Data actualizării:
Data publicării:

De ce nu investește România bani în cale ferată. Cătălin Drulă: Pentru politicieni este mult mai sexy să se orienteze pe autostrăzi

Autor: Florentina Constantin | Categorie: Politica
WhatsApp
Imagine cu rol ilustrativ / Sursa foto: Pexels
Imagine cu rol ilustrativ / Sursa foto: Pexels

Cătălin Drulă, ministru al Transporturilor în Guvernul Cîțu, a vorbit despre situația căilor ferate din România și lipsa investiției în acest sector.

"Sistemele de cale ferată nu prea se susţin fără subvenţie niciunde în Europa. Italia bagă anual undeva la 50 de miliarde de lei. Noi nu băgăm pentru că pentru politicieni este mult mai sexy să se orienteze pe autostrăzi. Avem, spre deosebire de anul '89, 1000 de kilometri de autostradă în uz, avem 400 în construcţie. Subfinanțarea căii ferate vine din percepţia că alegătorul preferă drumul. Eu am încercat sa inversez acest trend în mandatul meu", a spus Cătătlin Drulă, în emisiunea Ce se întâmplă?, de la DCNews TV.

Intervenția lui Drulă este în clipul de mai jos:


Youtube video image

"Transportul rutier este subvenţionat mascat"

 

Recent, într-o dezbatere DCNews, Cătălin Drulă, a declarat că transportul rutier este "subvenţionat mascat" de către statul român, în detrimetul celui feroviar.

"Eu cred că transportul rutier este subvenţionat incorect mascat, prin taxele care sunt mult mai mici decât în alte ţări din jurul nostru şi care, astfel, fac ca transportul feroviar să fie necompetitiv. Sunt 23 din 27 de state ale Uniunii Europene unde pe transportul rutier se plăteşte pe distanţă, nu pe timp aşa cum se plăteşte în România. Şi aceasta este una dintre reformele agreate cu Comisia Europeană în PNRR.

România este obligată să introducă taxarea traficului greu rutier la distanţă –dacă nu mă înşel, până la sfârşitul anului 2023 – este un jalon în PNRR, deci va trebui să facem asta. De altfel statele din zonă, Bulgaria şi Ungaria, deja au acest sistem şi o dată cu plata de către traficul rutier a costului real care să acopere costurile de construcţie a acelei infrastructuri, de întreţinere şi aşa mai departe, apare un echilibru între modurile de transport şi creşte competitivitatea transportului feroviar.

Bineînţeles, taxarea e doar o parte. Investiţiile în infrastructura feroviară, cu reducerea timpilor de aşteptare, poate cu linii specializate de marfă pe care noi trebuia să le facem. Sunt erori făcute începând de acum 20-25 de ani şi puţină speranţă rămâne că vor fi corectate. Aici depinde şi de factorul politic să-şi ia oameni profesionişti alături pentru că dacă s-ar face cu cap investiţiile, am putea fi în altă parte. (...) Fac un apel la cei care se pricep la domeniu feroviar şi care încă sunt în România să se gândească şi la o reîntoarcere către zona de decizie publică", a declarat, pentru DC News, Cătălin Drulă.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel