Comerț extrem de periculos cu lilieci împăiați. Cercetătorii, îngrijorați că se găsesc peste tot pe internet
Autor: Neagoe Narcis-Florentin
Foto: UC Davis
Oamenii de știință trag un semnal de alarmă cu privire la liliecii vânduți frecvent online în rame, borcane, sicrie, bijuterii și alte forme.

Potrivit The Verge, este vorba despre comerț cu animale sălbatice care trece neobservat și care prezintă riscuri atât pentru speciile de lilieci, cât și pentru cei care îi manipulează, așa cum se arată într-un studiu publicat recent în European Journal of Wildlife Research.

Liliecii cei mai populari, de un portocaliu strălucitor

Deși diferite specii de lilieci sunt disponibile pentru vânzare online, studiul se concentrează pe o specie deosebit de atrăgătoare — Kerivoula picta, cunoscută și sub numele de liliacul lânos pictat.

Aceste creaturi sunt de un portocaliu strălucitor, cu aripi impresionante de culoare negru-portocaliu. Vibranța lor naturală le face probabil căutate pentru decorațiunile de Halloween. Termenul “goth” a apărut în aproape 15% dintre anunțurile cu Kerivoula picta incluse în studiu. Totuși, liliecii sunt probabil recoltați ilegal, scriu cercetătorii, ceea ce ar putea duce la scăderea populațiilor lor în sălbăticie.

Cercetătorii au analizat anunțuri pe Etsy, eBay și Amazon și au descoperit că leșurile de lilieci sunt utilizate în moduri și mai neobișnuite decât se așteptau. S-au depistat o jartieră din dantelă albă împodobită cu un corp de liliac, un alt liliac atârnând cu capul în jos de un colier tip choker, și un alt animal fixat pe un pieptăn ca accesoriu pentru păr.

856 de anunțuri care conțineau astfel de lilieci

“Este tulburător,” spune Nistara Randhawa, coautor al studiului, om de știință în domeniul datelor și epidemiolog la Universitatea din California, Davis. “Nu ar trebui să vândă acești lilieci online.”

Randhawa și colegii săi au găsit 856 de anunțuri pentru produse conținând rămășițe de lilieci după ce au căutat Kerivoula picta și termeni înrudiți precum “painted bat” sau “orange bat” între octombrie și decembrie 2022. Nu au putut determina exact câți lilieci au fost recoltați sau vânduți, deoarece vânzătorii nu împărtășesc neapărat câți lilieci au în stoc și își pot reface inventarele. În final, cercetătorii cred că rezultatele lor subestimează “vast” problema.

Recoltarea sustenabilă, o minciună

Aproximativ un sfert din anunțurile identificate erau de Kerivoula picta. Cercetătorii numărat cel puțin 284 de lilieci individuali din fotografiile din acele anunțuri. (Unele articole conțineau mai mult de un liliac.) Restul anunțurilor conțineau alte tipuri de lilieci. Achiziționarea oricărui fel de liliac împăiat este dăunătoare, chiar dacă vânzătorul susține că au fost recoltați în mod sustenabil, susțin cercetătorii în lucrarea lor:

“Respingem orice afirmație cum că comerțul online cu lilieci este etic. Afirmațiile că liliecii au fost crescuți în captivitate sunt absurde — fermele de lilieci nu există — și ar fi imposibil pentru furnizori să găsească lilieci care au murit natural în starea și numerele necesare pentru a alimenta un comerț ornamental. Acești lilieci au fost vânați”.