CNR taxează comportamentul inadecvat în mediul academic. Rezoluția a fost adoptată
Data actualizării:
Data publicării:
Autor: Liana Ganea
WhatsApp
foto: Freepik
foto: Freepik
Președintele CNR, prof. univ. dr. ing. Sorin Mihai Cîmpeanu, a semnat rezoluția privind condamnarea comportamentului inadecvat în mediul academic, în contextul celor mai recente scandaluri sexuale apărute în spațiul public.

Ce spune Rezoluția Consiliului Național al Rectorilor privind Condamnarea Comportamentului Inadecvat în Mediul Academic:

"Considerând valorile integrității, respectului și profesionalismului care trebuie să guverneze sistemul de învățământ superior din România, Luând act de recentele acuzații cu privire la acte de utilizare a funcției didactice în scop de hărtuire sexuală în mediul academic, subliniind impactul negativ semnificativ pe care astfel de comportamente îl au asupra victimelor, relațiilor în cadrul comunității universitare, asupra prestigiului și încrederii publice în învățământul superior românesc, precum și asupra societății românești în ansamblul său,

Consiliul Național al Rectorilor adoptă prezenta rezoluție:
1. Condamnarea fermă a comportamentelor inadecvate, care se abat de la normele de etică și deontologie profesională, în special cele referitoare la respectarea ființei și demnității umane:

Consiliul Național al Rectorilor condamnă cu fermitate orice formă de abatere de la normele de etică și deontologie profesională care ştirbește demnitatea beneficiarilor direcţi ai dreptului la educaţie sau lezează ocrotirea drepturilor acestora, orice formă de hărțuire, sexuală sau de orice fel, în comunitatea universitară.

Consiliul Național al Rectorilor reiterează angajamentul său pentru o politică de toleranță zero față de hărțuire și abuz în mediul universitar. Asemenea comportamente nu pot și nu trebuie tolerate sub nici o formă.

Facem un apel direct către toate universitățile din România să condamne și să sancționeze astfel de comportamente. De asemenea, este imperativ ca universitățile să ia măsuri ferme și transparente pentru a asigura un mediu academic sigur, bazat pe respect reciproc. Facem un apel direct către toate universitățile din România să identifice și să sancționeze fără întârziere astfel de comportamente, în conformitate cu prevederile legale.

2. Importanța regulamentelor și codurilor de conduită: Instituțiile de învățământ superior trebuie să revizuiască și să consolideze prevederile în domeniul eticii și deontologiei profesionale cuprinse în codul de etică și deontologie universitară, în regulamentele și metodologiile stabilite la nivelul instituției, dar și în documentele strategice care decurg din misiunea asumată. Aceste documente trebuie să creeze un cadru eficace pentru combatarea oricărei forme de încălcare a normelor de etică şi deontologie universitară, să includă prevederi clare și riguroase care să prevină și să contracareze astfel de manifestări, precum și proceduri eficiente pentru raportarea și investigarea acestora. Respectarea demnității umane, încurajarea unui mediu participativ în care fiecare membru al comunității universitare se simte apreciat și este încurajat să își aducă propria contribuție la dezvoltarea academică, este incompatibilă cu orice manifestare care poate fi considerată agresivă, verbal sau fizic, tratament umilitor, exploatare, discriminare sau hărțuire de orice natură.

3. Măsuri preventive și sprijin pentru persoanele afectate Instituțiile de învățământ superior trebuie să realizeze activități de prevenire a încălcării normelor de etică și deontologie profesională, de informare cu privire la aceste norme și mecanismele de sesizare a oricăror abateri. De asemenea, în atunci cand astfel de încălcări sunt identificate, se impune nu doar sancționarea lor conform prevederilor legale, dar și stabilirea unor mecanisme active de sprijin pentru victime, inclusiv prin consiliere psihologică.

Adoptată astăzi, 31 iulie 2024" a transmis Consiliul Național al Rectorilor.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel