De ce au protestat taximetriștii. ”Nu a fost împotriva ride-sharing”. Cum își explică revolta față de Uber/Bolt
Asociația Șoferilor de Taxi București – Ilfov a transmis un punct de vedere legat de protestele ce au avut loc în țară și-n București, explicând ce le-a motivat.
Asociația Șoferilor de Taxi București – Ilfov transmite, în urma a două materiale DCNews (vezi aici și aici) transmite că protestele ce au avut loc în țară și în București, în 20 iunie 2023, ”au avut că și scop tragerea unui semnal de alarmă pentru autorități în sensul că se pare că nici guvernanții și nici mass-media nu cunosc discrepanțele între serviciul de taxi și serviciul de transport alternativ”.
Referitor la declarația lui Iulian Lorincz (”Din punctul meu de vedere, nu au dreptate, în schimb înțelegem nemulțumirile lor. Practic, informațiile care au ajuns la noi țin de o competiție neloială: taximetrie clasică versus transport alternativ, așa numitul ride-sharing – Uber și Bolt. Din punctul de vedere al USR, primul lucru pe care trebuie să-l facem este să vedem ceea ce preferă cetățenii și să ne întrebăm de ce cetățenii aleg să folosească Uber și Bolt și nu aleg să folosească taximetria clasică. Eu cred că sunt trei elemente importante aici. Vorbim de siguranță, condiții decente de călătorie și preț rezonabil din partea celor două platforme plus un sistem confortabil, ușor de utilizat, digital, care face că această alegere să fie liberă. Despre asta este vorba când vorbim despre ride-sharing. În momentul în care folosești aplicația Bolt/Uber, este decizia ta. Prețul îți apare înainte să iei cursa și tu decizi dacă vrei să iei acea cursă sau nu”), sursa citată transmite: ”Considerentul principal pentru care serviciile de transport alternativ sunt preferate în detrimentul serviciilor de taxi este faptul că acolo pot plăti cu cardul mult mai ușor decât la taxi deoarece aici este foarte greu să îți pui plata cu cardul (POS) pe mașină”.
Asociația Șoferilor de Taxi București – Ilfov susține că protestul nu a fost împotriva... ride-sharing: ”Noi am protestat împotriva Uber și Bolt care fac Transport Alternativ cu mașina închiriată cu șofer”, adăugând că ”ride-sharing face Bla Bla Car care împarte costul cursei pe distanța A-B între două sau patru persoane care au același drum. Asta înseamnă ride-sharing”.
”Am amintit mai sus de mașină închiriată cu șofer… Transportul Alternativ beneficiază de o ordonanță neconstituțională în sensul că la vremea când a apărut această legiferare a lor, exista LEGEA 38/2003 A TRANSPORTULUI ÎN REGIM DE TAXI ȘI ÎNCHIRIERE, iar raportat la ultimul cuvânt (închiriere), nu avea cadru legal apariția acestei ordonanțe deoarece exista o lege atunci (și încă există). Acesta este unul din motivele pentru care am protestat…” conform sursei citate.
De asemenea, șoferii de taxi mai sunt nemulțumiți că șoferii de transport alternativ, deși au o conformă emisă într-o anumită localitate, pot activa într-un alt oraș, ceea ce un șofer de taxi nu poate face. De aceea, conform acestora, în București, de exemplu, sunt autoturisme cu numere din țară, cu ecuson de transport alternativ, care, din punctul lor de vedere ”aglomerează orașul”.
În plus, se mai punctează că un taxi nu poate fi mai vechi de 10 ani, iar la prima autorizare nu poate avea o vechime de peste 5 ani, pe când o mașină Uber sau Bolt poate avea până la 15 ani.
În ceea ce privește plata impozitului, Asociația Șoferilor de Taxi București – Ilfov acuză: ”Conform legii fiscale, o firmă care efectuează transport de persoane în baza OG 49/2019 trece la plata unui impozit mai mare în momentul în care se depășește suma de 50.000 de lei încasați anual. La momentul la care se apropie acest prag, brusc firmele respective intră în insolvență motivând lipsa mașinilor care în speță aceste mașini sunt mutate pe o firma nouă și se ia de la capăt acest proces de fraudare a statului român”.
Până în acel prag, șoferii plătesc 10% comision. Însă, conform unor informații din teritoriu, n-ar fi singura sumă pe care o plătesc, dar fiind contractul de muncă și alte considerații legale, ei ajung undeva la plata a 45% din ceea ce încasează.
Asociația citată susține că nu se plătește impozit pe banii pe care-i dă șoferul Bolt/Uber ca și comision, care ar fi de 25% și face următorul calcul:
”Luăm în calcul o zi normală, cu încasări minime pe care un șofer le face, adică 400 de lei .
Din cei 400 de lei plătește 25% (adică 100 lei) pe zi.
Pe lună, dacă considerăm că lucrează full time (cum majoritatea o fac), plătește 3000 de lei lunar în conturile Uber sau Bolt.
3000 de lei x 12 luni = 36000 lei / 1 șofer
36000 X 41465 (totalul șoferilor de transport alternativ) = 1.492.740.000 lei (anual) adică 299.746.988 euro”.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News