Cartea de muncă, înlocuită de baze de date electronice. Angajaţii, sfătuiţi să păstreze vechile documente
Tradiţionalele cărţi de muncă vor fi înlocuite, începând cu 1 ianuarie 2011, cu baze de date electronice, angajatorii urmând să aibă acces la aceste baze de date pe baza unui username şi a unei parole.
Cei care se angajează pentru prima dată în acest an nu vor mai avea un document oficial personal prin care să demonstreze vechimea pe care o vor acumula în muncă, informează ZF în ediţia electronică. Specialiştii îi sfătuiesc pe angajaţi să-şi păstreze cu mai multă atenţie contractele individuale de muncă pe care le încheie cu angajatorii, pe care ar trebui să le semneze după ce acestea au fost semnate şi ştampilate şi de oficialii de la inspectoratele teritoriale de muncă.
Până acum au existat două locuri în care se puteau păstra cărţile de muncă ale angajaţilor: la sediul firmei angajatoare şi la inspectoratul teritorial de muncă (ITM). Comisionul plătit de angajatorul care prefera ca inspectorii de la ITM să gestioneze contractele angajaţilor era de 0,75% din valoarea totală a statului de plată, iar dacă dorea să le administreze singur, procentul se reducea la 0,25%. Aceste comisioane au dispărut odată cu cărţile de muncă tradiţionale. La o masă salarială brută (valoarea tuturor salariilor din România) de aproximativ 30 de miliarde de euro (cheltuiala angajatorului pentru un salariu mediu de 560 de euro brut x 12 luni x 5 milioane de salariaţi), rezultă că angajatorii economisesc anual între 100 şi 150 de milioane de euro prin dispariţia cărţilor de muncă, bani care nu vor mai ajunge la bugetul de stat începând cu acest an.
Până la jumătatea anului, angajatorii şi inspectoratele teritoriale de muncă sunt obligate să le returneze angajaţilor cărţile de muncă, pe care aceştia trebuie să le păstreze pentru a putea dovedi vechimea în muncă atunci când vor ieşi la pensie, în cazul în care, din eroare, nu li s-au scanat cărţile de muncă.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News