Conducta caspică a fost închisă. S-ar putea închide și rafinăria Rompetrol? - UPDATE
Data actualizării:
Data publicării:
Autor: Bogdan Chirieac
WhatsApp
foto pexels ilustrativ Johannes Havn
foto pexels ilustrativ Johannes Havn
O știre nebăgată în seamă în România a apărut pe agențiile internaționale: conducta caspică a fost închisă! Pentru cunoscători, prin respectiva conductă petrolul din Kazahstan era transportat, inclusiv pe teritoriul Rusiei, până la Marea Neagra, de unde era preluat de nave, în general cu pavilioane de complezență, pe apă, până la Midia Năvodari, proprietatea Rompetrol.

UPDATE: La solicitarea DCBusiness, Rompetrol a făcut mai multe precizări după semnalul de alarmă tras într-un articol al analistului Bogdan Chirieac în care vorbea despre riscurile închiderii conductei caspice de petrol prin care România își asigură în jur de 40% din necesarul de țiței.

Citește răspunsul pe dcbusiness.ro

---- 

S-ar putea închide și rafinăria Rompetrol? Compania kazahă deține 40 % din vânzarea de produse petroliere în România.  

Motivul închiderii conductei caspice se referă oficial la minele ce plutesc liber în nordul Mării Negre și care ar pune în pericol circulația maritimă. În același timp, guvernul kazah, altminteri foarte apropiat de Moscova și de Putin, tocmai a condamnat agresiunea barbară a Federației Ruse în Ucraina.

România, neavând practic politica externă, probabil că nu a luat în seamă decât cu titlu de inventar știrea publică. La fel, ministerul Energiei preocupat să închidă, cu celeritate, centralele pe cărbune, în timp ce Germania tocmai a anunțat oficial că le redeschide, probabil că nici nu a considerat că e o știre importantă.

Conform datelor oficiale, cam 40% din cantitatea de produse petroliere vândută în țara noastră provine de la Rompetrol. Compania a făcut investiții masive în rafinăria sa și are produse la standarde europene. Problema este că o posibilă gaură în piață de așa anvergură riscă să arunce România în haos.

Cu siguranță, Rompetrol are stocuri tampon. Cu alte cuvinte, chiar și fără nave alimentând constant rafinăria, aceasta nu va rămâne fără materie primă din care să producă benzina, motorină și uleiuri. Si, țotuși, este un moment dificil. Cunoscând ineficiența administrației din România, este foarte probabil ca semnalul de alarmă să nu fie luat în seama decât atunci când va fi prea târziu.

Explozie la o importantă rafinărie austriacă

Și fiindcă o nenorocire nu vine niciodată singură, o catastrofă s-a produs și pe piața petrolieră din Austria. Astfel, presa de la Viena a relatat despre o explozie la o importantă rafinărie austriacă. Firește, există o penurie de produse petroliere în țara central europeană, penurie compensată, altminteri de o manieră inteligentă. Astfel, OMV Austria împrumută carburant de la Moll Ungaria, iar OMV România virează Moll Ungaria combustibil din țara noastră. Cu alte cuvinte, piața din România este oricum destul de tensionată.

Războiul criminal al lui Putin în Ucraina a dat peste cap inclusiv state europene puternice. Aminteam mai sus de faptul că Germania, având la guvernare verzii intransigenți, a decis să redeschidă centralele pe cărbune și ia în calcul inclusiv fracturarea hidraulică de petrol și gaz. Soluția a fost respinsă până în prezent de majoritatea statelor europene din cauza costurilor de mediu.

În același timp, Germania, în urma renunțării la livrările de gaz rusesc, se află într-o poziție critică. Gazul nu ajunge pur și simplu pentru necesitățile celei mai mari economii europene. Ca urmare, Guvernul Scholz a decis că există două posibilități: fie companiile germane vor primi cote de gaz, fie gazul existent se va vinde la licitație. S-a ales ultima soluție. Companiile mici sunt îngrozite. Cine poate concura cu Dailmer Benz, Volkswagen  sau BWM?

Revenind în România, încercăm prin acest articol să atragem atenția autorităților de la București față de un pericol iminent pentru țara noastră. Am adresat întrebări ministerului Energiei și companiilor Rompetrol și OMV pentru a ne preciza în ce măsură prima are stocuri de petrol și cea de-a doua ar putea compensa deficitul. Alt actor important, Lukoil, nu a fost disponibilă pentru comentarii. Vă vom ține la curent cu evoluția situației.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?
pixel