Cel mai mare risc asupra economiei mondiale despre care nimeni nu vorbește. Vine din CHINA
Data actualizării:
Data publicării:
Autor: Roxana Neagu
WhatsApp
foto ilustrativ pixabay/ Risc economic global. Ecou din China
foto ilustrativ pixabay/ Risc economic global. Ecou din China
Războiul captează toată atenția, în timp ce amenințări economice negenerate de conflictul militar amenință din culise. 

400 de milioane de persoane din 45 de orașe din China sunt sub lockdown total sau parțial, ca parte din politica strictă a Chinei, zero-COVID. Împreună, ei reprezintă 40% sau 7,2 trilioane de dolari americani din Produsul Intern Brut anual pentru a doua cea mai mare economie a lumii, după cum arată datele Nomura Holdings, conform CNN

Situația este subestimată

Analizele transmit semnale de avertizare, în timp investitorii nu evaluează corespunzător cât de serioase ar putea fi consecințele economice globale generate de aceste ordine de izolare. ”Piețele globale subestimează impactul din cauză că atenția este centrată pe conflictul Rusia-Ucraina și pe majorarea ratei dobânzilor de către Rezerva Federală din SUA” scrie Lu Ting, economistul-șef al Nomura, într-o notă de săptămâna trecută. 

Shanghaiul e paralizat

Cea mai alarmantă este, conform CNN, carantina pe termen nedeterminat din Shanghai, un oraș de 25 de milioane de oameni și unul dintre principalele centre de producție și export din China. Aici, carantina a însemnat penurie de alimente, imposibilitatea de acces la îngrijire medicală, chiar animale ucise. De asemenea, cel mai mare port din lume a rămas fără personal. Portul din Shanghai este blocat. Gestiona peste 20% din traficul de mărfuri din China. Produsele alimentare sunt blocate în containerele de transport fără acces la refrigerare. Între timp, putrezesc.

Avioanele de marfă au zborurile anulate în și din oraș și mai mult de 90% din camioanele care susțin livrările de import - export sunt scoase din funcțiune. 

Sunt afectate companii precum Sony, Apple și chiar Tesla. Producătorul de MacBook a oprit complet producția. Anterior, compania estima că va livra în acest an 72 de milioane de unități. Tesla și-a închis fabrica. Producea 2000 de mașini electrice pe zi. 

”Impactul asupra Chinei este major, iar efectele asupra economiei globale sunt destul de semnificative”, a declarat Michael Hirson, șef al Eurasia Group pentru China și Asia de Nord-Est. 

Iată și de ce ar trebui să ne intereseze situația din Shanghai: 

- are cel mai mare PIB dintre toate orașele chineze – 4,32 trilioane de yuani (679 de miliarde de dolari), a treia cea mai mare bursă la nivel global după valoarea companiilor care tranzacționează acolo și al cincilea ca număr de miliardari din lume.

- până la sfârșitul anului 2021, peste 800 de corporații multinaționale și-au stabilit sedii regionale sau naționale în Shanghai, potrivit autorităților orașului- Dintre acestea, 121 sunt companii Fortune Global 500, inclusiv Apple (AAPL), Qualcomm (QCOM), General Motors (GM), Pepsico (PEP) și Tyson Foods (TSN).

- în portul din Shanghai se manipulează un volum de marfă de patru ori mai mare decât în volumul din portul din Los Angeles. 

- prin aeroporturile orașului — Aeroportul Internațional Pudong și Aeroportul Hongqiao — au trecut 122 de milioane de pasageri în 2019, făcând orașul al patrulea cel mai aglomerat hub din lume, după Londra, New York și Tokyo.

- este un important centru de producție pentru industrii, de la mașini la semiconductori.

Poverile economice vin într-un moment politic precar. În această toamnă, președintele chinez Xi Jinping va depune o petiție pentru un al treilea mandat ca lider al națiunii, rupând tradiția unui maxim de două mandate.

Citește și: LISTA completă a țărilor care au votat împotriva suspendării Rusiei de la ONU, dar și cine s-a abținut. Legăturile cu regimul lui Putin

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News


WhatsApp
Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?
pixel