Calendar Creștin Ortodox. Sărbătoare 30 august - Cui trebuie să-i spui "La mulți ani!", astăzi
Calendar Creștin Ortodox. Sărbătoare 30 august - Cui trebuie să-i spui "La mulți ani!", astăzi. Pe data de 30 august este prăznuit Sfântul Aleexandru.
Sfântul Alexandru a fost episcop în Constantinopol în timpul împăratului Constantin cel Mare (313-337). A participat la Sinodul I Ecumenic de la Niceea din anul 325, dovedindu-se un apărător al dreptei credinţe, scrie crestinortodox.ro. La acest sinod l-a combătut pe Arie, unul din preoţii săi slujitori, care începuse să predice o învăţătură neconformă cu tradiţia şi credinţa Bisericii.
Arie şi adepţii săi refuzau orice conciliere, motiv pentru care este chemat în faţa unui sinod local (321). Aici Arie va susţine că Fiul nu este veşnic, ci a fost creat de Tatăl. Sinodul a pronunţat pe loc anatema! În sprijinul apărării ortodoxiei a fost chemat şi Osie, episcop de Cordova. Criza s-a accentuat, determinându-l pe împăratul Constantin cel Mare să convoace primul Sinod Ecumenic de la Niceea (325), care îl excomunica pe Arie.
Începutul propovăduirii eretice a lui Arie este pus între anii 312 şi 320. Este posibil ca doctrina eretică să fi apărut în mintea sa ceva mai devreme de 320, dar a devenit o realitate în jurul acestui an. Claudio Moreschinni subliniază aspectele esenţiale ale ereziei ariene:
"Fiul, nefiind Dumnezeu adevărat, nu putea să fie decât creatură, chiar dacă cea mai perfectă dintre creaturi. Ceea ce nu reprezintă un impediment pentru că Tatăl să fie Tată, doar că acesta este părinte pentru o fiinţă diferită de El. Este adevărat că Fiul este numit Dumnezeu, dar numai într-un sens impropriu: El este bun şi înţelept, se bucura de prerogativa de a fi fost creat direct de Dumnezeu, în vreme ce celelalte creaturi au fost create prin Fiul. În schimb, existenţa să nu se identifica nicidecum cu realitatea divină: El este pentru totdeauna contingent. (...) Mântuirea pe care Hristos o aduce oamenilor nu constă într-o înnoire a naturii lor, săvârşită graţie înălţării, prin Hristos, a aceleiaşi naturi umane, ci în oferirea unui model de viaţă şi în revelarea credinţei adevărate" (Claudio Moreschinni, Enrico Norelli, Istoria literaturii vechi, greceşti şi latine, vol. ÎI/1, Editura Polirom, Iaşi, 2004, p. 37).
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News