Cum se frânează corect pe maşina cu sistem ABS. Titi Aur: Vedem şoferi care spun că frâna mai bine maşina fără ABS
Titi Aur a oferit un mini-curs de conducere defensivă în cadrul emisiunii DC Conducem, de la DC NEWS TV.
În ediţia de sâmbătă, 10 iunie, Titi Aur, instructor de conducere defensivă, a explicat cum se face în mod corect o frânare de urgenţă.
"Frânarea de urgenţă se poate face şi la maşina fără sistem ABS, dar şi la cea cu sistem ABS. Cea fără ABS nu prea mai există, dar ca să ştie toţi, frânarea de urgenţă se face prin apăsarea la maximum a pedalei de frână, dar fără să se blocheze roţile. Adică trebuie dozată apăsarea pedalei astfel încât să nu se blocheze roţile. Cum ştim că s-au blocat roţile? Pe asfalt uscat, se aude acel scârţâit, printre altele, dar mai avem şi şosele ude, cu noroi, cu zăpadă, etc. Când încep să frânez, simt că maşina parcă accelerează. Asta pentru că una sau mai multe roţi au început să se blocheze. O roată blocată are aderenţă mai mică decât o roată care se învârte. Când apăs frâna şi maşina se duce în faţă, dar eu simt că parcă accelerează, e clar ce se întâmplă.
Acum, însă, cei mai mulţi conduc o maşină cu sistem ABS. Asta înseamnă că atunci când apăs pe frână, calculatorul de bord primeşte informaţii de la fiecare roată, şi când una sau mai multe roţi sunt la limita blocării, calculatorul eliberează, printr-un sistem hidraulic, frâna pe zona respectivă. Şi eu simt în pedală pentru că tremură.
De ce tremură pedala? Maşina ar putea fi gândită să nu mai tremure pedala, dar e gândit sistemul în aşa fel încât şoferul să fie atenţionat că una sau mai multe roţi sunt la limita blocării. Ce trebuie să fac eu? Şoferul care vine din maşina fără ABS e tentat să ridice piciorul de pe frână când simte acele vibraţii, lucru fatal pentru maşina cu ABS. Calculatorul nu mai ştie ce are de făcut, pedala se ridică tot mai sus. Şi vedem şoferi care spun că maşinile cu ABS nu sunt bune şi că frânează mai rău decât maşinile vechi, fără ABS. Mai ales pe nisip, sau şosele cu aderenţă scăzută. E adevărat că maşina nu frânează.
Cum trebuie frânat la sistemul ABS? Trebuie apăsat maximum pe pedala de frână şi indiferent ce boncăne, troncăne, etc, ţinem piciorul acolo. Maşina ştie ce are de făcut", a declarat Titi Aur.
De ce nu fac şoferii corect frânarea pe ABS
"Pentru că nu fac asta nicăieri, nu li se explică nici la şcoală, nici după, mai ales dacă au făcut şcoala când nu erau maşini cu ABS. Şi se ajunge la accident pentru că nu ştiu să frâneze. Vorbim de şoferi cu experienţă!
Deci încă o dată. La maşina fără ABS, trebuie să dozez şi să simt când se blochează sau nu roţile. E greu. La maşina fără ABS, e simplu. La frânarea de urgenţă, apăs maximum pe pedala de frână. Şi trebuie să mai ştiu încă ceva la maşinile cu ABS. Mai avem un avantaj. Putem trage de volan şi să evităm. Pentru că roţile nu se blochează, maşina are direcţie.
La o maşină fără ABS, când apăsam frâna şi se blocau roţile, indiferent cum viram eu, maşina tot în faţă se ducea. Nu mai conta că eu trăgeam de volan", a mai arătat expertul.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News