Data actualizării:
Data publicării:

Control EUROPOL. Oana Florea, propuneri care vizează România

Autor: DCNews Team | Categorie: Politica
WhatsApp
FOTO AGERPRES
FOTO AGERPRES

Oana Florea, vicepreședinte al Comisiei juridice, disciplină și imunități, a participat, la Bruxelles, la reuniunea constitutivă a Grupului mixt de control parlamentar asupra Europol.

"În zilele de 9 și 10 octombrie 2017, am participat, la Bruxelles, la reuniunea constitutivă a Grupului mixt de control parlamentar asupra Europol. Acest JPSG (Joint Parliamentary Scrutiny Group) a avut ca principal obiectiv adoptarea unui Regulament de procedură pentru a permite lucrărilor să înceapă pe deplin în al doilea semestru al anului 2017", a spus deputatul.

Temele în dezbatere

 

"Discuțiile Grupului Mixt s-au axat pe șase direcții: conducerea JPSG, organizarea secretariatului, procesul decizional, dreptul de a pune întrebări, regimul lingvistic și constituirea de subgrupuri.

În privința conducerii Grupului Mixt, Parlamentul European a propus un sistem dual, cu un co-președinte din partea PE și unul desemnat de țara ce are conducerea UE. Însă, acest sistem ar fi pus parlamentele naționale într-un rol decorativ, deoarece co-președintele din partea PE ar fi avut un mandat stabil de cinci ani, în timp ce partenerului lui s-ar fi schimbat tot la șase luni.

În consecință, am susținut conceptul de ”Troica” - câte un președinte din partea țării aflate la conducerea UE, al celei dinainte și al celei ce urmează: ”Și noi considerăm că Troica este o propunere interesantă și merită luată în considerare, astfel asigurându-se o continuitate președinției.” De remarcat că, în contextul preluării președinției de către România în 2019, vom ajunge în curând la conducerea acestui Grup, pentru un an și jumătate.

Și la organizarea secretariatului JPSG, Parlamentul European a încercat să fie generos, oferindu-se să suporte toți angajații și cheltuielile. Ceea ce ne-ar fi adus iarăși în poziție secundară. Cum Grupul are două ședințe pe an, iar prima are loc în țara care deține președinția UE și a doua la PE, ar fi însemnat ca rolul nostru să se reducă la o sală pentru ședințe. Sigur, ne dorim să reducem cheltuielile, dar, avem datoria să punem interesul național în față. Ca atare, am susținut că: ”Dacă luăm în considerare constituirea Troicii, atunci este firesc ca secretariatul Grupului să fie asigurat de parlamentele statelor memebre în Troica, prin rotație.”

Procesul decizional a fost tranșat rapid, în condițiile în care Declarația de la Bratislava statuează, de principiu, regula consensului în organismele europene. Metodă pe care am susținut-o și noi, pentru acest grup", a mai zis Oana Florea.

"În intervenția pe tema dreptului de a pune întrebări am apreciat că este un instrument necesar, dar am atras atenția că trebuie să avem grijă să nu paralizăm activitatea Europol. Am subliniat că trebuie gândit un sistem echilibrat, care să asigure o comunicare fluentă și transparentă.

Regimul lingvistic propus a fost ca limbile folosite să fie cele oficiale în Parlamentul European, franceza și engleza.

Am susținut, de asemenea, posibilitatea constituirii de subgrupuri, cu două principii de funcționare: fiecare parlament național să fie reprezentat în fiecare subgrup ce se va înființa, iar concluziile acestora să fi prezentate plenului Grupului Mixt", a subliniat deputatul PSD.

Contextul legal

 

Sarcinile și responsabilitățile acestui JPSG sunt prevăzute la articolul 51 din Regulamentul (UE) 2016/794 și cuprind, printre altele, dreptul de a adresa întrebări președintelui Consiliului de administrație al Europol, directorului executiv al Europol sau adjuncților acestora, precum și a Autorității Europene pentru Protecția Datelor, dreptul de a fi consultat în legătură cu programarea multianuală a Europol, dreptul de a solicita documentele pertinent necesare în vederea îndeplinirii sarcinilor sale, precum și dreptul de a elabora concluzii de sinteză cu privire la monitorizarea politică a activităților Europol.

Articolul 88 din TFUE, astfel cum a fost introdus prin Tratatul de la Lisabona, prevede o formă unică de control a funcționării Europol de către Parlamentul European, împreună cu parlamentele naționale.

La 11 mai 2016 a fost adoptat Regulamentul (UE) nr. 2016/794 al Parlamentului European și al Consiliului privind Agenția Uniunii Europene pentru Cooperare în Materie de Aplicare a Legii (Europol). Noul regulament a capacitat Europol și a făcut posibil un control parlamentar mixt al acestuia de către Parlamentul European, împreună cu parlamentele naționale. 

Conferința președinților parlamentelor din UE a adoptat la 24 aprilie 2017 concluzii cu privire la crearea unui grup mixt de control parlamentar (JPSG), în conformitate cu articolul 51 alineatul (1) din Regulamentul Europol și în concordanță cu articolul 9 din Protocolul nr. 1 la Tratatul privind Uniunea Europeană, Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene și Tratatul de instituire a Comunității Europene a Energiei Atomice.

Potrivit articolului 51 din Regulamentul Europol, grupul mixt de control parlamentar va juca un rol esențial în „monitorizarea din punct de vedere politic a activităților Europol în îndeplinirea misiunii sale, inclusiv în ceea ce privește impactul respectivelor activități asupra drepturilor și libertăților fundamentale ale persoanelor fizice". 

Cu ocazia reuniunii sale din 24 aprilie 2017, Conferința președinților a convenit că JPSG se va reuni de două ori pe an. În prima jumătate a anului, JPSG se reunește în parlamentul țării care deține președinția prin rotație a Consiliului Uniunii Europene, în timp ce, în a doua jumătate a anului, JPSG va organiza o reuniune la Parlamentul European. 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel