De când vom primi bani la magazin pentru ambalajele de la băuturi
Data actualizării:
Data publicării:
Autor: Ema Apostu
WhatsApp
Imagine cu rol ilustrativ / Sursa foto: Pexels (Sarah Chai)
Imagine cu rol ilustrativ / Sursa foto: Pexels (Sarah Chai)
În curând, am putea primi bani pentru ambalajele băuturilor. Iată de când ar urma să se întâmple...

Sistemul de garanție-returnare pentru ambalajele de băuturi ar putea deveni funcțional în toamnă, după ce executivul a aprobat administratorul unic la nivel național. Este vorba de compania RetuRO, o entitate din care fac parte reprezentanții producătorilor, ai comercianților și statul, prin autoritatea centrală pentru protecția mediului, scrie Rador.

Potrivit legislației în vigoare, de la începutul lunii octombrie, sistemul de garanție-returnare pentru ambalaje ar trebui să fie funcțional și obligatoriu pentru producători și comercianți. Sistemul ar trebui să se aplice atât produselor fabricate în România, cât și celor importate sau achiziționate intracomunitar. Practic, la cumpărarea băuturilor ambalate, consumatorii vor trebui să plătească în plus o garanție de 50 de bani pentru fiecare produs. Sistemul se va aplica pentru ambalaje primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0, 1 şi 3 litri.

După golire, recipientul trebuie dus într-unul din punctele de returnare organizate în orice magazin din țară, inclusiv în supermarket-uri. Garanția plătită inițial va putea fi recuperată fără a fi necesară prezentarea bonului fiscal. Scopul sistemului este de a introduce ambalaje într-o economie circulară pentru atingerea țintelor naționale de colectare și reciclare stabilite la nivel european.

Uniunea Europeană dorește ca până în 2025 să se colecteze 77% din peturile puse pe piață, iar până în 2029, 90%.

Hotărârea privind desemnarea administratorului sistemului de garanţie-returnare pentru ambalaje, aprobată de Guvern

Astfel, S.C. RetuRo Sistem Garanție Returnare S.A., persoană juridică română, unică la nivel naţional, a fost desemnată exclusiv pentru a implementa, gestiona, opera şi a asigura finanţarea sistemului de garanţie-returnare.

„Implementarea SGR în România va avea o contribuție esențială în atingerea țintelor ambițioase de reciclare și colectare, pe care țara noastră și le-a asumat. Prin desemnarea RetuRo ca administrator al SGR, intrăm practic în ultima etapă a procesului de implementare, aceea de construcție efectivă a sistemului. În perioada imediat următoare vom avea o întâlnire cu reprezentanții companiei, în cadrul căreia vom discuta și stabili planul de implementare, calendarul și etapele acestuia.

Chiar dacă vorbim despre un proces de implementare foarte complex, o provocare reală pentru toți factorii implicați, un lucru este cert: România are nevoie de un SGR 100% operațional în cel mai scurt timp posibil, astfel încât să scăpăm odată pentru totdeauna de tonele de deșeuri aruncate la întâmplare, pe drumuri, în șanțuri, pe câmpuri, în lacuri sau râuri”, a declarat Barna Tánczos, ministrul mediului, apelor și pădurilor.

Desemnarea Administratorului SGR își propune uniformizarea și menținerea unei coerențe în implementarea sistemului de garanție-returnare, la nivel național. Mai mult, fiind o entitate ce va funcționa pe întreg teritoriul României, este satisfăcut dezideratul de a da posibilitatea consumatorilor finali să își poată recupera garanția, indiferent de locul inițial de cumpărare. În acest mod, returnarea va fi mai facilă, ceea ce va conduce la creșterea cantității de materiale colectate.

SGR presupune reținerea unei garanții de 50 de bani pentru orice ambalaj de băutură achiziționată, sumă care va fi recuperată de consumatori imediat ce ambalajele folosite vor fi returnate în orice magazin din România. De asemenea, sistemul va fi obligatoriu pentru toate magazinele, de la cele de mici dimensiuni la supermarketuri. Citește mai departe>>

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?
pixel