Copilul agresiv. Întrebări care te pot ghida în înțelegerea acestui comportament
Copilul agresiv este o problemă în creștere a societății actuale și în mod comun – părinți și profesori – trebuie să facă eforturi pentru gestionarea eficientă a situațiilor de acasă și de la școală, susține Prof. dr. Ion-Ovidiu Pânișoară, D irector, Departamentul de Formare a Profesorilor, Universitatea din București. Comportamentele agresive nu apar „din senin”, ele au anumiți factori declanșatori, mai spune expertul în psihopedagogie, acesta subliniind și ce întrebări ar trebui să-și pună cei responsabili cu educația copiilor, astfel încât să aplice strategia corectă pentru diminuarea acestor comportamente.
Unii autori spun că agresivitatea este recompensată – implicit – de familie sau de școală. De pildă, Kutner observă că elevii mai agresivi „primesc mai multă atenție din partea profesorului”. De altfel, Kutner ne evidențiază și altfel de recompense pentru comportamentele agresive: pe termen scurt copiii agresivi obțin tot ceea ce își doresc. Abia mai târziu comportamentul agresiv o să fie asociat cu lipsa de prieteni, reputația proastă și alte consecințe negative.
Cu toate acestea, comportamentele agresive nu apar „din senin”, ele au anumiți factori declanșatori. Lerner și Parlakian ne oferă o serie de întrebări care ne pot ghida în înțelegerea comportamentului agresiv al copilului:
Unde apare comportamentul agresiv? Acasă? La școală? La magazin? La bunici? Este ceva în mediul în care se produce comportamentul agresiv de natură să-l exacerbeze: aglomerația, iluminarea, altceva care să-l „copleșească” pe copil?
Citește și: Ion-Ovidiu Pânișoară: Agenda lui 2017, pentru o reformă în Educație
Copilul își centrează comportamentul agresiv spre o persoană anume sau spre oricine? Dacă este vorba despre o persoană anume – ce declanșează respectiva reacție?
Când se petrece comportamentul agresiv? De multe ori oboseala, perioadele de tranziție – spre exemplu trecerea de la o activitate la alta – sunt factori care pot exacerba o reacție agresivă.
Citește continuarea pe performante.ro
Și încă un aspect important: James Lehman spune că nu este util să-l întrebăm pe copil „de ce?” a făcut un anumit lucru, doarece întrebarea „de ce?” nu conduce la o schimbare de comportament. În schimb întrebarea „ce ai încercat să realizezi prin asta?” are o influență mai bună asupra unei schimbări comportamentale deoarece educatorul poate să ajungă – împreună cu copilul – la o soluționare mai clară a nevoii pe care acesta din urmă o are și la un alt mod de comportament pentru viitor.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News