Marius Zamfir despre ”autismul virtual”: ”Dependența de ecrane se creează la un consum de peste 4-5 ore pe zi în medie”
Marius Zamfir(psiholog clinician) a discutat la Părinți Prezenți cu Loredana Iriciuc despre autismul virtual și despre problemele pe care pot să le aibă anumiți copii în cazul în care petrec prea mult timp în fața ”ecranelor”.
”S-a observat, conform unui studiu făcut în SUA, că în statele cu mai multe precipitații, prevalența autismului la copii este mai ridicată cu până la 50% mai ridicată. De ce? Pentru că în momentul în care copiii nu pot să iasă afară, ei tind să stea mai mult în fața ecranelor. Eu am venit să confirm printr-o cazuistică clinică pentru că nu putem vorbi niciodată de autismul virtual la prezent.
Vin părinți la mine care mi spun că al lor copil are autism virtual. Le zic că, nu știm în momentul acesta, copilul acum are comportamente care conform manualelor se numesc autism. Nu există diagnostic de autism virtual. Trebuie să începem recuperarea, să punem la muncă acei ”muncitori” din ”fabrica” respectivă și dacă ”fabrica” produce ce trebuie ne dăm seama dacă a fost o problemă strict a ”muncitorilor”.
Care este perioada în care un copil devine dependent de ”ecrane”?
Dependența de ecrane se creează la un consum de peste 4-5 ore pe zi în medie. Din păcate nu putem face un studiu, pentru că ar trebui să punem un copil în fața televizorului și să vedem ce se întâmplă. Putem lucra doar cu date pe ce s-a întâmplat deja. Din păcate am avut părinți care spun că au adus bebelușul din maternitate și care au luat o tabletă copilului și până la 2 ani copilul și la baie și la masă a stat non stop cu ochii într-un ecran. Din acest comportament ne putem da seama că ”fabrica” lui dopaminergică nu avea cum să producă hormonii plăcerii din interacțiune socială pentru că nu știa ce e o interacțiune socială și la un moment dat acele arii(n. ale creierului) încep să se atrofieze.
Am asociat în studiile mele sindromul copiilor ”mogli”, acei copii crescuți de animale care au fost găsiți și nu s-a mai putut face nimic cu ei pentru că creierul are niște ferestre de oportunități până în 5-6 ani. Și după asta se mai pot face dar puține lucruri, dacă creierul s-a atrofiat în anumite zone responsabile de dezvoltarea rețelelor neuronale, pe ce înseamnă relații sociale e foarte greu să le dezvolți după aceea. În teoria atașamentului observăm că un copil va avea ca adult atașamentul în funcție de ce atașament a primit el până în vârsta de 2-3 ani. Eu le spun părinților că vor să-și învețe copilul să înoate, dar nici măcar nu-l bagi în apă. Acest ”autism virtual” nu apare doar de la ecrane, că poți să lași un copil 5 ore în fața ecranelor și dacă mă ocup de el după nu are nicio problemă. Dar, de cele mai multe ori după aceea, intervine un sistem hyper-protectiv în care copilul nu este lăsat să facă nimic. Și astfel copilul nu se dezvoltă.” a declarat Marius Zamfir
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News