Data publicării:

Cum a abordat Vestul schema de ajutor pentru consumatori în criza energiei. Ion Lungu, AFEER: Așa ar fi fost corect și normal

Autor: Elena Didila | Categorie: Economie
WhatsApp
Ion Lungu, director executiv al Asociației Furnizorilor de Energie Electrică din România
Ion Lungu, director executiv al Asociației Furnizorilor de Energie Electrică din România

Despre criza energetică și soluții la problemele momentului s-a discutat la emisiunea- dezbatere transmisă de către DC News astăzi, unde invitat a fost șo Ion Lungu, directorul executiv al Asociației Furnizorilor de Energie Electrică din România.

"Principalii actori din piața de energie din România ar putea să transmită o serie de idei decidenților mai ales că fiecare dintre noi exprimă un punct de vedere legat strict de activitatea sa", a debutat în dezbatere Ion Lungu.

”Este foarte important faptul că noua ordonanță aduce unele îmbunătățiri, însă, din punctul nostru de vedere, nu rezolvă în totalitate problemele. Principala lipsă pe care o văd eu la abordarea situației actuale este faptul că se caută soluții pe perioade scurte sau medii fără însă a se umbla la cauzele care au condus la această criză și mă gândesc aici la faptul că trebuie să avem în vedere chiar una din ideile care s-au dezvoltat în Consiliul European care spunea că este necesară o coordonare cu părțile participante pentru diminuarea creșterii prețurilor", continuă directorul executiv al Asociației Furnizorilor de Energie Electrică din România.

"Ar fi fost corect ca banii să fi fost alocați direct către consumatori"

"Dacă este să vorbim despre această schemă de suport, așa cum pare firesc și normal, dacă tot o să primim bani și suport de la buget, ar fi fost corect ca acești bani să fi fost alocați direct de la buget către consumatori și să nu fie folosită o verigă din lanțurile furnizorilor de energie electrică, pentru că schema se complică extrem de mult în această situație, apar probleme de birocrație, de neînțelegere și chiar de birocrație nejustificată asupra furnizorilor", este opinia lui Ion Lungu. 

Sunt două elementele de bază pe care le-a subliniat Ion Lungu, și anume presiunea pe cash-flow, acesta informând că la sfârșitul primei perioade a schemei de compensare s-au încasat doar aproximativ 25% din sumele care trebuiau compensate cu specificarea că din mecanismul de plafonare aplicat pe partea a doua a schemei de compensare nu s-a încasat nimic.

Al doilea element de bază menționat de către Ion Lungu este reprezentat de o serie de costuri care rămân neacoperite în zona de furnizare a energiei electrice.

Ce soluții a adoptat Vestul Europei?

"În țările din Vest s-au aplicat în general măsuri de natură fiscală, precum reducere de TVA sau de alte elemente fiscale, sau ajutoare directe către consumatori. Acestea au fost cele două elemente care au fost în general utilizate", a adăugat Ion Lungu, directorul executiv al Asociației Furnizorilor de Energie Electrică din România, completând cu exemplul Angliei unde s-a aprobat o schemă de susținere și plata în avans pentru unii furnizori care erau în imposibilitatea de a furniza energie electrică.

Youtube video image

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel