Cea mai apropiată gaură neagră de Pământ este... altceva. Cercetătorii au descoperit o stea... vampir
Autor: Florin Răvdan
Fotografie creată de Felix Mittermeier, de la Pexels
Ceea ce astronomii considerau că este o gaură neagră aflată la doar 1120 de ani lumină faţă de Pământ se dovedeşte a fi altceva.

Conform acestora, ar fi vorba de un sistem format din două stele, însă una dintre ele o aspiră la propriu pe cealaltă. Acum, astronomii vor să cerceteze mai bine evoluţia acestor stele "vampir".

Identificat prima dată în anii 80, despre obiectul cosmic cunoscut drept HR 6819 s-a crezut că este isngur. La o privire mai atentă câteva decenii mai târziu a fost descoperit un partener care îl orbitează odată la 40 de zile.

Cum s-a ajuns la concluzia că nu e o gaură neagră

Dacă ar fi fost trei obiecte, adică o gaură neagră invizibilă, o stea principală strălucitoare şi o a doua secundară, distanţa dintre cele două stele ar fi fost considerabilă. Dacă sunt doar două obiecte, atunci distanţa este mult mai mică între ele.

"Am ajuns la capătul datelor cunoscute, aşa că am recurs la o strategie observaţională diferită pentru a decide despre care dintre cele două scenarii vorbim", a declarat Abigail Frost, astrofizician la Universitatea Catolică din Leuven, Belgia.

Astfel, cercetătorii au concluzionat, cu ajutorul unui telescop uriaş şi un instrument de comparaţie a luminii, că distanţa dintre cele două stele este doar o miliarcsecundă. Aşadar, a fost eliminată ipoteza existenţei unei găuri negre în zonă.

"Descoperirile noastre despre HR 6819 sunt extraordinare, pentru că avem un candidat perfect pentru a studia cum acest tip de vampirism afectează evoluţia stelelor masive, dar şi cum contribuie la apariţia undelor gravitaţionale sau a exploziilor supernovelor", a mai spus Frost, citată de Science Alert

O imagine uimitoare surprinsă de telescopul Hubble prezintă coliziunea a trei galaxii

Un obiect aflat la 681 de milioane de ani lumină distanță nu ar putea arăta mare lucru la prima vedere, însă ceea ce se întâmplă acolo e cu adevărat spectaculos.

Obiectul prezentat într-o nouă imagine Hubble – numită IC 2431 – nu este o galaxie, ci trei, reunindu-se într-o fuziune galactică masivă care va sfârși într-o galaxie uriașă. Astfel de obiecte ne pot ajuta să înțelegem modul în care galaxiile masive cresc și evoluează de-a lungul a milioane și miliarde de ani și cum se va schimba Universul nostru în viitor.

Fuziunile galactice ar putea părea la prima vedere că sunt evenimente rare, având în vedere imensitatea spațiului cosmic, dar par a fi o parte destul de integrantă a procesului de evoluție galactică. VEZI MAI MULTE AICI