Compensaţii pentru transportatorii români afectaţi de amânarea aderării României la Schengen. Proiect depus de Ciucă și Nazare: Cu cât ar putea crește indemnizația de hrană
Data actualizării:
Data publicării:
Autor: Florentina Constantin
WhatsApp
Inquam Photos / Casian Mitu
Inquam Photos / Casian Mitu
Propunerea legislativă pentru instituirea unei indemnizații de hrană în vederea compensării efectelor negative asupra activității de transport generate de întârzierea aderării la Spațiul Schengen a fost depusă la Senat de către liberalii Nicolae Ciucă și Alexandru Nazare. Urmează să fie supusă dezbaterii şi aprobării Parlamentului, în procedură de urgență.

"Prezenta lege instituie un set de măsuri, cu valoare compensatorie, ca urmare a pierderilor semnificative aferente sectorului de transporturi din România din cauza tergiversării aderării la Spațiul Schengen. Amânările repetate ale deciziei de aderare a României la Spațiul Schengen au avut și continuă să aibă costuri uriașe, pentru toate sectoarele economiei, dar, mai ales, pentru unul dintre cele mai dinamice sectoare economice din România — sectorul de transporturi", se arată în expunerea de motive.

"Pierderile cumulate estimate în orizontul de timp 2012-2022, din cauza amânării nejustificate a aderării la Spațiul Schengen, se ridică la peste 16.55 miliarde de euro, adică mai mult decât suma granturilor disponibile pentru România în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

Indemnizație de hrană de 40 euro/zi

Este important de subliniat faptul că indemnizația de hrană este obligatorie la nivelul Uniunii Europene, propunerea de față fiind și o punere în acord cu legislația europeană incidentă. Un argument suplimentar îl reprezintă și faptul că diurna pentru transportatorii români nu a fost actualizată (indexată) din anul 2002, iar, dacă s-ar fi actualizat, astăzi ar fi trebuit să ajungă la nivelul de 76 euro.

În aceste condiții, propunem instituirea indemnizației de hrană cu o valoare maximă de 40 euro/zi, valoare deductibilă fiscal în limitele acestui plafon (40 euro/zi), în condițiile legii.

Majorarea, de la 3 la 4 salarii de bază, a plafonului neimpozabil

O altă informație deosebit de utilă care reflectă impactul negativ asupra sectorului transporturilor o reprezintă creşterea puternică a pierderilor înregistrate de operatorii economiei din sector, raportat la cifra de afaceri. Astfel, în acelaşi orizont de timp de 10 ani, deși cifra totală de afaceri a crescut puternic, ponderea pierderilor în cifra de afaceri s-a dublat, ajungând la 16%, în anul 2022", se mai arată în expunerea de motive.

"Propunem instituirea, în regim de urgentă, a următoarelor măsuri:

- Instituirea indemnizației de hrană pentru lucrătorii mobili prevăzuți în Hotărârea Guvernului 38/2008 privind organizarea timpului de muncă al persoanelor care efectuează activități mobile de transport rutier; Definirea cuantumului indemnizației de hrană la echivalentul în lei a 40 euro/zi, sumă deductibilă fiscal în condițiile legii;

- Majorarea, de la 3 la 4 salarii de bază, a plafonului neimpozabil, a plafonului pentru contribuției de asigurări sociale și contribuției de asigurări sociale de sănătate, pentru indemnizația de delegare, indemnizația de detașare, inclusiv indemnizația specifică detașării transnaționale, prestațiile suplimentare primite de lucrătorii mobili prevăzuți în Hotărârea Guvernului nr. 38/2008, indemnizațiile și orice alte sume de aceeaşi natură, altele decât cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport și cazare primite pe perioada deplasării în altă localitate", se arată în expunerea de  motive.

Vezi AICI documentul integral depus la Senat.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?
pixel