”Nebunia înseamnă să faci acelaşi lucru în mod repetat şi să te aştepţi să obţii alt rezultat - Albert Einstein.
Se fac 10 ani de cand a aparut ideea mareata si creata a taxei de prima inmatriculare (botezata ulterior taxa de poluare si timbru de mediu). De nenumarate ori, Romania a fost sanctionata de CJUE pentru instituirea acestor taxe si obligata sa inlature actele normative respective, cu consecinta restituirii sumelor platite de cumparatorii de masini cu acest titlu. In principal, aceasta taxa a fost considerata ilegala intrucat incalca una dintre libertatile fundamentale ale spatiului UE, libertatea de circulatie a marfurilor.
Instantele romanesti, cu mici diferente in anii de inceput ai luptei judiciare contra acestei taxe contrare circulatiei marfurilor, i-au stabilit si ele caracterul ilegal.
[citeste si]
Reamintesc ca, impreuna cu echipa mea, am fost unii dintre initiatorii curentului judiciar declansat contra acestei taxe. Motivatia noastra nu a fost niciodata contrara ideii de a pune poluatorul sa plateasca pentru prejudiciile aduse mediului prin utilizarea excesiva a unor masini poluante, ci faptul ca taxa incalca principiul liberei circulatii a marfurilor in UE, discrimineaza intre cei care cumpara o masina ne-inmatriculata inca in Romania si cei care cumpara o masina deja inmatriculata (iar Romania este plina - ochi de rable si de gioarse de pe vremea lui Pazvante chiorul) si pentru ca inseala increderea populatiei ca taxa ar fi o aplicare a principiului "poluatorul plateste", de vreme ce nu penalizeaza utilizarea frecventa, excesiva a masinilor personale sau profesionale (mai ales a celor vechi), ci simpla introducere in circulatie pe drumurile publice din Romania a unor masini.
O vreme, existenta acestei taxe fara nicio logica a determinat un periculos comert la granita cu Bulgaria - romanii isi inmatriculau masini in Bulgaria, fara taxe de prima inmatriculare/poluare, pe care le utilizau (le utilizeaza si acum) in Romania. Nimeni nu stie cate masini inmatriculate in Bulgaria au starea tehnica necesara circulatiei sigure pe drumurile publice din Romania si nici cate astfel de masini au asigurare RCA. Dar romanul e inventiv si, in plus, se adapteaza repede si din mers riscurilor care ii pun pericol viata.
Aflu recent ca Ministerul mediului pregateste o noua taxa de poluare, cu nimic diferita de cele trei anterioare, toate sanctionate si, practic, interzise de CJUE. Se pare ca toata tarasenia judiciara si, mai ales, toate complicatiile logistice si financiare determinate de necesitatea restituirii catre cetateni a unor sume de ordinul miliardelor incasate cu titlu de taxa de prima inmatriculare/poluare/timbru de mediu au fost in zadar.
O luam, asadar, de la capat, sperand ca, desi facem in mod repetat acelasi lucru, de data asta vom obtine un alt rezultat.
Ma intreb, totusi, care este motivul pentru care nu se plateste aceasta taxa de poluare pe cantitatea de carburant utilizat si pe numarul de kilometri parcursi. Daca e valabila si dezirabila ideea ca poluatorul plateste, atunci nu mai are importanta prima sau a n-shpea inmatriculare in Romania, nici vechimea acesteia, ci numai faptul ca proprietarul sau angajatul proprietarului utilizeaza masina prea frecvent pentru un mediu inconjurator presupus sanatos.
Cu banii din aceasta taxa care ar penaliza in mod real poluarea, s-ar putea crea facilitati pentru masini, baterii si prize electrice si, de ce nu, cercetare stintifica pentru noi forme de energie regenerabila utilizabila pe masini (cum ar fi motorul pe hidrogen), capacitati proprii de productie, inclusiv sub forma unor panouri sau acoperisuri solare si alte investii inteligente in energie sanatoasa.
Dar nu. Noi trebuie sa insistam sa facem acelasi lucru, sperand intr-un alt rezultat.” a scris Gheorge Piperea pe Facebook.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
Citește articolele cu aceleași etichete:
- Plata pensiilor pentru luna mai. Daniel Baciu, șeful Casei de Pensii, precizări importante pentru pensionarii români
- Horoscop 24 aprilie: Berbec, Taur, Gemeni, Rac, Leu, Fecioară. Zodia care-și pierde controlul. Va fi foarte greu să-ți revii!
- 5 pași pentru un somn mai bun conform oamenilor de știință
- Efectele prafului saharian asupra sănătății. Beatrice Mahler: Cine trebuie să aibă grijă să nu iasă din casă
- Ce se întâmplă cu pensiile românilor. Răsturnare de situație de la Poșta Română
- Judecătoarea din dosarul lui Vlad Pascu, autoarea unor gafe intolerabile, mută în fața presei. Tace mâlc
- Pască pufoasă fără aluat
- Sephora, gafă majoră. Compania își cere scuze după ce a jignit victimele Fenomenului Pitești / foto în articol
- Horoscop 24 aprilie 2024. Avem Lună Plină în Scorpion! Cele 4 zodii puternic afectate
- Candidatul cu șanse maxime la Capitală, după mutarea PSD - PNL. Ciuvică: Înainte, avea șanse minime
- Cum te autosabotezi fiind negativist. Psiholog: „Aoleu, dacă pățesc ceva? Nu o să fii niciodată fericit!”
- Cozi la spălătorii din cauza prafului saharian. E vreun pericol sau e doar un moft?
- E salvarea dependenților! „Am un comportament pe care vreau să-l elimin, nu pot, așa că optez la această metodă”