"Trebuie să ştim, prima dată, că o maşină nu se răstoarnă atâta timp cât este pe asfalt. Indiferent ce facem, ce manevre facem, este aproape imposibil să o răsturnăm. Totuşi, când virezi sau când derapezi, dacă roţile se opresc în ceva fix, o bordură spre exemplu, există şi probabilitatea să se răstoarne. Mai există posibilitatea asta când, într-un viraj, maşina e lovită în lateral. Tot sistemul de ţinută de drum şi eficienţă în a rămâne pe drum a ajuns în ziua de astăzi la orice maşină să reuşească să o facă să nu se răstoarne decât atunci când primeşte un şoc lateral.
Ce facem în astfel de situaţii? În primul rând, trebuie să facem în aşa fel încât să nu ajungem. Dar dacă totuşi ajungem, ce facem? În primul rând, dacă purtăm centura corect, următorul pas e să stăm puţin, să ne orientăm, să înţelegem unde suntem. Şi nu e uşor. În afară de panică, apare şi dezorientarea. Primul instinct este să ducem mâna la centură, să o desfacem. Din fericire, la maşinile noi, din ultimii 15-20 de ani, centura de siguranţă nu se deschide. Când eşti pe asfalt, pe uscat, nu e grav. Dar când eşti în apă sau maşina a luat foc, e pericol. Dar ea nu merge deschisă pentru ca tu să nu cazi în cap şi să nu rişti să îţi rupi coloana sau să îţi tasezi vertebre. Dacă maşina este pe plafon şi pe centură te laşi cu mai mult de 15-20 de kg, senzorii nu te lasă să decuplezi. Atunci apare panica şi mai mare. Trebuie să ştii că trebuie să detensionezi centura. Asta înseamnă că găseşti nişte puncte de sprijin, te împingi ca să ridici corpul şi să nu te mai laşi pe centură. Abia atunci se deschide. Pentru asta trebuie să pui cotul în plafon, genunchii în volan, astfel încât să te poţi susţine singur. Dacă nu ai capacitatea asta, pentru că nu ai putere, pentru că eşti lovit, ai mâna ruptă, etc, vor veni alţii să te scoată. Alţii fiind fie specialişti, fie unii care ştiu ce trebuie să facă. Riscul e să vină unul de pe stradă, să încerce să te scoată, să nu se deschidă centura, să ia ceva să o taie, şi tu cazi. Şi ajungem iar la coloană ruptă.
În Germania şi în multe alte ţări s-a introdus simulatorul de răsturnare. Şi în multe ţări se foloseşte înainte de a face şcoala de şoferi, pentru ca un număr cât mai mare de persoane să înţeleagă că ai putea ajunge în astfel de situaţii şi să ştii ce ai de făcut", a declarat Titi Aur la DC Conducem.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
- BANCUL ZILEI: Lecția de Limba Româna
- Mai avem o lună cu Pluto în Capricorn! Fraze cheie pentru fiecare zodie
- Băutura japoneză care îmbunătățește somnul și abilitățile sociale
- Șoferul strivit de un tramvai în București era soțul femeii peste care s-a aruncat benzină în Parlament - surse / update
- Candidatul care ne-ar putea aduce "o surpriză" la alegerile prezidențiale. Bogdan Chirieac, scenariul în care "victoria lui Marcel Ciolacu devine clară"
- Piromanul de la Parlament, declarat „erou național”. Ai grijă ce comentezi pe TikTok pentru că intră pe fir DIICOT! Mircea Toma și Valentin Jucan, reacții
- Calendar Creștin Ortodox. Sărbătoare 19 septembrie 2024
- Ambasadorul SUA la Budapesta: Cum e posibil ca țara care s-a ridicat la luptă în 1956 împotriva sovieticilor să facă azi jocurile Rusiei?
- PSD, decizie privind legea care i-ar permite lui Iohannis să candideze la alegerile parlamentare din 1 decembrie 2024
- Elevii nu își vor mai putea filma profesorii în timpul orelor. Florian Lixandru: Există câteva excepții