Data publicării:
Șase mituri ale turismului românesc
Europarlamentara PSD Claudia Țapardel a demontat, într-o analiză politică pentru dcnews.ro, șase mituri despre turismul românesc.
Iată analiza politică scrisă de europarlamentara Claudia Țapardel pentru dcnews.ro:
În fiecare an auzim vorbindu-se despre bogăția naturală și culturală a României. De ani de zile suntem conștienți de potențialul nostru turistic imens și totuși, în mod paradoxal, nu ajungem să stabilim împreună un cadru în care să profităm de acest potențial. În același timp suntem campioni la a găsi motive pentru care nu putem, nu ne permitem, sau nu este momentul să investim în turism. Îmbrăcăm neputința și nepăsarea în mituri pe care le propagăm cu lejeritate în spațiul public. Câteva exemple.
MITUL: Suntem o țară mică, de ce să vină turiștii aici când se pot duce în Franța, Anglia, Spania sau Grecia.
ADEVĂRUL: România este a 7-a cea mai mare țară din UE și în ultimul an avem cea mai mare creștere din UE la înnoptări: 15,9% față de o medie UE de 3,2%!
MITUL (parțial adevărat): Nu avem infrastructură, cum să vadă turiștii țara?
ADEVĂRUL: Într-adevăr avem un deficit mare de autostrăzi în România, dar turiștii pot ajunge în zone țintă din România pe calea aerului. Avem aeroporturi în București, Suceava, Cluj, Sibiu. Toate aceste zone au un potențial turistic imens! În același timp avem 43,5 miliarde de euro care așteaptă să fie investiți în infrastructură pentru următorii 15 ani.
MITUL: Românii îi fură pe turiști, le este frică să vină la noi în țară.
ADEVĂRUL: Din nou fac apel la statistica europeană. România a crescut cu 18,3% la capitolul înnoptări ale non-rezidenților, numai în 2015. Suntem pe primul loc în UE. În același timp București este una dintre cele mai sigure capitale din Europa!
MITUL: Hotelierii români profită de turiști, serviciile sunt scumpe și proaste.
ADEVĂRUL: Turismul a crescut în România ultimilor ani mai ales datorită patronatelor din turism care au investit foarte mult în promovare, atât în țară cât și în străinătate. Nu poți să crești dacă îți faci o reputație proastă, oferind servicii sub standard. Există și excepții care totuși nu fac decât să confirme regula.
MITUL: Este prea scump turismul de la noi, mult mai ieftin în alte țări.
ADEVĂRUL: Nimic mai fals. Prețurile competitive sunt ceea ce recomandă România pe piața internațională. Un turist englez ar cheltui de 5 ori mai mult pe un City break in Paris decât pentru unul în București.
MITUL: Turismul nu poate contribui prea mult la PIB. Mai bine investim în industrie.
ADEVĂRUL: Mediaeuropeanăa contribuțiilor directe și indirecte din turism la PIB este de 10%.Bulgaria, cu mult mai puține resurse reușește să dezvolte 7% din PIB numai din turism. Potențialul României este și mai mare tocmai pentru că avem o ofertă turistică diversificată!
Este adevărat că am crescut mult în ultimii ani, dar asta nu înseamnă că nu mai avem nimic de făcut. Acum este momentul să plusăm, când suntem într-un ritm ascendent să capitalizăm inclusiv pe potențialul nostru neexploatat. Să ajutăm IMM-urile din turism să crească, să investim în promovarea noastră ca destinație de top în Europa și în lume.
De ce avem nevoie:
România nu are o Strategie Națională pentru Turism. În același timp ne lipsește un minister dedicat turismului care să dezvolte politici publice corecte pentru acest domeniu. Mai mult decât atât, cuantumul investițiilor publice în proiecte pentru turism este foarte mic. Trebuie să înțelegem că bugetul Autorității Naționale pentru Turism nu permite mai mult decât participarea la câteva târguri internaționale și naționale de turism, ceea ce este bineînțeles foarte puțin.
Scăderea TVA-ului pentru servicii de turism all-inclusive și ulterior pentru produsele și serviciile oferite de localuri și restaurante este ultima măsură pozitivă pentru turismul românesc, dar este oare suficient.
Eu cred că nu. De aceea am transmis alături de principalii reprezentanți ai turismului românesc o scrisoare deschisă premierului Dacian Cioloș și vicepremierului Costin Borc în care am specificat toate aceste probleme cu care ne confruntăm.
Este păcat ca un sector turistic cu un potențial de cel puțin 10% din PIB să fie păstrat la 1%, o zecime din ce ar putea fi.
Mesajul este simplu și clar. Investiți în turism și în promovarea României ca destinație de succes în Europa. Eliminați miturile din gândirea colectivă și conectați-vă la realitate. În turismul românesc se poate și mai bine, pentru că avem cu ce.
Notă: Titlul și textul aparțin autoarei. Titlul de homepage și introducerea aparțin redacției.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News