Data publicării:

Redevenţă gaze, România. Solicitare a companiilor petroliere

Autor: Mihai Ciobanu | Categorie: Economie
WhatsApp
Gaze naturale
Gaze naturale

Companiile petroliere solicită autorităţilor modificarea legislaţiei în domeniu, astfel încât preţul de referinţă al gazelor, în funcţie de care se calculează redevenţele, să ţină cont de preţurile din tranzacţiile de pe piaţa locală, potrivit unui comunicat al Federaţiei Patronale de Petrol şi Gaze (FPPR).

În prezent, potrivit unui ordin al Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale, emis la începutul acestui an, preţul de referinţă al gazelor este calculat în funcţie de preţul de pe piaţa spot a bursei de gaze din Baumgarten, Austria. FPPG a lansat un studiu realizat de departamentul de consultanţă al Deloitte, denumit "Principii de stabilire a preţului de referinţă pentru gazele naturale". 

Studiul conţine descrieri şi comparaţii ale situaţiilor similare din alte state europene şi - pornind de la contextul domestic - prezintă o serie de recomandări, precum şi o alternativă optimizată la metodologia actuală de calcul a acestui preţ. 

Ce spun reprezentanţii companiilor

"Ţinând seama că, la momentul actual, cea mai mare parte a producţiei de gaze naturale a României provine din zăcămintele onshore, încurajăm aplicarea unor principii corecte de stabilire a preţului de referinţă pentru gazele naturale, cu scopul de a nu periclita industria şi climatul investiţional", spun reprezentanţii producătorilor de gaze. Astfel, în scopul sprijinirii sectorului românesc de producţie a gazului natural, atât pentru a asigura securitatea energetică a ţării, cât şi pentru a proteja consumatorii vulnerabili, companiile propun ca preţul de referinţă să reflecte caracteristicile locale ale pieţei şi industriei (tipuri de contracte încheiate, volatilitatea preţurilor, costurile percepute de operatori şi cele aferente serviciilor de reglementare). 

Totodată, preţul de referinţă trebuie să reflecte preţuri realizate efectiv, cu scopul de evita o suprataxare care ulterior s-ar putea materializa în costuri mai ridicate aplicate consumatorului final. De asemenea, preţul de referinţă trebuie să fie unul predictibil, transparent şi cu caracter nediscriminatoriu şi, totodată, trebuie sa fie rezultatul dialogului şi al unei dezbateri constructive între toate părţile implicate. 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel