Ocupă poziția a opta în topul „Forbes 500 Miliardari“, cu o avere estimată la 420-430 de milioane de euro. În „Top 300 Capital“, omul de afaceri ocupă poziţia a zecea, cu o avere estimată la 530-550 de milioane de euro. Aceasta poate fi pe scurt cartea de vizită a lui Gruia Stoica, românul care a câștigat licitația de privatizare a Companiei CFR Marfă.
Gruia Stoica, omul pe care premierul Victor Ponta ni-l prezintă drept un salutar investitor român a început să facă afaceri cu fier vechi, a recuperat câteva zeci de vagoane pentru bulgari, apoi, începând cu anul 2000, când şi-a înfiinţat Grup Feroviar Român, a păşit mereu pe urmele CFR Marfă, scrie realitatea.net.
Gruia Stoica a pornit din comuna Toflea, judeţul Galaţi. După ce a absolvit liceul în 1986, Stoica a urmat cursurile Facultăţii de Metalurigie. Şi-a continuat studiile cu un master şi, în final, a urmat cursurile Colegiului Naţional de Apărare, „doar pentru sistemul de relaţii care se formează aici", după cum el însuşi recunoaşte.
Afaceri cu dălți pentru Casa Poporului
Despre afaceri, Gruia Stoica îi place să spună că s-a lansat ,,pe piaţă" cu fierul vechi. Acesta povestea că a intrat în afaceri înainte de 1989. „Provin dintr-o familie cu bani. Am făcut afaceri şi am avut bani şi înainte de Revoluţie. Am înfiinţat prima firmă în 1990, înainte să apară legea societăţilor comerciale", susţinea Gruia Stoica. Una dintre cele mai profitabile afaceri, pe vremea comunismului, a făcut-o tot cu statul. „Aveam 150 de muncitori care confecţionau dălţi pentru ipsoserie. Toate motivele artizanale de pe Casa Poporului sunt sculptate cu dălţile mele. Am studiat nişte cataloage americane, după care am conceput o trusă cu peste 100 de scule pentru sculptat. La acea vreme, dălţile au fost la mare căutare printre constructori".
Însă, prima afacere pe care Gruia Stoica a făcut-o în domeniul feroviar este legată de recuperarea câtorva zeci de vagoane de marfă bulgăreşti aflate în Serbia răvăşită de războiul civil din anii '90. Vagoanele au ajuns în România până la urmă şi l-au costat 2.000 de mărci.
Gruia Stoica este proprietarul grupului Grampet, care include Grup Feroviar Român, creat în anul 2000, ce operează cu 9.500 de vagoane şi 225 de locomotive.
Compania GFR, cu care a câştigat pachetul majoritar al CFR Marfă, este cele mai mare transportator privat de marfă pe calea ferată, cu aproape 2.500 de angajaţi şi o cifră de afaceri de 813 mil. lei (183 mil. euro) şi un profit de 28,8 mil. lei (6,5 mil. euro). Compania deţine 22,3% din piaţa de transport feroviar de marfă, potrivit ultimelor date disponibile.
GFR este deţinută cu un pachet de 50,45% de Grampet SA, cu 26,1% de Vasile Didilă, cu 14,1% de Rapid Com (deţinută de Vasile Didilă) şi cu 9% de compania Turnoprest (deţinută de Vasile Didilă).
Pas cu pas, Grup Ferviar Român a câștigat cei mai importanti clienţi, de la Petrom şi Conpet, la Compania Naţională a Huilei, Holcim, ArcelorMittal Galaţi, Shell Gaz România, Rafo, Rompetrol sau Lukoil.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
Citește articolele cu aceleași etichete:
- De ce militarii și oamenii cu handicap nu au primit „pensia” înainte de Paște 2024. Unde s-a produs confuzia
- "Femeile din România și cele din Italia sunt foarte diferite”. Designerul Giulia Rossignoli dă cărțile pe față: E total invers
- Motivul pentru care o tânără a refuzat să mai plătească la casele self-pay din supermarket / video
- BANCUL ZILEI: Rețeta ciorbei de burtă
- Adio, mașini în București? Ce spune Nicușor Dan
- BANCUL ZILEI: Secretul ascuns al limbii române
- Ieșirea din scenă a lui Klaus Iohannis: pas cu pas, spre scenariul lansat în DCNews în decembrie 2023
- Medeea Marinescu își explică lipsa de reacție publică după ce Florin Piersic a fost internat de urgență
- Medicul Alin Popescu, despre un aliment de pe masa de Paște: Preparat așa... e nenorocire completă / Asta e o regulă pe care mulţi nu o respectă, din păcate
- Friptură de miel, ideală de Paște 2024. Rețeta secretă a pilotului Osiceanu. Invitații tăi vor fi încântați