Data publicării:

Cum „umflă” sistemul notele elevilor la Bac și Evaluarea Națională. Prof. Mugurel Ștefan explică fenomenul

Autor: Elena Aurel | Categorie: Stiri
WhatsApp
Sursa foto: https://www.freepik.com/, @pixelshunter
Sursa foto: https://www.freepik.com/, @pixelshunter
Prof. Ovidiu-Mihai Șontea, Colegiul Național de Informatică Tudor Vianu, București, și prof. Mugurel Ștefan, Colegiul Național Mihai Viteazul, București, au fost invitați la emisiunea DC Edu, de pe DC News, DC News TV și Părinți și pitici, unde au explicat ca notele obținute la Bac și Evaluarea Națională nu reflectă capacitatea reală a elevilor de a face față unor cerințe mai complexe și nu îi pregătește adecvat pentru viitorul lor academic sau profesional în domeniul Matematicii și Informaticii.

Prof. Mugurel Ștefan a evidențiat o problemă majoră în sistemul educațional românesc legată de evaluarea elevilor, subliniind că există o cooperare tacită între părinți, decidenți politici și profesori pentru a obține rezultate bune, chiar dacă acestea nu reflectă realitatea. Profesorul a explicat că există tendința de a supraevalua elevii pentru a evita conflictele, ceea ce duce la o distorsionare a performanțelor reale

„Mai e o problemă majoră care ține de evaluarea din sistemul nostru educațional. Este o cooperare între părinți, decidenți politici, profesori. Toată lumea e de acord să fie bine ca să nu fie rău și anume, ce interes aș avea eu să dau o evaluare corectă, făcută științific, astfel încât copil de 7 să iasă de 7, copilul de 5 să iasă de 5, copiii de 10, să iasă de 10? N-am niciun interes. Nu mai bine dau eu niște subiecte să-mi iasă ăla de 7 cu notă 9, ăla de 8 să iasă cu 9.50, astfel încât să nu se mai știe cine e bun și cine rău și vedem noi cum ne descurcăm după aia?”, a spus prof. Mugurel Ștefan. 

„Putem vorbi de populism educațional aici?”, a întrebat Sorin Ivan, decan, director al revistei Tribuna Învățământului.

„Sigur! Confort! Omul vrea să stea liniștit, să nu care cumva să facem scandal. Ce se va întâmpla - dacă dăm un examen corect - cu toți părinții copiilor care la examenul de capacitate au luat 9.50? Vă garantez că dintre copiii cu 9.50 la examenul de la Evaluarea Națională, la Matematică, la o evaluare corectă, cinstită, peste 80% dintre ei sunt în jurul notei 7.", a spus prof. Mugurel Ștefan. 

 

3. -imagine fara descriere- (prof-mugurel-stefan-prof-ovidiu-mihai-sontea_43740300.jpg)

 

Cum ar trebui evaluată Matematica

Profesorul Mugurel Ștefan a explicat cum ar trebui evaluată matematica, propunând împărțirea acesteia în trei categorii de exerciții: simple, de nivel mediu și complicate. Profesorul a argumentat că matematica nu ar trebui redusă la simpla aplicare de formule, care poate fi efectuată mai eficient de calculatoare.

„Mi se pare foarte grav. E o autopăcălire.”, a spus Sorin Ivan. 

„Dacă ne imaginăm Matematica împărțită în trei bucăți, avem exerciții simple și pe cele de nivel mediu. Ce înseamnă de nivel mediu? Să facă un raționament în doi pași. Adică nu să iau formula direct, (...) aia nu e matematică, aia e aplicare de formulă. Poate să o facă oricine, o poate face calculatorul mult mai bine decât noi.

Cam ce notă ar merita un copil care știe să rezolve strict doar problemele banale, competențele inițiale, calcule simple și raționale într-un pas? Orice om normal, când îl întrebi, zice că trebuie să fie în jurul notei 6, că atât e.

Următorul, care trece și la competențe de nivel mediu, care se mai descurcă cu raționamente în doi pași, ar trebui să-l ducem către 7-8 și cei buni care pot să rezolve dintre competențele mai complicate, pe el să-l ducem spre 9 și 10.", a spus prof. Mugurel Ștefan. 

 

Actualul sistem nu exprimă realitatea

 

Profesorul Mugurel Ștefan a criticat sistemul actual de evaluare, la Evaluarea Națională, menționând că dacă subiectele sunt preponderent de nivel minimal și se adaugă doar câteva exerciții de nivel mediu, un copil care are norocul să le rezolve obține nota maximă, chiar dacă nu este talentat la Matematică. 

„Noi, la Capacitate, dând numai subiecte de nivel minimal și unul-două exerciții de nivel mediu, un copil care știe să le facă pe cele simple și dă norocul peste el, și îi ies prima dată în viață cele două de nivel mediu, ia 10. Doamne Ferește!

Copilul ăla, când se duce la Colegiul Tudor Vianu, la colegul Șontea, nu are ce să facă cu el, fiindcă acel copil nu e talentat la Matematică, nu poate să susțină un nivel performant în domeniul mate-info. Atunci ne tot mințim.

Ce se întâmplă mai departe? Vin la noi! Părinții ce știu? „Copilul meu a luat 10! E zeu!” E zeu, dar la subiecte din alea de nivel inițial. Cum facem noi să-l urcăm, să facem specialist din el? Putem? Nu! De unde nu e, nici Dumnezeu nu cere.”, a spus prof. Mugurel Ștefan la emisiunea DC Edu, de pe DC News, DC News TV și Părinți și pitici.

 

Youtube video image

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel