşaportul simplu sau în paşaportul simplu electronic o ştampilă ori o viză eliberată de statul cu care ţara în care călătoreşte se află în conflict;
c) când titularul deţine paşaport simplu electronic care conţine vize valabile, dar ca urmare a epuizării filelor destinate aplicării acestora călătoria în acel stat sau în alte state decât cele care au emis vizele nu mai este posibilă;
d) când titularul a depus paşaportul simplu electronic pentru obţinerea unor vize şi declară că trebuie să călătorească de urgenţă în străinătate;
e) când minorul urmează să se deplaseze în străinătate pentru studii ori pentru a participa la concursuri oficiale sau pentru a urma un tratament medical fără de care viaţa ori sănătatea îi este pusă în pericol şi nu există timpul necesar pentru obţinerea acordului celuilalt părinte prevăzut la art. 17 din Legea nr. 248/2005;
f) pentru cetăţenii români aflaţi în străinătate care nu mai posedă documente de călătorie valabile şi care declară că este necesar să îşi continue călătoria în străinătate sau să îşi reglementeze şederea pe teritoriul unui stat;
g) în situaţii obiective în care, din motive de sănătate, familiale sau profesionale, este necesară şi urgentă prezenţa persoanei pe teritoriul altui stat şi nu există timpul necesar pentru emiterea paşaportului simplu electronic.
Paşaportul simplu temporar nu conține amprentele digitale ale titularului, indiferent de vârsta acestuia. Se preia semnătura electronică a titularului, cetăţean român cu vârsta de 14 ani împliniţi în momentul depunerii cererii. Prezența personală a solicitanţilor este obligatorie la momentul depunerii cererii.
Sursa: mae.ro
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News