Cursuri de calificare sau formare profesională pentru românii întorși din străinătate. Unde pot fi urmate și cât durează?
După mai mulți ani în care au lucrat în străinătate, sunt și români care decid să revină în țară. Aici însă se pot confrunta cu mai multe probleme legate de echivalarea actelor de studii, urmate în altă țară, de reînnoirea actelor de identitate și de naștere ale copiilor, de solicitarea drepturilor la pensie și ale asigurările medicale, dar și găsirea unui nou loc de muncă.
Ce trebuie să facă românii întorși din Diaspora acasă și sunt în căutarea unui loc de muncă? Cum se pot înregistra la Agențiile Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă?
Am discutat cu Adelina Vlad, consilier și purtător de cuvânt al AJOFM Constanța, care ne-a explicat ce trebuie să facă românii din Diaspora care au decis să se reîntoarcă în țară.
"În primul rând trebuie să se prezinte la sediile AJOFM, din județele unde au domiciliul. Spre exemplu, în județul Constanța, românii întorși din Diaspora se pot prezenta la sediul central din Constanța, dar și la punctele de lucru din Mangalia, Medgidia, Năvodari și Hârșova. Ei vor prezenta actul de identitate, ultimul act de studii care să ateste pregătirea profesională. Românii care vor să primească indemnizația de șomaj vor prezenta formularul care atestă vechimea în muncă în statul în care au lucrat. Odată înregistrați în baza de date a Agenției, vor beneficia de toate drepturile și serviciile ca și orice cetățean român. Programul nostru de muncă este de luni - joi, de la ora 8.00 până la ora 14.00. După ora 14.00 eliberăm documente", a declarat Adelina Vlad, consilier și purtător de cuvânt al AJOFM Constanța.
AJOFM Constanța urmează să desfășoare până la sfârșitul anului 11 cursuri de formare profesională. "Românii pot urma unul din cele 11 cursuri în funcție de nivelul lor de pregătire. De asemenea, pot opta pentru cursurile de anul viitor. În lunile octombrie - noiembrie vom ști exact ce cursuri vom organiza anul viitor. Toate cursurile sunt gratuite", a mai spus Adelina Vlad.
De exemplu, cursul de administrator pensiune turistică durează 20 de săptămâni, ajutor bucătar - 5 săptămâni, bucătar - 20 de săptămâni, cameristă - 10 săptămâni, contabil - 8 săptămâni, expert accesare fonduri structurale și de coeziune - 4 săptămâni, manager de proiect - 4 săptămâni, mecanic auto - 20 săptămâni, recepționer hotel - 10 săptămâni.
La aceste cursuri pot participa toți șomerii înregistrați la AJOFM, fie că sunt șomeri indemnizați sau șomeri neindemnizați.
Ce condiţii trebuie să îndeplinească românii din Diaspora pentru a beneficia de indemnizaţia de şomaj?
"Indemnizația de șomaj de acordă dacă românii din Diaspora îndeplinesc aceleași condiții ca și angajații din România. Trebuie să aibă 12 luni lucrate în ultimii doi ani. Iar articolul de încetare a activității trebuie să fie de restructurare a postului, nu demisie sau altceva. Deci, aceleași condiții ca și cetățenii care au lucrat în România.
Indemnizația se acordă de la 6 până la 12 luni, în funcție de vechimea totală în muncă. Cuantumul se calculează după legislația românească. Chiar dacă salariul în formularul pe care beneficiarii trebuie să-l depună este trecut în euro sau altă valută, indemnizația se calculează la cursul euro la data încetării activității. Se face o media a salariilor pe 12 luni și apoi se aplică ecuația românească. La Constanța, avem o situație de acest gen, cum ar fi personalul care a lucrat pe vase de croazieră. Ei vin undeva în lunile noiembrie-ianuarie, cu formularele. Și primesc indemnizația de șomaj până își reiau activitatea. După ce pleacă pe mare, solicită suspendarea indemnizației de șomaj și, când revin anul următor, se reia perioada de șomaj rămasă neefectuată", a explicat Adelina Vlad.
Românii din Diaspora pot solicita transferul indemnizației de șomaj din țara în care au lucrat în România?
Da, dacă au solicitat indemnizația de șomaj în statul unde au avut reședința. Vor face cerere de export de șomaj, care poate de la 3 până la 6 luni maxim. Vor primi valoarea indemnizației de șomaj, din țara în care au lucrat și au solicitat-o și care va fi virată într-un cont din România", a mai spus Adelina Vlad, consilier și purtător de cuvânt al AJOFM Constanța.
Acest proiect este realizat cu sprijinul Departamentului pentru Românii de Pretutindeni in perioada iunie - noiembrie 2023. Conţinutul acestui site nu reprezintă poziţia oficială a Departamentului pentru Românii de Pretutindeni.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News