Data publicării:
Cum funcționează toaleta unui avion aflat la peste 10.000 de metri altitudine. Rolul "vagoanelor cu miere"
Te-ai întrebat vreodată cum funcționează toaleta unui avion aflat la peste 10.000 de metri altitudine?
Cum te conectezi la internet în timp ce mergi în aer cu 700 de kilometri pe oră? Cum poți prepara alimente și băuturi calde la mare altitudine? Și cel mai important, cum funcționează o toaletă la o înălțime de 12.000 de metri?
Puțini dintre noi se gândesc la acțiunile zilnice care au loc la bordul unui avion. Circulația aerului, încălzirea alimentelor și băuturilor, chiar și spălarea toaletei, sunt lucruri greu de făcut atunci când ești în aer.
"Este destul de remarcabil când începi să sapi adânc. Totul este de două ori mai greu într-un avion decât la sol", spune Al St. Germain, un consultant în industria aviației care a lucrat pentru mai multe companii aeriene.
De ce nu putem trage apa în toaleta din avion
Folosirea apei pentru a spăla toaletele avioanelor nu este posibilă din cauza restricțiilor de greutate a aeronavei. În schimb, avioanele folosesc aer. Sistemul standard de evacuare folosește presiunea diferențială a aerului pentru a goli vasul, într-un design brevetat inițial de James Kemper în 1975.
Rezervoarele de deșeuri – unde ajunge tot ceea ce merge în toaletă – sunt de obicei situate în spatele avionului și, adesea, în față. Când apăsați butonul de spălare, o supapă se deschide în partea de jos a vasului de toaletă, conectându-l la o țeavă de dedesubt. Acea țeavă - și rezervorul de deșeuri - sunt sub presiune, ceea ce înseamnă că deschiderea supapei creează un vid care aspiră ceea ce este în vas.
"Este ca și aspiratorul tău – e nasol. Pe măsură ce apăsați butonul, acesta deschide supapa – și de îndată ce supapa se deschide, aspirația trage totul afară, apoi supapa se închide", spune Nigel Jones, un expert în inginerie aeronautică de la Universitatea Kingston din Londra, care face parte și din comitetul de acreditare al Societății Regale Aeronautice din Marea Britanie.
Efectul de vid are loc în mod continuu în timp ce avionul este în aer, spune Jones – pur și simplu nu îl auzim până când nu deschidem supapa și conectăm toaleta la sistem. Când avionul este la sol, totuși, presiunea diferențială nu este acolo - ceea ce înseamnă că spălarea toaletei este operată de o pompă, care creează un vid în rezervor. Pe măsură ce avionul urcă în aer, iar presiunea diferențială în rezervor crește, vidul se formează în mod natural și pompa se oprește.
Vasele de toaletă sunt acoperite cu teflon. "Așa că nimic nu se lipește – presiunea diferențială șterge totul foarte repede", spune Jones. Companiile aeriene aleg câte toalete doresc într-un avion și unde le doresc. Jones spune că există un număr minim pentru o aeronavă, în funcție de dimensiune, dar companiile aeriene pot monta mai multe.
Ce sunt "vagoanele cu miere"
Desigur, un rezervor care este umplut trebuie golit - și aici intervin "vagoanele cu miere". Acestea sunt vehicule de service aeroportuar care golesc rezervorul și preiau conținutul pentru a fi procesat pe terenul aeroportului.
Este un proces bine perfecționat, cu 50 de ani de istorie, dar lucrurile s-ar putea schimba. Jamco, o companie japoneză care deține în prezent o cotă de 50% din piața toaletelor pentru avioane, a depășit deja granițele, construind bideuri la bord pentru opt companii aeriene. De asemenea, au fost primii care au introdus pe Boeing 787 robinete igienice fără atingere.
Un purtător de cuvânt al companiei a declarat pentru CNN: "Există constrângeri în ceea ce privește spațiul, cerințele de siguranță și certificările stricte, ceea ce face dificilă introducerea de noi tehnologii în interiorul aeronavelor. Cu toate acestea, desfășurăm în mod continuu ateliere și discuții cu diverse părți interesate pentru a explora produsele de interior de ultimă generație".
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News