Cultura a adus mai mulți bani la bugetul statului decât industria turismului sau domeniul asigurărilor
Autor: Elena Didila | Publicat pe: 23 mai, 09:04
WhatsApp
”Cultura este o investiție care dă roade”
Cultura este o investiție care aduce inclusiv beneficii economice unui oraș. Dezvoltarea culturală nu poate avea loc fără o strategie care să fie însușită de toți factorii implicați – administrație publică, organizații independente, industrii creative și antreprenori. Fără dialog, negociere și compromis, nu se poate construi, oricât de dificil este să aduni la un loc toți acești actori.

Aceasta a fost concluzia principală a dezbaterii „Viitorul Culturii”, care a avut loc duminică, 22 mai 2022, la Palatul Culturii din Iași, cu participarea Corinei Șuteu, fost ministru al Culturii și expert în politici publice, a mai multor antreprenori și reprezentanți ai mediului cultural, dezbatere moderată de Ștefan Teșianu, manager cultural, antreprenor și co-fondator al organizațiilor Centrul Cultural Clujean, Fapte și Nord, potrivit Agerpres.

Dezbaterea a avut loc în cadrul Romanian Creative Week (RCW), cel mai important eveniment dedicat industriilor creative românești, care se desfășoară la Iași în perioada 20 – 30 mai.

Ștefan Teșianu: Cultura este o investiție care dă roade

„Cultura are în România niște cifre economice impresionante. PIB-ul generat de sectoarele culturale și creative este efectiv mai mare decât cel din industria turismului sau din domeniul asigurărilor. Din sectoarele culturale și creative vine între 3 și 6% din PIB.

Așadar, cultura are o forță inclusiv din punct de vedere economic. Țările și orașele cu viziune încep să o integreze în planurile de dezvoltare durabilă. E momentul să ieșim din această viziune pășunistă, de acum un secol, a culturii înțeleasă ca pe o întâmplare găzduită de muzee și palate cu trepte de granit, la care te uiți și îți bucuri ochii. Cultura este o investiție care dă roade”, a fost direcția dată dezbaterii de către Ștefan Teșianu.

G Ad:

Întâlnirea dintre cultură și viziunea politică

Corina Șuteu a insistat asupra faptului că, fără o strategie și fără colaborare e foarte greu să construiești pe termen lung. Iar implicarea autorităților locale este esențială:

„Noi trebuie să convingem și autoritatea locală că, într-adevăr, cultura este un motor economic extraordinar. Nu e ceva evident, pentru că de-a lungul timpului, discursul care s-a propagat inclusiv în Europa a fost de tipul «cultura consumă bani». Dar în realitate, cultura este un serviciu public, un bun al comunității, care generează context și dinamică economică. Noi trebuie să facem lobby ca acest lucru să fie înțeles”, a declarat Corina Șuteu.

Expertul, care a lucrat pentru strategiile culturale ale orașelor București și Arad, cu experiență de 7 ani în SUA, a explicat că la Iași există germenii unei acțiuni culturale, Romanian Creative Week, care poate, ulterior, să se consolideze într-o strategie locală de dezvoltare culturală.

„Cred că trebuie lucrat mai aproape cu administrația publică locală, dar și centrală, pentru a stabili o direcție valabilă pentru următorii 10 ani. Nici o strategie culturală nu se face doar dintr-o direcție: cineva spune că așa trebuie să fie. Se face la întâlnirea unor practici culturale și o viziune politică publică la nivel local. Cultura nu mai este doar pentru inițiați. Am ajuns într-o cultură a utilizatorului, în care toată lumea poate să inițieze, să participe, să emită judecăți. Aici e nevoie de un compromis”, a mai menționat Corina Șuteu, la dezbaterea „Viitorul Culturii”.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?
Crossuri parteneri
DCBusiness.ro
DCBusiness.ro
DCMedical.ro
DCMedical.ro
StiriDiaspora.ro
StiriDiaspora.ro
DefenseRomania.ro
DefenseRomania.ro
Spectacola.ro
Spectacola.ro
Astrosens.ro
Astrosens.ro