Dezastrele naturale APROAPE rezolvate. Problemele de care s-a VIDECAT Planeta
Data publicării:
Autor: Andreea Ditcov
WhatsApp
Pexels / Dezastrele naturale APROAPE rezolvate. Problemele de care s-a VIDECAT Planeta
Pexels / Dezastrele naturale APROAPE rezolvate. Problemele de care s-a VIDECAT Planeta
În ultimii 50 de ani, Planeta s-a confruntat cu mai multe probleme care țin de climă și poluare, unele dintre acestea fiind pe drumul cel bun spre rezolvare. 

În ciuda unei crize climatice în plină desfășurare, o serie de probleme ce țin de mediul înconjurător sunt pe drumul cel bun spre rezolvare. Nu există soluții simple la probleme complexe precum schimbările climatice. Dar au existat momente în trecut când unele crize au fost abordate cu succes, conform informațiilor BBC

Ploile acide din 1970  și 1980

Este perioada anilor 1980, iar peștii dispar din râurile din Scandinavia. Copacii din unele părți ale pădurilor nordice sunt lăsați fără  frunze, iar în America de Nord unele lacuri sunt atât de lipsite de viață, încât apele lor devin un albastru translucid ciudat. Cauza? Norii de dioxid de sulf de la centralele electrice pe cărbune călătoresc pe distanțe lungi în aer, iar ploaia cade înapoi pe Pământ sub formă de ploi acide.

„În anii ’80, în esență, mesajul a fost că ploile sunt cea mai mare problemă de mediu din toate timpurile”, spune Peringe Grennfelt, un om de știință suedez care a jucat un rol cheie în evidențierea pericolelor ploii acide.

Titlurile care avertizează asupra amenințărilor ploii acide erau obișnuite. Ani de zile au existat confuzii, negare și divergențe diplomatice, dar odată ce știința și-a spus cuvântul dincolo de orice îndoială, apelurile la acțiune au luat rapid avânt. Acest fapt a dus la acorduri internaționale de reducere a poluanților de la arderea combustibililor fosili care acidifică ploaia.

Gaura de ozon din 1980 și 1990

În 1985, știrile despre o altă problemă de mediu care se profilează a apărut. Oamenii de știință de la British Antarctic Survey (BAS) au alertat lumea cu privire la o gaură mare și în expansiune în stratul de ozon de deasupra Antarcticii. A fost cauzată de clorofluorocarburile, gaze cu efect de seră mai bine cunoscute sub numele de CFC, utilizate apoi în aerosoli și agenți frigorifici.

„Deodată poate face „boom”, iar apoi scade foarte repede”, spune omul de știință polar BAS Anna Jones, referindu-se la subțierea dramatică a barierei de gaz care protejează planeta de razele UV dăunătoare. Ozonul de deasupra Antarcticii s-a diminuat din anii 1970, dar vestea că gaura a acoperit acum întreg continentul Antarctic a declanșat alarma la nivel mondial. În 1987, liderii mondiali au semnat Protocolul de la Montreal, considerat unul dintre cele mai de succes tratate de mediu din toate timpurile.

Substanțele chimice care epuizează stratul de ozon au fost eliminate treptat, industria trecând la cutii de aerosoli „fără CFC”, care au atras consumatorii ecologici. „A fost o problemă globală, dar industria, oamenii de știință și factorii de decizie politică s-au reunit”, spune dr. Jones. „Au acționat rapid; au acționat cu un mecanism care a permis înăsprirea continuă a protocolului respectiv. Este un șablon foarte important pentru modul în care se pot face lucrurile să funcționeze”.

Benzina cu plumb, o criză ce ține încă din 1920

Timp de decenii omenirea a folosit benzina cu plumb drept combustibil - deoarece companiile adăugau aditivi de plumb pentru a ajuta benzina să ardă mai eficient. Benzina cu plumb eliberează particule de plumb pe evacuarea vehiculelor, care pot fi inspirate, provocând o varietate de probleme de sănătate, inclusiv atacuri de cord, accidente vasculare cerebrale și tulburări de dezvoltare mentală la copii.

După o luptă lungă între oamenii de știință și autoritățile de reglementare a industriilor a apărut un consens cu privire la riscurile pentru sănătate, iar națiunile bogate au interzis benzina cu plumb începând cu anii 1980. Cu toate acestea, utilizarea în țările în curs de dezvoltare a persistat, deoarece combustibilul era mai ieftin decât benzina fără plumb. În urma unei lungi campanii a ONG-urilor, a grupurilor industriale și a guvernelor, sub umbrela Programului Națiunilor Unite pentru Mediu (UNEP), ultima picătură de benzină cu plumb a fost pompată în rezervorul unei mașini în urmă cu doar câteva luni.

Și în timp ce lumea a eradicat oficial combustibilul cu plumb, poluarea cu plumb persistă în mediu în praf și sol, unde poate persista mult timp.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?
pixel