Autor: Ioan-Radu Gava
Cercetătorii ar fi identificat urme de ADN de dinozaur în fosile vechi de 125 de milioane de ani  /  Foto cu caracter ilustrativ: Pixabay
Cercetătorii ar fi identificat urme de ADN de dinozaur în fosile vechi de 125 de milioane de ani / Foto cu caracter ilustrativ: Pixabay
Urmele ADN-ului dinozaurilor pot exista încă în oase vechi de 125 de milioane de ani, spun oamenii de știință

Resturile de ADN se pot ascunde în fosile de dinozauri vechi de 125 de milioane de ani găsite în China. Dacă structurile microscopice sunt într-adevăr ADN, acestea ar fi cea mai veche conservare înregistrată a materialului cromozomial într-o fosilă de vertebrate.

ADN-ul este înfășurat în interiorul cromozomilor din nucleul unei celule. Cercetătorii au raportat posibile structuri de nucleu celular în fosile de plante și alge datând de milioane de ani. Oamenii de știință au sugerat chiar că un set de microfosile de acum 540 de milioane de ani ar putea conține nuclee conservate. Aceste afirmații sunt adesea controversate, deoarece poate fi dificil să se distingă un nucleu fosilizat de o pată aleatorie de mineralizare creată în timpul procesului de fosilizare.

Urme ale ADN-ului dinozaurilor

În noul studiu, publicat pe 24 septembrie în revista Communications Biology, cercetătorii au comparat cartilajul fosilizat din dinozaurul cu pene, de dimensiunea păunului, Caudipteryx, cu celule de la găinile moderne. Aceștia au găsit structuri în fosile care semănau mult cu cromatina sau cu urme de ADN și proteine.

„Faptul că văd acest lucru este cu adevărat interesant și sugerează că trebuie să facem mai multe cercetări cu privire la ce se întâmplă cu ADN-ul și cromozomii după moartea celulelor”, a declarat Emily Carlisle, un doctorand care studiază fosilele microscopice și conservarea lor la Universitatea din Bristol din Anglia, dar care nu a fost implicat în noile cercetări.

„Dacă există ADN sau o moleculă asemănătoare ADN-ului acolo, va fi foarte, foarte modificată chimic”, a scris Alida Bailleul, paleobiolog la Academia de Științe din China care a condus noua cercetare. într-un e-mail către Live Science.

Cu toate acestea, potrivit paleobiologului, dacă paleontologii pot identifica materialul cromozomic din fosile, ei ar putea într-o zi să poată dezlega fragmente dintr-o secvență genetică. Acest lucru ar putea dezvălui un pic mai mult despre fiziologia dinozaurilor.

Noile descoperiri răstoarnă tot ce se știa despre conservarea ADN-ului

În primă fază, cercetătorii trebuie să afle dacă ADN-ul este acolo. Până de curând, majoritatea paleontologilor credeau că putrezirea și descompunerea distrugeau conținutul celulelor înainte ca fosilizarea să înceapă. Totuși, recent, aceștia au găsit structuri celulare legitime în câteva fosile. De exemplu, celule de ferigă vechi de 190 de milioane de ani descrise în 2014 în revista Science au fost îngropate în cenușă vulcanică și fosilizate atât de repede încât unele au fost înghețate în procesul de diviziune celulară. Cromozomi inconfundabili sunt vizibili în unele dintre aceste celule.

De asemenea, în 2020, Alida Bailleul și colegii săi au raportat posibila conservare a ADN-ului în craniul unui pui de Hypacrosaurus, un fel de dinozaur asemănător cu rața care a trăit în urmă cu 75 de milioane de ani, găsit în Montana. Posibilul ADN a fost găsit în cartilaj, țesutul conjunctiv care alcătuiește articulațiile.

Pentru noul studiu, cercetătorii au apelat la un exemplar bine conservat de Caudipteryx deținut de Muzeul Naturii Shandong Tianyu din China, scrie Sceince Alert.