Barometrul de Încredere Edelman 2021 dezvăluie faptul că oamenii nu știu unde sau la cine să apeleze pentru informații sigure. Majoritatea respondenților consideră că liderii guvernamentali (57%), liderii din mediul de business (56%) și jurnaliștii (59%) încearcă în mod deliberat să inducă oamenii în eroare spunând lucruri despre care știu că sunt false. Infodemia globală a făcut ca încrederea în toate sursele de știri să ajungă la cote minime record. Social media (35%) și blogurile (41%) sunt creditate cu cea mai mică încredere, în timp ce mass-media tradiționale (53%) au înregistrat cea mai mare scădere a încrederii, de opt puncte.
Un sondaj realizat de Edelman după alegerile din SUA arată un decalaj uriaș, de 39 de puncte, între încrederea acodată mass-media de alegătorii Biden (57%) și alegătorii Trump (18%).
"Am fost mințiți de cei care ne conduc"
"Aceasta este epoca falimentului informațional”, spune Richard Edelman - CEO Edelman. "Am fost mințiți de cei care ne conduc, iar mass-media sunt văzute ca fiind politizate și părtinitoare. Rezultatul este o penurie de informații de calitate și o scindare sporită. 57% dintre americani cred că polarizarea politică și ideologică este atât de extremă, încât consideră că SUA se află într-un război civil rece. Asaltul violent asupra Capitoliului și faptul că doar o treime dintre oameni sunt dispuși să se vaccineze împotriva COVID-19 cât mai curând posibil cristalizează pericolele dezinformării."
Mediul de afaceri (61%) a devenit cea mai de încredere instituție, înlocuind guvernul (53%), care a scăzut considerabil după ce, în luna mai a anului trecut, avea o creștere de 11 puncte. Mediul de afaceri este singura instituție considerată etică și competentă; depășește guvernul cu 48 de puncte în ceea ce privește competența și se apropie de ONG-uri în materie de etică. În ultimele cinci luni, mediul de afaceri a preluat conducerea în materie de încredere dezvoltând în mod proactiv vaccinuri în timp record și găsind noi metode pentru munca în pandemie. Încrederea continuă să se concentreze la nivel micro, respondenții bazându-se și mai mult pe angajator (76%) și pe CEO (63%).
Barometrul de anul acesta arată că cea mai mare oportunitate pentru mediul de afaceri să câștige încredere este păstrarea calității informațiilor. 53% dintre respondenți consideră că, atunci când presa este absentă, corporațiile trebuie să umple golul de informații. Informațiile primite de la angajator sunt cea mai de încredere sursă (61%), depășindu-le pe cele furnizate de guvernul național (58%), de mass-media tradiționale (57%) și de social media (39%).
Nivelul de încredere în cele mai mari două economii ale lumii, prăbușite
“Evenimentele de anul trecut au dus la creșterea responsabilității mediului de afaceri de a se implica în problemele societății, precum specializarea angajaților și egalitatea pe criterii de rasă”, a declarat Edelman. “De asemenea, au creat noi așteptări pentru mediul de afaceri să se implice în domenii care nu țin de activitatea curentă, cum ar fi oferirea de informații și asigurarea calității informației”.
Nivelul de încredere în cele mai mari două economii ale lumii a scăzut dramatic. Respondenți din 26 de state participante la studiu au declarat că nu au încredere în administrația din SUA (40%) și în guvernul din China (30%). Încrederea în rândul cetățenilor chinezi în instituțiile țării a scăzut cu 18 puncte în ultimele șase luni, la 72%. În SUA, încrederea a scăzut cu încă 5 puncte imediat după alegeri (la 43%).
"Companiile nu pot face totul singure"
Având în vedere noile așteptări, apar și noi solicitări la adresa președinților de companii: peste 8 din 10 respondenți consideră că aceștia trebuie să ia atitudine pe teme sociale importante, cum ar fi impactul pandemiei. Mai mult de două treimi dintre respondenți se așteaptă ca președinții de companii să acționeze atunci când guvernele nu o fac, pentru a remedia probleme.
“Există un gol de leadership pe care președinții de companii trebuie să îl umple”, a declarat Dave Samson, Vicepreședinte Corporate Affairs Edelman. “Mediul de afaceri trebuie să se ridice la nivelul misiunii unui actor important în economie, dar companiile nu pot face totul singure. Trebuie să aibă ca parteneri guvernul și ONG-uri în acțiuni colective care să rezolve problemele societății”.
Alte concluzii importante ale Barometrului de Încredere Edelman 2021:
Doar unul din patru respondenți caută informații de calitate; evită așa-numitele camere de ecou; verifică informația și nu promovează informații neconfirmate. Printre acei respondenți, care nu sunt interesați ca informațiile să fie verificate și de calitate, există o lipsă profundă de interes pentru vaccinare în primul an de disponibilitate (59% vs. 70% dintre respondenții atenți la informațiile pe care le consumă). 56% cred că pandemia va accelera rata cu care companiile vor înlocui angajații cu sisteme bazate pe Inteligență Artificială sau roboți. 52% dintre respondenții care au posibilitatea de a alege să lucreze de acasă sau de la birou, aleg să lucreze de acasă. Experții din mediul academic (59%) și specialiștii din cadrul companiilor (59%) rămân cei mai credibili purtători de cuvânt, deși încrederea de care se bucură a scăzut cu 8, respectiv, 10 puncte.
Declaraţie Corina Vinţan, CEO Links Associates - afiliat Edelman:
„După un an marcat de pandemie, puternice fluctuații economice și un sentiment acut de anxietate, încrederea oamenilor este zdruncinată. Liderii și instituțiile sunt privite cu scepticism, iar infodemia care a luat avânt odată cu pandemia COVID-19 alimentează această neîncredere generalizată. Barometrul de Încredere Edelman 2021 surprinde acest fenomen și trage un semnal de alarmă. Mediul de business, guvernele, ONG-urile, mass-media trebuie să ia măsuri pentru a reconstrui încrederea atât de necesară într-o perioadă care rămâne deosebit de complicată. Un pas important în acest sens este combaterea infodemiei, de o manieră constantă și asumată, cu toate instrumentele pe care aceste instituții le au la îndemână”.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
- Delia Budeanu, povestea neștiută. Cea mai cunoscută crainică din istoria Televiziunii Române de dinainte de '90 se temea să nu fie împușcată de Ceaușescu
- Zodia care trebuie să facă schimbări în perioada următoare. Daniela Simulescu: Vă recomand să stați departe / video
- Banca Mondială și FMI recomandă noi taxe și impozite pe salariile românilor, dar și pe locuințe și mașini. Alternativa lui Adrian Negrescu
- Horoscop 22 aprilie: Berbec, Taur, Gemeni, Rac, Leu, Fecioară. Zodia care se simte manipulată. Vei fi radical
- Modificare RCA - numeroși șoferi vor plăti bani mai mulți. Titi Aur arată manevra care s-a făcut / video
- Armata SUA testează o armă experimentală cu microunde de înaltă putere. Ce este Proiectul Meteor
- O țară din Europa are școală gratis pentru adulți, inclusiv pentru români. Învață două limbi străine și obțin și competențe profesionale
- BANCUL ZILEI: Bulișor, răspuns magistral pentru tată
- Apa îmbuteliată în pet-uri, pericol pentru sănătate. Dr. Mircea Duțu: ”Particule extrafine au ajuns în sânge, inimă și creier”. Care este cea mai sigură apă
- Școala de șoferi pe vremuri vs. prezent. Titi Aur: Asta se făcea pe timpul meu / video