„Eu am spus niște lucruri de bun simț, care, în prezent, ca un lait motiv, apar în discursurile primului-ministru, Viorica Dăncilă, ministrului Finanțelor, Eugen Teodorovici, alți demnitari PSD și chiar în rândurile opoziției, fie că vorbim de Rareș Bogdan, Ludovic Orban sau, mai recent, Florin Cîțu. De 30 de ani, ne aflăm într-o interminabilă campanie electorală și întrecere socialistă în a arunca cu pomeni în anumite categorii socio-profesionale, în detrimentul altora și, în primul rând, în detrimentul României. În tot acest timp, reforma marilor sisteme publice a fost pusă în așteptare. Este nevoie, în al 12-lea ceas, să ne asumăm o reformă radicală și profundă a statului, a marilor sisteme publice.
Cele trei mari găuri negre ale României
Spun de mult timp că nu mai putem aștepta, cum nici criza nu va aștepta după noi! Reforma sistemelor publice înseamnă sănătate, învățământ, administrație, - cele trei mari găuri negre ale României. Sunt sisteme mamut, anacronice și mari consumatoare de resurse. Evident, reforma statului trebuie să înceapă cu administrația. Veniturile administrației publice locale, în ultimii 20 de ani, au depășit 250 miliarde de euro! Rezultate: două treimi din satele României nu au încă acces la niște utilități care sunt cât se poate de firești pentru o țară europeană din secolul XXI. Mă refer la gaz, canalizare, apă curentă, asfalt. Avem o administrație expandată. 3.200 de UAT-uri. Avem comune cu 500 de locuitori sau orașe cu 2.000 de locuitori, mult sub limita legală. Haideți să reformăm administrația urmând exemplul polonez. Polonia este o țară cu 38 milioane de locuitori, România cu 20 de milioane. Polonia are 312.679 km² și România 238.397 km². În 1998, Polonia și-a reformat administrația. Din 4.300 de unități administrativ teritoriale, au mai rămas 2.700. România, deși are jumătate din populația Poloniei, are 3.200 de UAT-uri. De aici rezultă toată ineficiența și risipa de resursă financiară. O guvernare PSD, cea a lui Năstase, a reușit să gestioneze treburile țării cu mai puține ministere și cu mai puțini bugetari. Cu cât este mai suplu un aparat bugetar, cu atât este mai eficient.
În spitalele din țară se moare cu zile. Acest sector trebuie mai întâi restructurat şi ulterior finanţat. Avem 355.000 de salariaţi în sănătate şi asistenţă socială, cam 1/3 din numărul total al bugetarilor. Jumătate dintre ei sunt funcţionari şi personal administrativ, altfel zis plimbători de hârtii. Nu avem nevoie de 367 de spitale de stat. Care este rostul unui spital într-un orăşel de provincie de 5.000 – 10.000 de locuitori, câtă vreme nu are nici medici buni, nici aparatură medicală?! Mai bine avem 40 de spitale noi în fiecare reşedinţă de judeţ, care să corespundă actualelor standarde, fluxuri şi circuite medicale, care să acopere întreaga patologie medicală şi să fie dotate cu aparatură de ultimă generaţie şi cu medici bine pregătiţi şi bine plătiţi. În rest, dezvoltate medicina ambulatorie și SMURD-ul care să transporte în bune condiții și în timp util acuții și cronicii la spitalele județene sau universitare.
În învățământ, populația școlară s-a înjumătățit, de la 5 milioane la 2 milioane și jumătate, însă numărul profesorilor a scăzut doar cu câteva mii. Mai mult, la examenul de titularizare din acest an, 9.000 de candidați au picat. Aceștia sunt dascălii care vor forma generațiile viitoare. Avea dreptate Traian Băsescu când spunea că actualul sistem de învățământ din România scoate proști cu diplomă", a spus Remus Borza.
„Asta nu înseamnă că trebuie să dăm cu barda în personalul din sectorul public. Și nici nu putem generaliza că toți bugetarii nu își fac datoria. Este nevoie de o schimbare de filosofie în ceea ce privește raporturile dintre angajator stat și bugetar. Angajarea, promovarea și retribuirea personalului bugetar trebuie să se facă pe criterii de eficiență și competență. Regândirea arhitecturii instituționale presupune și simplificarea acesteia: restructurare, comasare, optimizare. România va fi mai eficientă, mai civilizată și europeană când nu va mai avea un guvern expandat cu 27 de miniștri, 200 de secretari și subsecretari de stat, un Parlament cu 464 de aleși ai poporului, o administrație cu 3.200 de unități administrativ teritoriale și aproape 14.000 de ordonatori de credite: instituții, agenții, autorități. Dacă nu vom face noi acum reforma statului și a marilor sisteme publice, o va face criza mult mai dureros. Iar criza bate la ușă!", a atenționat deputatul.
Remus Borza, la DCNews - declarații complete
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
Citește articolele cu aceleași etichete:
- Orașul din România unde nu există ambuteiaje. Titi Aur: De ce se circulă extraordinar, în ciuda faptului că e foarte aglomerat / video
- Aderarea completă a României la Schengen. Comisarul European pentru Afaceri Interne, anunț important. Când ar putea fi eliminate și controalele la frontierele terestre
- Ce sunt tahionii, particulele "suspecte" care au invadat Universul
- "Sunt distrusă psihic". Ilona și Ristei, cădere nervoasă: "Este un fel de Sandu Ciorbă, ȋn chineză!"
- Naty Badea: Nu mai este de trăit în Italia. Mie îmi este foarte teamă chiar și să merg pe stradă
- Proiectul Ministerului de Interne care vizează îmbunătățirea și modernizarea sistemului. Bogdan Despescu, explicații / video
- Avocatul Poporului vrea să le facă dreptate „copiilor pandemiei” care au pierdut doi ani de școală
- USR, proiect de lege privind trimiterea pacienților de la stat la privat. Rafila, reacție
- Chirieac, după riposta Israelului asupra Iranului: S-ar putea să încheiem această pagină neagră din istoria Orientului Mijlociu
- Previziunea lui Ciuvică privind alegerile pentru Primăria Capitalei: Ia peste 40% / video
- Românii apreciază mai mult influencerii și vedetele decât medicii și profesorii. Sociolog: În topul profesiilor din SUA, artiștii sunt la nivel cu electricienii
- Sistemul RO-Alert și copiii dispăruți. Despescu: Numai prin sprijinul comunității putem avea un rezultat rapid
- Răzvan Dumitrescu, întrebare pentru George Tuță: De ce trebuia să guverneze PNL cu USR când PSD-PNL asigurase stabilitate în trecut?